(Na žádost klubu KSČM byla přestávka prodloužena do 14.45. Jednání pokračovalo ve 14.45.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám pěkné odpoledne a zahajuji odpolední blok schváleného pořadu 27. schůze Poslanecké sněmovny. Jak avizoval pan místopředseda Jan Kasal před vyhlášením polední přestávky, budeme pokračovat v projednávání bodu 15, druhé čtení, a posléze bod 38 - přerušené první čtení, bod 39, 45 a 128. Myslím, že pro úvod tato informace stačí.

 

Dovolte mi, abych zahájila projednávání bodu

 

15.
Návrh poslanců Borise Šťastného, Olgy Zubové a Jiřího Carbola na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami
působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami
a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 225/2006 Sb.
/sněmovní tisk 142/ - druhé čtení

 

Prosím, aby návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Boris Šťastný. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, jsme ve druhém čtení poslanecké novely zákona č. 379/2005 Sb., sněmovní tisk 142. Jelikož uplynul téměř rok od prvního čtení, dovolte mi stručně rekapitulovat obsah předložené novely a směr, kterým se tato novela ubírá.

Zákon 375 vymezuje systémová opatření zasahující do prevence ochrany veřejného zdraví, odstraňování škodlivých účinků, do zdravotní péče, systému sociálních služeb a řady dalších oblastí. Reguluje dostupnost tabákových výrobků a alkoholu a poptávky po nich zavedením pravidel pro jejich prodej a šíření a současně stanovuje opatření na ochranu veřejnosti před jejich negativními důsledky. Vymezuje odpovědnost krajů, obcí, orgánů státní správy a dalších institucí a vymezuje jejich pravomoci při vymáhání zákona, realizaci preventivních opatření a při řešení problémů spojených s užíváním návykových látek.

Předložená novela si klade za cíl zpřesnit a doplnit část zákona týkající se ochrany před škodami působenými tabákovými výrobky, zejména pak v oblasti tzv. pasivního kouření, a tím vnést jasný, jednoduchý a spravedlivý systém do regulace kouření ve veřejně přístupných místech.

Předložená novela umožňuje za prvé chránit odpovídajícím způsobem zdraví našich spoluobčanů před tabákovým kouřem v uzavřených veřejně přístupných prostorách, v jednotlivých konkrétních případech pak zachovat kuřákům možnost kouřit ve stavebně oddělených větraných místnostech. (V sále je velmi rušno.)

Za druhé je snahou navrhovatelů neomezovat kuřáka tam, kde zdravotní riziko pasivního kouření neexistuje, resp. riziko je marginální, tedy všude pod otevřeným nebem.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, páni poslanci, prosím všechny ty z vás, kteří se chtějí věnovat jiné činnosti než tomu, proč zde všichni, doufám, jsme, tedy projednávání návrhů zákonů, aby tak činili v předsálí a neobtěžovali pana poslance Šťastného svou nedisciplinovaností a hlukem, který vyvozují. Všem upřímně děkuji.

 

Poslanec Boris Šťastný: Děkuji vám, paní místopředsedkyně, budu pokračovat.

Protože výjimka vždy potvrzuje pravidlo, i pro výše uvedený systém platí jedna výjimka, z našeho pohledu však výjimka nad míru oprávněná, totiž důraz na důslednou ochranu dětí a mladistvých. (Setrvalý ruch v sále.)

Po projednání v prvním čtení byla ministrem zdravotnictví jmenována pracovní skupina složená z předkladatelů zákona, zástupců Ministerstva zdravotnictví ČR a odborníků, která se pečlivě zabývala dopracováním předmětného návrhu jako celku. Výsledkem práce této odborné skupiny jsou téměř dvě desítky pozměňovacích návrhů, z nichž valná většina získala širokou podporu výboru pro zdravotnictví. Patří sem zejména návrh na zpřesnění některých stávajících pojmů a jednak doplnění nových pojmů pro účely tohoto zákona, a to z důvodu jednoznačného výkladu příslušných ustanovení zákona a celkové správné aplikace této právní normy v praxi.

Vedle zpřesnění definice smíšeného prodeje nebo tabákového výrobku je například nově definována tzv. elektronická cigareta jako výrobek, který napodobuje funkci tabákového výrobku a jehož účelem je především vdechování nikotinových výparů bez nutnosti spalovat tabák. V případě elektronické cigarety se jedná o zcela nový výrobek, který není současnou právní úpravou žádným způsobem postižen. Cílem je omezení dostupnosti tohoto výrobku pro osoby mladší 18 let z důvodu prevence, snadného vzniku závislosti na nikotinu a nebezpečí při jejím užívání otravy nikotinem zejména u dětí a mladistvých.

Dále sem patří snaha o doplnění stávajícího zákona o definici tabákové potřeby, což jsou především výrobky určené pro kouření tabáku, jako např. dýmky, dutinky, cigaretový papír apod. Současný zákon upravuje omezení prodeje tabákových potřeb, ale platné právní předpisy takový pojem neznají. Současná právní úprava zakazuje prodej tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů pomocí prodejních automatů, u nichž nelze vyloučit prodej osobám mladším 18 let, a zároveň jsou zakázány další formy prodeje, u nichž není možné jasně ověřit věk kupujícího. Nyní je však nově navrhována bližší specifikace těchto dalších zakázaných forem prodeje, a to doplněním o institut zásilkového prodeje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP