(14.40 hodin)
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, jedno staré latinské úsloví říká: Timeo Danaos et dona ferentes, což je hexametr. Znamená: Bojím se Řeků, i když dary přinášejí. Dovolím si to vztáhnout na různé senátorské iniciativy zákonů. Po zkušenostech se obávám, že od senátorů nic dobrého nekyne. Toto je klasický příklad a dávám návrh na zamítnutí. (Slabý potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pane poslanče Kalo, jste v pořadí. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji za slovo. Ještě jednou dobrý den.
Zahájil bych tím, že jsem přislíbil zástupcům Svazu měst a obcí, kteří mě požádali o to, abych vás seznámil s jejich stanoviskem.
Za prvé. Svaz měst a obcí upozorňuje na historický kontext této úpravy a upozorňuje na to, že je omylem tvrdit, že povinnost vlastníků nemovitostí starat se o přilehlé chodníky zavedla poprvé protektorátní vláda a jde o pozůstatek totalitních poměrů a socialismu. Podle důvodové zprávy k zákonu č. 13/1997 Sb. např. v Praze podobná povinnost platí nejméně od roku 1838.
Za druhé - názory Ústavního soudu a Nejvyššího správního soudu. Svaz měst a obcí upozorňuje na to, že existuje judikatura Ústavního soudu, a to nález publikovaný pod číslem 93/1994 Sb. týkající se obce Bludov, dále nález publikovaný pod číslem P1.US11/06 týkající se města Louny, a Nejvyššího správního soudu rozhodnutí číslo 5AS28/2004-66. Ústavní soud ani Nejvyšší správní soud neshledávají na stávajícím stavu nic protiústavního ani nic v rozporu s mezinárodními úmluvami, jimiž je Česká republika vázána.
Co se týče porovnání se zahraničními úpravami, Svaz měst a obcí předložil poslancům poměrně detailní rozbor srovnání se zahraničními úpravami, ze kterých vyplývá - například z odstavce 5 bavorského zákona o silnicích, že obce mohou vydat vyhlášku, která stanoví, že za účelem prevence před nebezpečím, které ohrožuje život, zdraví nebo majetek, jsou údržbu chodníků povinni provádět na své náklady vlastníci přilehlých nemovitostí. Vyhláška současně stanoví začátek a konec denní doby, který je zpravidla stanoven od 6 do 22 hodin.
Podobně § 23 rakouského zákona o provozu na pozemních komunikacích: na území obce jsou vlastníci přilehlých nemovitostí povinni na své náklady udržovat přístupné chodníky a pěší stezky, které se vedou podle jejich nemovitostí. Vlastníci přilehlých nemovitostí jsou povinni na uvedených plochách v denní době od 6 do 22 hodin odklízet sníh, sypat náledí a odklízet nečistoty a dále jsou povinni odstranit ze střech, které sousedí se silnicí, sněhové převisy a rampouchy.
Ve Francii platí obdobná úprava, kdy obec je povinna chodníky opravovat, provádět stavební práce a vlastníci přilehlých nemovitostí jsou povinni chodníky udržovat, čistit. Vlastníci přilehlých nemovitostí pak odpovídají za škody způsobené v důsledku neudržování příslušných částí chodníku.
Za čtvrté ze stanoviska Svazu měst a obcí - nevyčíslené finanční dopady. Postup, kdy se uloží obcím povinnost a v důvodové zprávě se nikdo ani nepokusí odhadnout náklady obcí a měst a zdroje k pokrytí, odporuje obecním požadavkům na tvorbu právních předpisů, které musí respektovat vláda a jednotlivá ministerstva. Předkladatelé by se měli alespoň pokusit postupovat podle obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace.
Se stanoviskem předkladatele, že náklady jsou nespecifikovatelné a závislé pouze na pojištění obce za odpovědnost proti škodě, Svaz měst a obcí nesouhlasí. Podle jeho názoru nelze dopad na obecní rozpočty především menších obcí bagatelizovat; jejich výdaje na zimní údržbu tímto přijetím zákona výrazně stoupnou. Dále pak Svaz měst a obcí vyčísluje některé příklady. V Českých Budějovicích odhaduje náklad 25 milionů korun, který je jednorázovým nákladem na zakoupení techniky, v Pardubicích 28 milionů apod.
Vztah k příjmům z daní z nemovitostí. Svaz měst a obcí upozorňuje na to, že obce by neměly pokrýt zvýšené náklady prostřednictvím navýšené daně z nemovitosti. Možnost zvýšit daň z nemovitosti byla dána obcím jako nástroj rozumné fiskální politiky a jako možnost financovat stavby občanské vybavenosti v samostatné působnosti. Dávat do souvislosti daň z nemovitosti a tuto novelu zákona znamená nutit obce daň z nemovitosti zvýšit, a to i proti vůli zastupitelstev. Pokud stát uloží obcím nové povinnosti, měl by ve svém rozpočtu najít prostředky na jejich splnění.
Za šesté - další dopady na situaci v obcích. Kromě finančních aspektů starostky a starostové obcí a měst upozorňují rovněž na aspekty věcné. Je nereálné nárazově zaměstnat člověka na úklid chodníků, obce odmítají situaci alibisticky řešit pouhými výstražnými cedulemi. Současný stav je výrazem solidarity občanů s obcemi. Obce samozřejmě pomáhají především v rámci zimní údržby občanům, kteří nejsou schopni úklid zajistit. Je ale nutné si uvědomit, že občan uklízí chodník před svou nemovitostí a je to především jeho zájem, aby měl k nemovitosti čistý a bezpečný přístup.
Návrh řešení z pohledu svazu. V případě, že senátní návrh bude přijat, navrhuje svaz upravit zákon o pozemních komunikacích tak, aby obec mohla stanovit obecně závaznou vyhláškou způsob a rozsah odstraňování závad ve schůdnosti na chodníku včetně určení odpovědných osob. Tento návrh vychází ze zahraničních zkušeností a dostačujícím způsobem umožňuje obcím zohlednit místní podmínky.
Tolik jeden příslib, který jsem dal. Nyní druhý.
Obrátil se na mě první náměstek primátora hlavního města Prahy pan Mgr. Rudolf Blažek z pověření Rady hl. m. Prahy v souvislosti s předloženou novelou zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, která je v Poslanecké sněmovně projednávána.
Cílem této novely je přenesení odpovědnosti za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti na přilehlém chodníku vzniklá znečištěním, náledím nebo sněhem z vlastníků přilehlých nemovitostí na vlastníky chodníků, tj. na města a obce.
***