(9.20 hodin)
(pokračuje Kladívko)

Dosavadní novelizační body 57 až 90 se označí jako body 58 až 91.

Dovolte mi krátké odůvodnění. Přijetím zákona číslo 57/2006 Sb., který novelizuje zákon číslo 168/1999 Sb., zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, došlo k uložení nové povinnosti pro Policii České republiky, která spočívá ve vybírání a vymáhání pokut podle § 16 odstavec 1 písmeno c) zákona číslo 168/1999 Sb., které jsou uloženy v blokovém řízení, ale nejsou na místě zaplacené. Jiné pokuty za přestupky v oblasti dopravy přitom Policie České republiky takovým způsobem nevymáhá. Jejich vymáhání je odpovědností příslušného celního úřadu. Tato úprava bez zjevného důvodu odčerpává personální a materiální zdroje Policie České republiky na činnosti administrativní povahy, které v jiných případech zajišťují jiné orgány. Policie České republiky tak musí nahrazovat činnost jiných orgánů na úkor své hlavní působnosti včetně zajišťování plynulého a bezpečného provozu. Proto navrhuji opět vymáhání těchto pokut, které nejsou zaplaceny na místě, svěřit příslušným celním úřadům.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Pan poslanec Kladívko nebyl posledním přihlášeným do podrobné rozpravy. Paní poslankyně Bohdalová, máte slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobré ráno. Vážená paní předsedající, vážení kolegové, dovolte, abych načetla velmi jednoduchou novelu zákona číslo 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a změně některých souvisejících zákonů, zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

1. V § 3 odstavec 2 se za slovo "pojistníkovi" vkládá "doklad o pojištění odpovědnosti, dále jen doklad o pojištění, a na žádost pojistníka". Věta dále pokračuje slovy "zelenou kartu"; dále se vkládá věta "náležitosti dokladu o pojištění dokladu stanoví Ministerstvo financí, dále jen ministerstvo, vyhláškou".

2. V § 16 odstavec c) se za slovo "zelenou kartou" vloží slova "nebo doklad o pojištění odpovědnosti".

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, paní poslankyně. Tážu se, zda se ještě někdo chce zapojit do podrobné rozpravy tohoto návrhu zákona. Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.

Zeptám se pana ministra a pana poslance Urbana, jestli chtějí využít své možnosti závěrečného slova. Není tomu tak. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Ještě vám oznámím, že pan poslanec Jiří Paroubek dnes hlasuje s náhradní hlasovací kartou číslo 7.

 

Nyní k bodu

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2004 Sb.,
o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 257/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede již připravený ministr financí pan Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Rovněž ve druhém čtení si vám dovoluji předložit návrh novely zákony o Celní správě. Má jediný motiv, a sice zřízení oprávněného hospodářského subjektu, což je pojem, který platí na celém území Evropské unie, kde ty hospodářské subjekty, které řádně a včas plní své povinnosti, využívají poměrně významných úlev při kontrolní činnosti v rámci klientského systému. Jsou přesně definována pravidla, podle kterých je statut oprávněného hospodářského subjektu přiřčen, přiřčení v jedné zemi pak platí v celé Evropské unii. A pro zachování společné jurisdikce je na místě, aby tím byl pověřen jeden celní orgán. Tím navrhovaným celním orgánem je Celní ředitelství České Budějovice.

Děkuji rozpočtovému výboru za projednání a za návrh ke schválení tohoto návrhu zákona. Protože původní záměr vlády byl projednat ve zkráceném čtení, dochází ke kolizi z hlediska účinnosti. Účinnost navržená v tomto zákona je 1. ledna, což logicky nestihneme. Pan zpravodaj bude určitě tak laskav a navrhne odpovídající úpravu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Petr Rafaj, zpravodaj rozpočtového výboru, jehož usnesení vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 257/1. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, rozpočtový výbor k tomuto zákonu přijal toto usnesení: Po úvodním slově náměstka ministra financí Šimáčka, zpravodajské zprávě mé a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovna Parlamentu 1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů, schválila bez připomínek; 2. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Obecnou rozpravu tedy končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Do podrobné rozpravy se hlásí zpravodaj pan poslanec Petr Rafaj. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážení kolegové, já bych už avizovanou změnu účinnosti zde navrhl. Navrhuji - v části III článek 3 Účinnost: Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem následujícího měsíce po jeho vyhlášení.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. To byla jediná přihláška do rozpravy podrobné. Končím tedy i rozpravu podrobnou. Předpokládám, že ani pan ministr, ani pan zpravodaj nebudou využívat svého práva závěrečného slova, a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

 

43.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
/sněmovní tisk 385/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Opět děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si předložit v prvním čtení zákon, jehož oficiální název zazněl. Má také svůj mediální název, je to ono populární opatření proti praní špinavých peněz. Je s ním bezprostředně propojen i návrh změnového zákona s číslem tisku 386, a proto mi prosím dovolte, abych v úvodním slově oba předkládané návrhy spojil.

Navržená norma řeší zejména transpozici dvou nových směrnic Evropských společenství z roku 2005 a 2006 uvedených pod čísly 60 a 70 a současně i adaptaci našeho právního řádu k řádnému plnění dvou nařízení Evropského společenství o převozech hotovosti přes hranice Evropského společenství a o bezhotovostních převodech.

Smyslem a účelem opatření praní špinavých peněz a nefinancování terorismu je vytvoření podmínek, které ztíží zneužití finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti. A pokud ke zneužití systému dojde, zajistí uchování relevantních informací, které umožní příslušným orgánům sledovat stopy po přesunech finančních prostředků nebo příslušného majetku.

Chtěl bych zdůraznit, že tato opatření, byť se řídí směrnice Evropského společenství, nejsou jen záležitostí Evropské unie, ale jsou součástí celosvětového úsilí, všech ekonomicky vyspělých demokratických států v boji proti organizovanému zločinu a terorismu. Zásadní roli v něm od počátku devadesátých let minulého století má skupina G8, zejména prostřednictvím svého finančního akčního výboru proti praní špinavých peněz. Navrhované předpisy souvisí i s dalšími mezinárodními závazky České republiky, zejména vůči Radě Evropy, vůči Organizaci spojených národů, jak vyplývají z Úmluvy o praní, vyhledávání, zadržování a konfiskaci výnosů ze zločinu, a z Mezinárodní úmluvy o potlačování finančního terorismu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP