(16.10 hodin)

Poslankyně Anna Čurdová: Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně a kolegové. Máme před sebou normu, která má řešit vymáhání dlužného výživného, které dlouhodobě neplatí jeden z rodičů svému bývalému partnerovi. Když tento návrh přišel, já jsem za sociální demokracii deklarovala, že podpoříme každý rozumný návrh, který zlepší situaci rodičů, kteří se ocitnou v určité sociálně nevýhodné situaci. S velkou nadějí jsem tento návrh studovala a listovala jím a těšila jsem se, že najdeme společnou řeč, jak tuto situaci řešit. Nicméně jsem musela konstatovat, že jsme ji nenašli a najíti nemůžeme, protože jak tady zaznělo ve vystoupení paní kolegyně Šedivé, která naprosto pregnantně rozebrala neduhy tohoto návrhu, nejenom neduhy, ale v podstatě ukázku toho, jakým způsobem pracují české soudy, jak pracuje česká justice, protože řada těchto opatření v zákonech už je, pouze a jenom nejsou využívána.

My tady v téhle té chvíli máme na stole normu, která je ryze populistická, protože strany vládní koalice si uvědomily, a s nimi zelení, kteří deklarovali ve svém vystoupení paní kolegyně Jacques k prvnímu čtení náhradního výživného, který jsme překládali my, zazněla deklarace, že ten návrh je rozumný a že pomáhá řešit situaci, tak v téhle té chvíli od toho zelení ustoupili a přišli se svým vlastním návrhem, který, znovu opakuji, situaci samoživitelek neřeší. Je možná populistickým plácnutím do vody, které má oslovit a uspokojit nějakou voličskou skupinu, kterou momentálně vládní koalice ztrácí.

Proto mi dovolte, abych se připojila k návrhu paní kolegyně Šedivé, tzn. k návrhu na zamítnutí.

Vážené kolegyně a kolegové z pravé části spektra. Znovu tady deklaruji. Pokud přijdete s rozumnými návrhy, které budou situaci osamělých rodičů řešit, tak potom jsme připravení každý takovýto návrh podpořit. Tento návrh je populistickým plácnutím do vody a je pouze zastíracím manévrem některých lidí, kteří v této Sněmovně zrazují svůj program.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeje si ještě někdo vystoupit v této rozpravě? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a táži se pana předkladatele, zdali si přeje přednést své závěrečné slovo. Není tomu tak. Paní zpravodajko, přejete si přednést závěrečné slovo? Ano, máte prostor.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní místopředsedkyně, pane premiére, dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce reagovala na rozpravu, která zde proběhla, a zejména na vystoupení paní kolegyně Šedivé, která posuzovala spíše, nebo téměř výhradně právní stránku tohoto návrhu. Já se s ní shoduji v tom, že kdyby byly využívány ty nástroje, které dnes právní řád v České republice umožňuje, daleko důsledněji, vymáhání dluhů obecně ve prospěch věřitelů v České republice by bylo na lepší úrovni a že je správné, aby se zlepšilo a posílilo posílení věřitelů obecně, a to nejen jedné skupiny. A pokud by bylo posíleno obecně, bylo by samozřejmě posíleno i vymáhání dluhů tohoto typu, a to dluhů na výživném.

Já myslím, že i tento návrh je jedním z kroků, jak vůbec diskutovat o této problematice. A dovolím si dotknout se ještě jednoho bodu z projevu paní kolegyně Šedivé, která říkala, že jediné řešení vidí v možnosti silnějšího postihu v rámci trestního řízení.

Já vidím také určité možnosti, které jsou v rámci trestního řízení, a sice odbourání té zvyklosti, že pokud dlužník zaplatí alespoň částečně - v tomto případě dlužník na výživném, protože žádný jiný dluh u nás nemůže být předmětem trestního stíhání, v tomto případě poskytuje stát věřitelům zvýšenou ochranu. A je to docela mimořádné opatření, které zdaleka ne všechny státy v Evropě, ve světě, ani v Evropské unii mají. My jsme v tom výjimeční, a přesto nám to nefunguje. V tom já souhlasím. Ale není to běžné a je to zvláštní ochrana, která je poskytována určité skupině, v tomto případě dětem, na které neplatí jejich rodiče. Pokud by v rámci trestního řízení byla odbourána zvyklost, podle které zaplatí-li dlužník částečně, tak se okamžitě staví trestní řízení, myslím, že by to byl veliký krok kupředu a že i o tom můžeme na půdě ústavněprávního výboru diskutovat, musíme ale mít nad čím diskutovat.

A naposledy mi dovolte vyjádřit se k námitce paní poslankyně Čurdové a její předřečnice, která říkala, že touto normou nikterak nepomůžeme mamince, které dluží tatínek 250 tisíc na výživném. No, to je pravda. Na druhé straně stát v tuto chvíli nikterak významně nedokáže pomoci ani tatínkovi, kterému prostě v rámci běžného obchodního či pracovněprávního vztahu dluží obchodní partner, zaměstnavatel či kdokoliv jiný. Vymáhání dluhů obecně je v České republice na špatné úrovni a je naším společným úkolem, abychom se to snažili řešit. Vážení kolegové, vy jste měli tu možnost v uplynulých deseti letech, nevyužili jste jí. Pojďme se poctivě snažit pomoci jí v tuto chvíli.

Paní kolegyně Čurdová postavila ten problém jako pomoc jednomu z rodičů, kterému druhý rodič neplatí, a navrhuje řešit situaci rodičů v obtížné situaci. Já tady musím říci, že ke konzervativnímu postoji patří, že by měla být chráněna práva těch, kteří zvláštní ochrany potřebují, a to jsou v tomto případě děti, nikoliv rodič. A i v tom případě, že chceme chránit práva určité zvláštní skupiny, kterou jsme si pojmenovali, pak tak musíme činiti nikoliv na úkor druhých, ale pokud možno v míře potřebné. Určitě mezi takovou skupinu nepatří jen děti, ale například vážně duševně nemocní, nesvéprávní a další.

Pro všechny tyto skupiny za první republiky existoval zvláštní institut - poručnictví. A to je věc, která rovněž stojí za úvahu. Není dnes předmětem návrhu, který před námi leží, ale v každém případě je možné i takový model do budoucna zvažovat a já bych se za něj velmi přimlouvala. Výživné totiž náleží dítěti. Dítě vzhledem k věku a právnímu postavení není schopno si výživné vymoci. Čili řešení spočívající v tom, že mu bude určen opatrovník či poručník náležité kvalifikace, to může být například i jeden z rodičů, a ten pak bude pravidelně podléhat kontrole soudu, který učiní vše, aby na náklady povinného výživné vymohl. Nápomocny v tom mu samozřejmě musí být i orgány činné v trestním řízení, zástupci státu apod.

Modelů, které můžeme zvážit a kterými můžeme pomoci jednoduchou úpravou, je velmi mnoho a já vás moc prosím, abyste se nebránili diskusi nad touto legislativní normou a abyste ji propustili společně s námi do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. A nyní můžeme přistoupit k předloženým návrhům, resp. k jednomu jedinému předloženému návrhu, kterým je návrh na zamítnutí sněmovního tisku 325.

Na žádost z pléna vás všechny odhlašuji a prosím vás o novou registraci. Prosím všechny z vás, kteří se chcete zúčastnit hlasování, abyste se zaregistrovali svými hlasovacími kartami.

 

Dovoluji si zahájit hlasování s pořadovým číslem 65, ve kterém se vás táži, kdo vyslovuje souhlas s návrhem na zamítnutí. Kdo je pro, prosím, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.

Z přítomných 162 poslankyň a poslanců se pro návrh na zamítnutí vyslovilo 61, proti 75. Tento návrh nebyl přijat.

 

Předpokládám, že kontrola výsledků hlasování v tomto případě probíhat nebude. Budeme se zabývat přikázáním předloženého návrhu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP