(11.00 hodin)

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Poprosím i vás, abyste se posadil ke stolku zpravodajů.

Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Pan ministr ještě navrhuje ústavněprávnímu. Takže budeme hlasovat o těchto dvou návrzích.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 85 z přítomných 153 poslankyň a poslanců pro návrh 123, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán rozpočtovému výboru.

 

Dále budeme hlasovat o návrhu pana ministra, který navrhl, aby tento návrh byl projednán i ve výboru ústavněprávním. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 86 z přítomných 153 poslankyň a poslanců pro návrh 123, proti nikdo. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání i výboru ústavněprávnímu.

 

Končím prvé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodajovi. Končím bod 21 a předávám řízení kolegyni Němcové.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Budeme pokračovat dalším schváleným bodem našeho programu. Tím je bod 22. Je to:

 

22.
Vládní návrh zákona o přeměnách obchodních společností a družstev
/sněmovní tisk 359/ - prvé čtení

 

Požádám opět pana ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, aby z pověření vlády tento návrh uvedl.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Paní předsedající, děkuji za slovo. Opět nejprve stručná replika do úvodu. Jedná se sice o samostatný nový zákon o přeměnách obchodních společností, ale v případě, že Sněmovna přijme celé nové soukromé právo, půjde o text budoucího obchodního zákoníku. V zásadě jenom zopakuji - do budoucna by v novém obchodním zákoníku měly být právě nabídky převzetí, přeměny obchodních společností, samotné korporátní právo, a závazkové právo by mělo být kompletně obsaženo v novém občanském zákoníku. To znamená počítáme s tím, že ještě v tomto volebním období bychom měli projednat samostatné korporátní právo jako stěžejní část obchodního zákoníku.

Dámy a pánové, k samotnému textu zákona o přeměnách obchodních společností velmi stručně. Tento návrh zákona upravuje relativně složitou materii transformace přeměny, spojování a rozdělování obchodních společností. K tomuto návrhu jsme přistoupili ze dvou důvodů. Za prvé z toho důvodu, že nemáme inkorporované evropské právo v této oblasti, jedná se o takzvanou dnes již téměř legendární 10. směrnici o přeshraničních fúzích kapitálových společností, a dále pak proto, protože české platné obchodní právo upravuje přeměny obchodních společností velmi střídmým způsobem. V zásadě upravuje tuto oblast pouze v oblasti akciových společností a - v uvozovkách - spíše předpokládá aplikovatelnost této právní úpravy i pro jiné typy a jiné formy obchodních společností a družstev.

Jinými slovy, náš návrh za prvé přináší transformaci komunitárního práva a umožní tak přeshraniční fúze obchodních společností. To je věc, která dosud českým právním řádem nebyla umožněna. A za druhé - upravuje nově a komplexně vnitrostátní právní úpravu fúzí a jiných forem obchodních společností.

Došli jsme k závěru, že přinášet novelu obchodního zákoníku u takto složité právní úpravy by vedlo k ještě větší nepřehlednosti a složitosti dnes již nepřehledného a často obtížně aplikovatelného obchodního zákoníku, a proto, jak jsem řekl, přichází nový zákon, který ruší část obchodního zákoníku a bude to jeden ze tří pilířů nového obchodního zákoníku, který bychom měli v tomto volebním období schválit.

Dámy a pánové, tolik velmi stručně do úvodu. Jsem připraven samozřejmě v obecné rozpravě popsat i některé konkrétní nuance týkající se složité materie fúzí obchodních společností a obecně přeměn obchodních společností, ale z hlediska obecné informace pro prvé čtení považuji své vystoupení v tuto chvíli za dostačující. Prosím vás tedy o seriózní projednání tohoto návrhu zákona a o jeho postoupení do dalšího čtení. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministru spravedlnosti a prosím nyní o slovo zpravodaje k tomuto tisku, kterým je určen pan poslanec Jaroslav Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, předložená právní norma je implementací, jak zde bylo již řečeno panem ministrem, směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropských společenství č. 2005/56 ze dne 26. 10. 2005, o přeshraničních fúzích kapitálových společností. Tato takzvaná 10. směrnice by měla být transponována do našeho právního řádu do 15. prosince letošního roku, což zřejmě s vysokou pravděpodobností nestihneme.

Současný stav neumožňuje realizovat přeshraniční fúze, což je v rozporu se svobodou usazování, která se vztahuje podle judikátu Evropského soudního dvora i na akciové společnosti. Je to také v rozporu s naším zájmem vybudovat funkční a výkonnou ekonomiku. Nemožnost přeshraničních fúzí překáží i zájmům podnikatelského sektoru.

Samotná transpozice 10. směrnice byla provedena formou samostatného zákona o přeměnách obchodních společností a družstev. Jako základ systematického uspořádání zákona bylo využito systematiky německého zákona o přeměnách společností. Proti 10. směrnici naše národní úprava povoluje i přeshraniční fúze družstev, s čímž družstevní sektor souhlasí. Jinak naše národní úprava provádí jen taková legislativní opatření, která jsou potřebná pro dosažení účelu a smyslu 10. směrnice. Nezavádějí se žádné radikální změny. Naše národní úprava zjednodušuje dále administrativu a liberalizuje podnikatelské prostředí.

Kromě transpozice 10. směrnice opravuje předložený návrh zákona i drobné formální nedostatky transpozice 3. a 6. směrnice v platném znění obchodního zákoníku.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych na závěr shrnul výhody navrhované právní úpravy, které jednoznačně hovoří pro její přijetí. Návrh zákona snižuje administrativní náklady, zvyšuje mobilitu obchodních společností a družstev a výhledově vytváří i podmínky pro vznik nových pracovních míst, a to především v našem pohraničí, které obdobný impuls ke svému rozvoji nezbytně nutně potřebuje.

Dámy a pánové, doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby sněmovní tisk 359, což je vládní návrh zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, propustila do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP