(18.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme přikázali k projednání rozpočtovému výboru a jeho usnesení nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 321/1. Slovo má nyní zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Jiří Dolejš.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji, paní předsedající. Moje informace bude velice stručná. V rozpočtovém výboru jsme příslušný návrh zákona projednali a po kratičké diskusi, kde jsme se spíše metodicky zamýšleli, do jaké míry toto opatření je dočasné a do jaké míry by mohlo nabýt systémového rysu, to znamená dotovat ze státních peněz tento segment kapitálového trhu, jsme se dopracovali k jednoduchému názoru, a to doporučit tento zákon Poslanecké sněmovně ke schválení bez připomínek. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Dolejšovi. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám, ptám se tedy, kdo se hlásí z místa. Nevidím žádnou takovou přihlášku, končím obecnou rozpravu.
Zahajuji rozpravu podrobnou. Opět se ptám na vaše přihlášky - písemné neexistují. Nikdo se nehlásí, končím rozpravu podrobnou. Tím končím také druhé čtení tohoto vládního návrhu zákona. Končím projednávání sněmovního tisku č. 321 s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.
Dámy a pánové, to byla druhá čtení, která jsme mohli dnes projednat. Před námi je nyní blok prvních čtení. Pro zpravodaje a předsedy nebo zástupce klubů řeknu, že je před námi projednávání bodu 17, 18, 19 a 20. Upozorňuji, že zde bylo požádáno, aby se tyto body projednávaly podle § 90 odst. 2, ale bylo mi předáno veto klubu ČSSD k takovému projednávání. Čili budou tyto body projednávány v normálnímu režimu. Tolik zatím moje úvodní informace.
Zahajuji projednávání bodu číslo
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně
některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 355/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Bylo navrženo projednávání podle § 90 odst. 2, upozorňuji, že proti tomuto postupu bylo vzneseno veto. Prosím tedy, aby tento návrh za navrhovatele uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající.
Vláda doporučila a Parlament rozhodl o povinném přimíchávání biolihu do pohonných hmot. Spotřební daň není zde pouze výše spotřební daně, spotřební daň je také režim, správa a technická opatření, která směřují proti daňovým únikům u této mimořádně citlivé komodity. To je smyslem novely zákona o spotřební dani - novelizovat ji tak, aby bylo umožněno bezproblémové přimíchávání biolihu do pohonných hmot, a především, aby byl upraven režim tak, aby v maximální možné míře minimalizoval daňové úniky.
Prosím proto o laskavé projednání a schválení této novely. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře, a prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Braného.
Poslanec Petr Braný: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo. Máme před sebou vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, tedy zákon o ochraně ovzduší a zákon o lihu. Tento návrh byl vládou Poslanecké sněmovně předložen zhruba před dvěma týdny.
Pan ministr financí jako zástupce předkladatele naznačil základní cíl, který má tento návrh, se kterým lze jen souhlasit, a dovolte mi, abych ho jako zpravodaj potvrdil tento cíl. Samozřejmě nicméně mi to dává právo jako zpravodaji, abych doplnil a zmínil celkový rámec této problematiky, a to zejména uvedením některých dalších souvisejících sounáležitostí s vládním návrhem této novely, nad kterými budeme muset ještě dále diskutovat. (V sále je rušno.)
Od ledna 2008 by měl veškerý motorový benzin dodaný během kalendářního roku na trh obsahovat minimálně 2 % biosložky. Spuštění tohoto záměru však zatím provázejí legislativní nejasnosti. Distributoři a výrobci dosud čekají na změny několika zákonů a prováděcích vyhlášek. Není zcela jasné, jaký typ lihu se bude přimíchávat či jaký bude způsob vykazování a evidence tohoto přimíchávání. Tyto souvislosti by měly být řešeny novelou několika zákonů - zákona o lihu, zákona o spotřební dani, zákona o ovzduší a možná i zákona o pohonných hmotách.
Já jen bych, paní předsedající, informoval, že budu hovořit asi 15 minut, takže někteří nemusí čekat a mohou jinde diskutovat.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane kolego. Žádám všechny přítomné, aby věnovali svou pozornost tématu, které projednáváme. V případě, že se nechtějí tomuto tématu věnovat, žádám je, aby neprodleně opustili jednací síň.
Poslanec Petr Braný: Dále kromě toho při výrobě biopaliv a nakládání s nimi hrozí za současného stavu legislativy daňové úniky, jak už zde bylo řečeno. Jde například o to, že se při výrobě lihu nepoužívají automatická měření teploty a množství lihu. Pokud provozovatel odečítá teplotu z teploměru a zapisuje ji do ručně vedené evidence, může úmyslně zkreslovat, a tak snižovat základ daně. Dalším rizikem je denaturace kvasného lihu pomocí benzinu. Pokud by např. výrobce přidal více benzinu, zůstalo by mu více denaturovaného lihu, zároveň by tím poškodil výrobce benzinu, který by prodal palivo s vyšším poměrem biolihu. Existuje také riziko fiktivního přimíchávání biosložek, zejména lihu, který by pak výrobce mohl použít k jiným účelům.
Na tato vážná rizika se snaží vláda reagovat v tisku 355 novelou několika zákonů. Je ovšem to, co je v tisku 355 navrhováno, tím nejrozumnějším? Jsou zde totiž souvislosti, které vzbuzují otázky.
V prvé řadě jde o již zmíněné paušální zvýšení zajištění takzvaného daňového skladu z původních 20 milionů Kč na 40 milionů Kč. A v případě provozování více daňových skladů navýšení ze 60 milionů na 120 milionů Kč. Toto však podle Svazu lihovarů povede pouze - a teď cituji - k nesmyslnému zvyšování finančních nákladů všech producentů lihu v Česku, což se projeví mimo jiné v omezení konkurenceschopnosti tuzemských lihovarů. Tolik citace.
Zdá se totiž, že důvodem k navýšení kaucí za sklady byl předpoklad, že v České republice vzniknou velcí výrobci biolihu. Taková situace ale v České republice není, a toto opatření by se dotýkalo i výrobců potravinářského lihu, kteří biolíh nevyrábějí ani vyrábět nehodlají. Možným řešením by například bylo stanovit horní hranici výroby lihu, nad níž by se poplatky také za daňové sklady mohly navyšovat. Další náklady vzniknou výrobcům potravinářského lihu také zavedením daňové jistiny při přepravě denaturovaného kvasného lihu. Tyto zvýšené náklady se logicky musí alespoň částečně promítnout do cen potravinářského lihu.
Vládní návrh kontrolních mechanismů obsažených v tisku 355 tedy znevýhodní především malé lihovary, a to nejen navýšením poplatků za daňové sklady, ale i některými dalšími navrhovanými kroky. V návrhu novely se např. povoluje dvojitá denaturace, ale zároveň se zdvojuje kontrola a kontroluje se jednak objem kapaliny před denaturací, jednak objem denaturizačních směsí, aby se vyloučila manipulace s lihem při různých teplotách.
***