(9.40 hodin)
(pokračuje Maršíček)

Jedná se tedy především o osobní údaje. Zákon tedy v § 30 řeší získávání informací z evidencí vedených Ministerstvem vnitra, které jsou důležité pro šetření podezřelých obchodů. V rámci tohoto šetření, a to jak při podezření na praní peněz, tak i na financování terorismu, je nezbytné nejen ověřit skutečnou identitu, ale prověřit například i příbuzenské vztahy. Pro účely šetření oznámení o podezřelých obchodech lze předem vyloučit kteroukoliv z informací, které jsou v uvedených evidencích Ministerstva vnitra.

Ve výše uvedeném zákoně č. 61/1996 Sb. je tato problematika řešena v § 10 odst. 7, který zní: Ministerstvo je oprávněno vést údaje získané při provádění tohoto zákona v informačním systému za podmínek, které stanoví zvláštní zákon. K tomu účelu je oprávněno sdružovat informace a informační systémy sloužící k rozdílným účelům. Ministerstvo neposkytuje podle zvláštního zákona na požádání dotčené osobě zprávu o informacích, které jsou o ní uchovány v informačním systému uvedeném podle tohoto zákona. To je s odkazem na zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Vzhledem k tomu, že v souvislosti se získáváním informací jde především o nakládání s osobními údaji, vznikají tedy dvě otázky. První otázka: Může Ministerstvo financí vyžadovat informace nezbytné pro plnění povinností podle tohoto zákona od Policie České republiky, zpravodajských služeb a orgánů veřejné moci tak, jak je v § 30 získávání informací specifikováno? To je od správců osobních údajů podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. A můžou být tyto informace poskytnuty? Druhá otázka zní: Lze tyto informace poskytnout, aniž by byl subjekt, tedy fyzická osoba, která osobní údaje poskytla, o předání osobních údajů informován?

K tomu mi dovolte uvést: Ustanovení zákona č. 101/2000 Sb. v § 5 odst. 1 a v § 11 a 12 ukládá povinnosti pro zpracování osobních údajů, pro plnění povinnosti správce. Zjednodušeně řečeno, správce smí nakládat s osobními údaji pouze v souladu se stanoveným účelem v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu a se souhlasem subjektu údajů. To by ovšem neumožnilo Ministerstvu vnitra požadované údaje Ministerstvu financí, případně finančně analytickému odboru předávat. A pokud ano, tak jen se souhlasem subjektu. Ale přitom v § 3 odst. 6 písm. d) se uvádí: Ustanovení § 5 odst. 1 a § 11 a 12 se nepoužijí pro zpracování osobních údajů nezbytných pro plnění povinnosti správce stanovené zvláštními zákony pro zajištění, předcházení, vyhledávání a odhalování trestné činnosti a stíhání trestných činů. Například zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Závěrem lze tedy na výše položené otázky odpovědět takto: K otázce první. Informace mohou být poskytnuty. K otázce druhé. Subjekt osobních údajů, tedy fyzická osoba, která osobní údaje poskytla, o předání těchto informací nebude informován.

Lze tedy konstatovat, že § 30 Získávání informací je zřejmě v souladu se stávající legislativou chránící osobní údaje subjektů: a) informačního systému evidence obyvatel o státních občanech České republiky, o cizincích s povolením k pobytu na území České republiky a o cizincích, kterým byl udělen azyl na území České republiky; b) z registru rodných čísel o fyzických osobách, kterým bylo přiděleno rodné číslo, avšak nejsou uvedeny v písm. a), jehož správcem a zpracovatelem dle zákona č. 101/2000 Sb. je Ministerstvo vnitra, potažmo Policie České republiky, zpravodajské služby a orgány veřejné moci.

A poslední poznámka. V souvislosti s přijetím projednávaného zákona by měl být novelizován zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Táži se vás, dámy a pánové, zdali si ještě někdo přeje vystoupit v rozpravě k tomuto návrhu zákona. Nikoliv. Končím tedy obecnou rozpravu.

Žádný návrh na vrácení či zamítnutí nebo jiný návrh, o kterém bychom měli rozhodnout hlasováním, nepadl. Předpokládám, že pan ministr i pan zpravodaj nevyužijí svého závěrečného slova, a můžeme se tedy zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má, prosím, někdo z vás jiný návrh? Pane poslanče Bublane, prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Bublan: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, navrhuji, aby tento zákon byl přikázán také výboru pro bezpečnost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Budeme se tedy zabývat těmito dvěma návrhy na přikázání, a to výboru rozpočtovému a výboru pro bezpečnost. Ještě než zahájím hlasování, pokusím se připoutat pozornost všech těch, kteří se hlasování chtějí účastnit.

 

Myslím, že čas k tomu byl dostatečný. Zahajuji hlasování pořadové číslo 97 a tážu se vás, kdo souhlasí s přikázáním výboru rozpočtovému. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 157 poslankyň a poslanců pro 129, proti 1. Tento návrh byl schválen.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání tohoto tisku výboru pro bezpečnost, a to v hlasování pořadové číslo 98, které tímto zahajuji, a tážu se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 158 poslankyň a poslanců pro 122, proti 5. I tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému a výboru pro bezpečnost. Končím prvé čtení.

 

Protože jsme nesloučili rozpravy těchto dvou sněmovních tisků 385 a 386, zahajuji nyní projednávání bodu

 

44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
/sněmovní tisk 386/ - prvé čtení

 

Ač pan ministr financí shrnul oba dva zákony již při projednávání předchozího sněmovního tisku, já ho bohužel opět formálně poprosím, zdali by z pověření vlády předložil i tento návrh. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Opravdu se omezím na formální uvedení. Bylo předmětem mého úvodního slova k předcházejícímu návrhu, neboť tento zákon bezprostředně souvisí se zákonem o praní špinavých peněz.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Dolejš. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Skoro jako přes kopírák. Myslím si, že oba tisky zaslouží symetrické projednání. Jsou skutečně spojeny pupeční šňůrou.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ani z místa se do této rozpravy nechce nikdo zapojit, obecnou rozpravu tedy končím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP