(17.10 hodin)
(pokračuje Schwarzenberg)

Rezoluce byla již v rámci prvního výboru zamítnuta poměrem hlasů 35 pro, 55 se zdrželo, takže hlasování České republiky proti rezoluce znamená kontinuitu v české zahraniční politice.

Podstatné je také to, že tentokrát bylo některými zeměmi poukázáno na to, že škodlivost používání munice s ochuzeným uranem je podobná jako bohužel u některých jiných konvenčních vojenských materiálů. Země Evropské unie se proto na tomto Valném shromáždění snažily přesvědčit předkladatele, aby rezoluci stáhli, což se bohužel nedařilo.

Hlavní výhrady k rezoluci spočívaly v tom, že se jedná spíše o politicky motivovanou rezoluci procedurální povahy s cílem zkomplikovat práci prvního výboru Valného shromáždění a že tato rezoluce odvrací pozornost od důležitějších otázek - jaderný program Íránu a Korejské lidově demokratické republiky, proliferace zbraní hromadného ničení a jejich nosičů a některé otázky konvenčních zbraní, protipěchotních min, konvenčních zbraní způsobujících nadměrné utrpení, např. laserové zbraně, zápalné zbraně, podzemní miny, kazetová munice, radiologické zbraně včetně problematiky tzv. špinavé bomby, jakož i nezákonné obchodování lehkými zbraněmi. Není totiž větším rizikem, a nejen ekologickým, nekontrolované šíření zbraní hromadného ničení včetně zvyšování počtu států schopných vyrobit jadernou zbraň. Právě z tohoto důvodu byla Česká republika - (Předsedající: Čas, pane ministře!) Hned jsem hotov. Byla např. prvním evropským státem, který ratifikoval smlouvu o úplném zákazu jaderných zkoušek, je spolupředkladatelem řady dalších rezolucí.

Česká republika se však nebrání další diskusi na toto téma, ale jedná se o složitou otázku, která by měla být primárně diskutována mezi spojenci, popř. unijními zeměmi, předtím, než bude otevírána na širších mezinárodních fórech typu OSN.

Děkuji mnohokrát za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec chce položit doplňující otázku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Pane ministře, samozřejmě vítám, že Česká republika je v prvním výboru Valného shromáždění aktivní. Musím ale konstatovat, že pokud jde o rezoluce týkající se jaderných zbraní, jak jste říkal, tak ze 13 jste uvedl, že Česká republika hlasovala aktivně pouze pro 6, což je méně než polovina. Zdá se, že pro vás také mělo určitý politický význam, že byla tato rezoluce předložena Kubou, Indonésií a Hnutím nezúčastněných a že v minulosti pro podobnou rezoluci hlasoval Husajnův Irák. Domnívám se, že ale vždy by se mělo koukat na obsah věci.

Mluvíte o důležitějších otázkách, ale copak pro vás není důležitou otázkou, že po těchto zbraních, ať už je počítáme mezi konvenční nebo jiné, zůstávají nemocní a desítky, stovky let zamořeného území?

Jsem rád, že rezoluce byla nakonec přijata, a vyslovuji politování, že Česká republika se staví proti této rezoluci. Možná, že by neškodilo, kdybyste poskytl poslancům text rezoluce, který nakonec byl přijat.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Čas! Děkuji. Chce pan ministr reagovat? Nechce, poskytne písemně.

S další interpelací vystoupí pan poslanec Petr Břetislav na pana ministra Vondru ve věci přípravy předsednictví. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Dobrý den, dámy a pánové, dobrý den, pane místopředsedo vlády. V úvodu se omlouvám, že jsem nestihl první interpelaci, poněvadž jsem byl na jednání podvýboru právě pro evropské předsednictví.

Takže vážený pane místopředsedo vlády, jste stěžejní postavou, která je zodpovědná za přípravu na předsednictví na počátku roku 2009, a to po všech stránkách. Jistě taková akce není jednoduchá, vyžaduje nesmírné úsilí, hodně peněz, řadu diplomatických jednání, hledání spojenců apod. Rozhodující musí být i výběr témat nebo priorit, které by měl náš stát preferovat.

Máte dojem, že jednostranné vyhlášení témat bez jejich konzultace s opozicí je tím nejlepším řešením? Jsme schopni sjednocovat Evropu, když sami jsme rozhádaní?

Druhá otázka. Reformní smlouva je na světě více než dva měsíce, veřejnost ani poslanci a senátoři doposud oficiálně neobdrželi její znění, přičemž mají o přijetí této reformní smlouvy rozhodovat. Co brání tomu, abychom smlouvu obdrželi, včetně rozboru možných úskalí a případných kolizí s ústavou naší republiky, které mohou nastat? Kdy se očekává, že bude zahájen proces posuzování smlouvy Ústavním soudem? Co nastane, když Ústavní soud rozhodne, že některé články ústavní smlouvy kolidují s ústavou? Odmítneme reformní smlouvu, nebo budeme řešit změnu ústavy? Jsme schopni celý proces schvalování zajistit tak, abychom mohli ratifikační listiny uložit ještě v roce 2008, aby reformní smlouva, když to udělají i ostatní státy, platila od 1. 1. 2009? Jak se při ratifikaci reformní smlouvy změní postavení představitelů České republiky na předsednictví? Proč při výběru hlavních témat nebyly do programu zahrnuty okolnosti, které vyplynou z reformní smlouvy, jako jsou institucionální změny, jejich technická realizace, příprava ustavení nové Komise? To jsme nevěděli v době, kdy jsme vyhlašovali pět prioritních témat? Jste schopen garantovat, že schválíme reformní smlouvu do konce roku a že Česká republika na mezinárodním poli neutrží ostudu? Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr odpoví. Takže pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR Alexandr Vondra: Pane předsedající, vážená Sněmovno, vážený pane poslanče, abych vyčerpávajícím způsobem odpověděl na všechno, co jste mi tady položil, obávám se, že ten vyměřený čas asi stačit nebude, nicméně začnu od konce.

Mohu vás tady osobně ujistit, že já i vláda učiníme všechno pro to, aby to rozhodně ostudou neskončilo. A při mém povědomí, co znamená takovou akci pořádat, i při stavu příprav myslím, že vám klidně osobně tuto záruku dát mohu. Připravoval jsem kdysi summit NATO a ani ten neskončil ostudou. Tohle je samozřejmě náročnější, komplexnější operace, ale nepochybně ji zvládneme.

A nyní k těm dílčím otázkám, které jste tu předestřel. Za prvé k tomu obsahu, o čem budou ta témata. Vy dobře víte, že jsme již loni na jaře předložili nějaká východiska k těm tématům, nebo východiska k budoucím prioritám. Šli jsme s nimi do Parlamentu, na základě debat, které jsme tu vedli, jsme tu původní verzi inovovali a předložili jakousi další, pokročilejší verzi a tu jsme znovu předložili k diskusi. Ta diskuse v jednotlivých příslušných výborech pro zahraniční věci, pro evropské záležitosti jak ve Sněmovně, tak v Senátu probíhala v těch předešlých týdnech. Samozřejmě, že na základě této diskuse, na základě toho, jak paralelně s tím pracujeme s Francouzi a Švédy na 18měsíčním programu, jak vyhodnocujeme legislativní plán Evropské komise, jak vyhodnocujeme i to, co je možné v roce 2009 dosáhnout, kde naopak třeba ten pokrok nebude možný, budou volby do Evropského parlamentu, a ta legislativní práce samozřejmě bude utlumena, politická aktivita bude naopak logicky posílena, tak na základě všech těchto faktorů včetně - a to jsme slíbili a já si myslím, že ti, kdo se účastnili debat ve výborech, to mohou potvrdit - tedy i na základě debaty napříč včetně opozice připravíme dokument zase inovovaný.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP