(9.20 hodin)
(pokračuje Grebeníček)

Jeho skandální odpověď Poslanecká sněmovna na můj návrh odmítla a zavázala ministra k vypracování nové odpovědi. Karel Schwarzenberg pak ale šokoval znovu. Písemně sdělil, že zákon respektovat nebude a novou věrohodnější odpověď nevypracuje. Při následném jednání Sněmovny jsem to komentoval jako jasné porušení povinnosti ústavního činitele. V té souvislosti jsem též připomněl, co je veřejně známo, totiž že často klimbající ministr Schwarzenberg v poslední době vícekrát naznačoval, že jej práce v odpovědné vládní funkci unavuje a vlastně ani nebaví.

Předseda Strany zelených svou afektovanou reakcí v privilegovaném vysílacím čase veřejnoprávní televize chtěl neomluvitelné chování a jednání Karla Schwarzenberga překrýt. Spoléhal, že nedostanu šanci, abych mohl divákům připomenout, jak se věci mají, a kalkulace mu vcelku vyšla. V záznamech Poslanecké sněmovny si ale každý může ověřit, že ministr zahraničí odborně i lidsky selhává a že jeho postoj, stejně jako postoj předsedy Strany zelených, k tématu lidských práv je neuvěřitelně pokrytecký.

S tím souvisí i nedávné prohlášení Karla Schwarzenberga ve věci uznání odtržení Kosova od Srbska. Právem dnes někteří historikové a politologové nalézají paralely toho, co se děje kolem Kosova, s tím, co velmoci spáchaly na Československé republice v Mnichově. Bombardování Bělehradu, okupace Kosova vojsky Severoatlantické aliance a jeho následné etnické vyčištění od většiny srbských a dalších nealbánských obyvatel je tragédií, která má být nyní logicky završena. Karel Schwarzenberg se vžívá do role úslužného pomocníka. Bylo jich dost v době mnichovského diktátu a velmoci jich mají dost i nyní, v době diktátu odtržení srbského Kosova. Politika Karla Schwarzenberga v té věci je nemravná a poškozuje zájmy republiky i Evropy.

Dámy a pánové, respektuji tezi, že první povinností každého státníka je hájit na mezinárodním poli zájmy lidu země, jejímž je představitelem. V případě Karla Schwarzenberga tomu tak prokazatelně není. Víc k tomu není co dodat.

Projednávání písemné interpelace číslo 114 z 22. května 2007 považuji tím alespoň z mé strany za ukončené.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Jen se zeptám pana poslance Grebeníčka, jestli to mám chápat tak, že bychom měli hlasovat o usnesení k této interpelaci. Vy jste řekl, že to projednávání chcete ukončit. A navrhujete nějaké usnesení?

(Poslanec Grebeníček mimo mikrofon: Usnesení bylo přijato, Sněmovna naposledy rozhodla, že odpověď byla špatná. Na tom se nedá nic měnit.)

Promiňte, kdybyste to řekl i ostatním poslancům, abychom si ujasnili, jak interpelaci ukončit. Jde o to, ukončit projednávání té interpelace. Nic nenavrhujete? Dobře.

 

Poslanec Miroslav Grebeníček: Dámy a pánové, vy jste byli ti, kteří rozhodli o tom, že odpověď ministra zahraničí je nevyhovující, a uložili jste mu, aby napsal odpověď novou. Pan ministr opakovaně odmítl. Za těch okolností říkám, že považuji za bezpředmětné s takovým vládním činitelem se vybavovat, a pokud ho chce někdo vést k zodpovědnosti, no tak by to asi měl být předseda vlády, nikoliv poslanec Grebeníček.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Končíme projednávání této interpelace. Můžeme postoupit k další, kterou je interpelace na ministra dopravy Aleše Řebíčka. Je to interpelace poslance Břetislava Petra ve věci emisí skleníkových plynů v důsledku automobilové dopravy, sněmovní tisk 462. Požádám poslance Břetislava Petra, aby se vyjádřil jako první. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane premiére, vážení páni ministři, dámy a pánové, v písemné interpelaci ze 14. února 2008 jsem interpeloval pana ministra Řebíčka v záležitosti, jež se týká výrazného překračování emisních limitů na komunikacích, zejména ve městech, které jsou důsledkem trvale vzrůstající automobilové dopravy. Této oblasti je věnována ze strany zodpovědných ministerstev, mezi které počítám Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví, naprosto nedostatečná pozornost. S jistou nadsázkou je možno říci, že se jedná o problém, kolem kterého zodpovědná ministerstva chodí tiše a po špičkách, aby si nepřidělala další práci při jednání s municipalitami, anebo dokonce s bruselskou administrativou.

Je skutečností, že ve městech, kde tranzitní doprava není svedena mimo centrum města, dochází k tomu, že hodnoty CO, kysličníku uhelnatého, kysličníku dusíku a jiných karcinogenních látek mnohonásobně překračují povolené limity. Nejzávažnější na této skutečnosti je pochopitelně to, že ve špičkách se na chodnících u těchto komunikací pohybují děti, které dýchají tyto - já to řeknu - otravné látky. Školákům tak nehrozí jen nebezpečí možného střetu s automobily, ale mnohem větší nebezpečí, které si ani neuvědomují.

V současné době se vede rozsáhlá protikuřácká kampaň. Já s ní naprosto souhlasím. Ale nemyslíte si, vážení kolegové a kolegyně, že bychom měli vést stejnou kampaň i v této záležitosti? Já si myslím že ano.

Jako rozhodující pro zvyšování obsahu jedovatých a škodlivých látek uvádějí naše i mezinárodní studie tu skutečnost, že výrazně roste počet aut, ale především v naší zemi počet starých aut. V současné době se na našich silnicích pohybuje asi 5,7 mil. aut. Proti roku 1995 došlo k růstu počtu automobilů o 136 %, ale emise stouply o 190 %. Co je příčinou? Příčinou mimo jiné bude i to, že průměrné stáří vozidel v České republice je skoro 14 roků, že průměrná obměna vozidel v naší republice je na úrovni 4 %, kdežto ve státech patnáctky je to 10 %. Popsaný stav je třeba podle mého názoru, a nejen podle mého názoru, ale i podle názoru expertů, řešit, pokud se nechceme stát zemí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší vlivem provozu motorových vozidel a zemí s nejstarším automobilovým parkem.

Pochopitelně, na tomto stavu jsme se podepsali i my poslanci, když jsme na výrazný nátlak z Bruselu schválili přijetím zákona 226/2006 novelu zákona č. 56/2001, a tím padlo, že do České republiky mohla být dovážena vozidla, pokud se týkalo automobilů a autobusů, ne starší 5 let, u normálních aut ne starší 8 let.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP