(11.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro sloučení obecné rozpravy k oběma bodům, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Sloučení i těch úvodních slov a obecné rozpravy. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 70, přítomno 192, pro hlasovalo 129, proti 4. Návrh na sloučení rozprav byl přijat a pochopil jsem, že pan ministr sloučí i své úvodní slovo. (Ano.) Prosím, máte slovo.
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona
o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů
/sněmovní tisk 446/ - druhé čtení
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Tyto dva návrhy vycházejí z koncepce rozvoje, modernizace a elektronizace veřejné správy, které jako projekt stojí na čtyřech klíčových pilířích, které jen ve stručnosti chci zopakovat.
Je to takzvaný Český podací ověřovací informační národní terminál, tedy projekt Czech Point, který představuje hustou síť kontaktních míst veřejné správy. V tuto chvíli mohu konstatovat, že tento projekt úspěšně běží na zhruba 1400 obecních úřadech, které vydávají výpisy ze čtyř registrů - rejstříků trestů, obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí. Podle nejčerstvějších informací za necelých pět měsíců běhu tohoto projektu bylo vydáno téměř 400 000 výpisů na czech pointech.
Druhým pilířem je komunikační infrastruktura veřejné správy, to je soustava kvalitních, spolehlivých, cenově přijatelných datových a hlasových služeb.
Třetím jsou takzvané základní registry, to znamená databáze údajů nezbytných pro výkon veřejné správy, které mají za úkol omezit povinnost adresátů veřejné správy opakovaně dokládat údaje, které jsou již subjektům veřejné správy k dispozici. Těmi základními registry by měl být registr obyvatel, registr osob, registr nemovitostí a územní identifikace a registr práv a povinností.
No a konečně je to tento návrh zákona, zákona o eGovernmentu, který je právě překládán, jehož cílem jsou tři základní věci. Za prvé obligatorní forma elektronické komunikace mezi orgány veřejné moci prostřednictvím datových schránek, obligatorní forma elektronického doručování dokumentů orgánů veřejné moci fyzickým a právnickým osobám, které mají zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku, a fakultativní forma činí úkony fyzických a právnických osob vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datových schránek, mají-li tuto schránku zřízenu a zpřístupněnu.
Jako identifikátor každé datové schránky a de iure nová součást kvalifikovaných certifikátů, na nichž je založen zaručený elektronický podpis určený ke komunikaci v oblasti orgánů veřejné moci, mělo sloužit osobní číslo. Ústavněprávní výbor Poslanecké sněmovny v zájmu ochrany soukromí adresátů veřejné správy připravil pozměňovací návrh, na základě kterého by osobní číslo pod novým názvem identifikátor datové schránky sloužilo výlučně k identifikaci datových schránek. Tento návrh akceptuji, neb je v souladu s novou a přísnější koncepcí ochrany údajů obsažených v hlavních informačních systémech veřejné správy, a chci za ni poděkovat.
Usnadnění v komunikaci elektronickou formou, ať už vně nebo v rámci veřejné moci, má napomoci autorizovaná konverze dokumentů v listinné formě do formy datové správy a naopak, kterou lze chápat jako elektronickou vidimaci.
Nyní mi dovolte, abych na pravou míru uvedl některé informace, které se v minulosti objevily v médiích.
Elektronická komunikace navrhovaná tímto zákonem má údajně ohrožovat soukromí občanů, neboť ji bude moci kontrolovat jakýkoliv úředník. Myslím si, že ti z vás, se kterými máme tu čest spolupracovat na všech projektech týkajících se eGovernmentu, víte, že to není pravda, neboť do datové schránky bude mít možnost přístupu pouze držitel, tedy osoba, které byla datová schránka zřízena, a dále osoba, která k tomu byla držitelem datové schránky pověřena. Nikdo jiný přístup do datové schránky mít nebude. Datová schránka - a tady si dovolím použít příměr - se v zásadě nebude lišit od schránky na dopisy. Doručovatel do ní pouze může vkládat, ale otevřít ji může pouze ten, kdo má klíč, a v tomto smyslu je nepochybně bezpečnější než ta klasická poštovní schránka. Držitel datové schránky nebo osoba jím pověřená, a to je potřeba zdůraznit, navíc může s dokumenty v datové schránce volně disponovat, může je mazat, přesunovat, či mimo schránku. A já si dovolím upozornit ještě na jednu věc. Sankce konstruovaná stávajícím trestním zákonem i navrhovaným trestním zákoníkem a skutečnost, že informační systém datových schránek zaznamená jakoukoliv operaci s datovou schránkou, jsou podle mne dostačujícími varováními, aby odradily od neoprávněného vstupu.
Další nepřesnou informací je, že osobní číslo, či v terminologii pozměňovacího návrhu ÚPV identifikátor datové schránky, bude sloužit jako přihlašovací jméno do datové schránky. I to je omyl. Zdůrazňuji, že nebude přístupovým údajem, poslouží pouze k identifikaci datové schránky. Opět použiji příměr - osobní číslo, resp. identifikátor bude obdobou jména uvedeného na poštovní schránce na dopisy, neboť k samotnému přístupu do datové schránky budou sloužit jiné přístupové údaje. Ty návrh zákona vědomě nespecifikuje, neboť vývoj v oblasti informačních komunikačních technologií je tak překotný, že přesná specifikace do zákona by nás mohla zakrátko dostat do složité situace, neb by zákon zastarával, zejména v té oblasti technologií, které se zabývají zabezpečováním přístupu k informacím.
Chtěl bych poděkovat za pozměňovací návrhy a za přístup při projednávání tohoto návrhu jak ústavněprávnímu výboru, tak výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Pozměňující návrhy, které zazněly, podporuji. Stejně tak jsem měl možnost se seznámit s písemně rozdanými pozměňovacími návrhy pana poslance Martínka, zejména, a i s těmi se zcela ztotožňuji a děkuji za ně, neboť vedou ke zpřesnění uvedené navrhované normy, resp. norem.
Věřím, že toto je přesně ten zákon, kde by buď vědomé, nebo nevědomé dělení na pravo - levo, 102 - 98, mělo padnout, neboť to je zákon, který znamená šanci na kvalitativní změnu fungování veřejné správy v České republice a ta nepatří ani jednomu, ani dvěma, ani 102, ani 98. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo společné uvedení obou tisků 445 a 446.
Tento návrh byl projednán ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a také v ústavněprávním. Máme usnesení dodaná z obou výborů. Já bych poprosil, aby za výbor pro veřejnou správu se ujal slova poslanec Jaroslav Krupka.
Poslanec Jaroslav Krupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Výbor pro veřejnou právu a regionální rozvoj na svém zasedání a svým usnesením číslo 95 k tisku 445 a svým usnesením číslo 96 k tisku 446 přijal pozměňovací návrhy, které jste v písemné podobě dostali do svých lavic. Já bych se současně tímto přihlásil potom do obecné diskuse, kde bych stručně sdělil určitý komentář. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych ještě požádal zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Marka Bendu, aby nás také informoval.
Poslanec Marek Benda: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové. Já se přiznám, že se na pana ministra trochu zlobím, protože celou krásnou skvělou práci ÚPV si vzal na sebe a odprezentoval ji ve svém úvodním slově, takže já (připomínka ministra Langera z místa) - o tom nepochybuji, já tady nebudu vykládat, jak jste to všechno na ministerstvu pěkně opravili, ale pan ministr na to kývl. Čili mohu jenom říci, že je pravda to, co říká pan ministr, snažili jsme se maximálně prohloubit ochranu datových schránek, znemožnit, aby došlo k budování velkého bratra.
Zrušili jsme osobní číslo jako nějaký vícevýznamový identifikátor a naopak z něj udělali pouze identifikační část čísla. Pro tuto datovou schránku stanovili jsme povinnosti správce a provozovatele informačních systémů nést zodpovědnost za bezpečnost těchto systémů.
***