(17.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka pana ministra. Zeptám se, zda se chce ještě někdo přihlásit do obecné rozpravy? Nehlásí se nikdo, proto obecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou.

Do podrobné rozpravy mám nejprve tři písemné přihlášky, poté šest přihlášek z místa. Slovo má jako první pan poslanec Antonín Seďa, poté požádám o slovo pana kolegu Oldřicha Vojíře.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, vážení členové vlády, dámy a pánové. Já bych se chtěl přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům, které jsem ke sněmovnímu tisku 486 rozdal vám na lavice, s jednou opravou. Je tam celkem sedm pozměňovacích návrhů, poslední bod má číslo 7. Nyní jenom velice stručně zdůvodním tyto návrhy.

Bod číslo 1. Zákoník práce umožňuje rozdílnou pracovní dobu v jednotlivých měsících, na které je dohoda o pracovní činnosti uzavřena. Z toho se dá odvodit rozdílnost odměn v jednotlivých měsících. Proto by se odměna u dohod o pracovní činnosti měla posuzovat jako průměrná měsíční za dobu, na kterou přísluší.

K bodu číslo 2 a 3. Stále častěji se stává, že po skončení zaměstnání není bývalému zaměstnanci vystaveno potvrzení o zaměstnání. Tento doklad je pro zařazení do evidence nadbytečný, stačí totiž potvrdit druhou stranu žádosti o zprostředkování zaměstnání, že žadatel nevykonává žádné činnosti, které jsou s evidencí neslučitelné.

K bodu číslo 5. Evidence uchazeče, který je ve vazbě, je pouze formální, úřad práce mu nemůže zprostředkovat zaměstnání a uchazeč nemůže poskytovat žádnou součinnost.

K bodu číslo 6. Původní návrh s povinností uzavírat individuální akční plány znamená jejich sepisování s více než 60 % všech evidovaných uchazečů o zaměstnání. To samo popírá individualitu tohoto nástroje. Zároveň zvýšení uplatnění této skupiny uchazečů brání až znemožňují okolnosti, mezi něž patří možnost dopravy do zaměstnání, zdravotní stav, vzdělání či doba evidence. Striktní povinnost sestavit individuální akční plán bude zbytečně zatěžovat úředníky a stane se hrubým formalismem. Čím více bude úředník úřadovat, tím větší měrou se stane držitelem problému uchazečovy nezaměstnanosti. Pokud však uchazeč nabídku individuálního akčního plánu přijme dobrovolně, pak má snahu svůj problém řešit a bude aktivní v součinnosti i při jeho vyhodnocení. Jinak budou pouze další zbytečnou byrokracií a řešit dlouhodobou nezaměstnanost nepomohou.

A poslední odůvodnění - k sedmému pozměňovacímu návrhu. § 51 by měl dodržet stejný tříúrovňový princip jako je navrhován v § 50.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Seďovi.

Já vás ještě poprosím, dámy a pánové - toto upozornění také vyplývá z dnešního jednání grémia Poslanecké sněmovny. Ti, kteří předkládáte pozměňovací návrhy k tiskům ve druhém čtení, prosím, pokud můžete, předejte je v elektronické podobě také legislativě, která tím pádem bude mít snadnější úkol předat nám co nejrychleji vytištěné pozměňovací návrhy, tak abychom se s nimi ve stanovené lhůtě mohli vypořádat. Děkuji za pochopení.

Nyní má slovo pan kolega Oldřich Vojíř, poté je přihlášen pan kolega Bublan.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové. Dovolte i mně předložit pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku číslo 486. Ve shodě s paní kolegyní doktorkou Molendovou předkládám pozměňovací návrh, který je popsán v písemné podobě a rozdán vám do lavic včetně toho, že byl i předán v elektronické podobě legislativě tak, jak se zmínila paní předsedající. Proto mi dovolte jen poznamenat, nebo říci, jaká je podstata tohoto pozměňovacího návrhu, a to velmi stručně.

Jedná se o to, že v některých případech jsou sociální dávky zneužívány. Hledáme vždy určitou formu, jak takovémuto zneužívání zabránit. Je to někdy velmi složité a komplikované a jsme si vědomi toho, že ne vše lze vyřešit úplně dokonale. Nicméně v době, kdy existuje elektronizace a funguje na všech místech včetně obchodů a služeb, tak by možná stálo za zvážení zařadit do zákona možnost - nikoliv povinnost, podtrhuji, ale možnost - zavést čipové karty jako platidlo nebo jako zdroj prostředků pro osoby, které potřebují určité prostředky, neboť se ne vlastní vinou třeba dostaly do nouze, a z této platební karty v podstatě si nakupovat základní potřeby, jako jsou potraviny, ošacení a případně platit nájem a energie. Zdá se nám, že to je rozumný posuv v této věci, a podotýkám, je to alternativa, není to nařízení nebo jediná možnost.

Děkuji pěkně za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Vojířovi. Prosím nyní o slovo pana kolegu Františka Bublana, poté je přihlášen pan poslanec Tomáš Úlehla.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se přihlásil ke svým třem pozměňovacím návrhům. Byly vám rozdány do lavic včetně odůvodnění.

Jenom obecně se k tomu zmíním, že bych také dal přednost modrým kartám. Ty moje pozměňovací návrhy v podstatě vytvářejí nebo snaží se vytvořit lepší právní prostředí pro cizince, které bychom sem potřebovali získat pro určité práce. Určitě bychom upřednostnili cizince, kteří mají nějakou vyšší kvalifikaci, a těm také musíme něco nabídnout. Ono to má takový kontraproduktivní účinek, pokud je omezíme na jejich právech, tak k nám půjdou cizinci, kteří nejsou kvalifikovaní, a ti potom budou mít snahu, pokud neuspějí v té své činnosti, budou mít snahu o nelegální pobyt. Domnívám se, že když půjdeme cestou větší otevřenosti a dáme jim stejná práva, jako mají ostatní vízoví cizinci, že tím zamezíme nelegalitě, zamezíme možná i větší kriminalitě a přispějeme k tomu, aby náš pracovní trh byl obohacen o lidi, které skutečně potřebujeme.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Bublanovi. Prosím o slovo pana kolegu Tomáše Úlehlu, poté je přihlášen pan ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové. Stejně tak i já jsem rozdal do lavic pozměňovací návrhy společné s kolegou Zdeňkem Lhotou, takže nebudu zdržovat dnešní projednávání. Jenom bych chtěl říct, že jsem nastínil tři víceméně formální návrhy změn i panu ministrovi tak, aby tento zákon odpovídal skutečně principům jednoduchosti a srozumitelnosti. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím pana ministra práce a sociálních věcí, místopředsedu vlády Petra Nečase.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Analogicky jako u předchozích druhých čtení navrhuji podle § 95 odst. 1 zákona o jednacím řádu, abychom zkrátili lhůtu mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin a umožnili tak projednání třetího čtení již v pátek tohoto týdne a neprodlužovali schůzi do příštího týdne.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Nyní prosím o slovo pana poslance Tomáše Kladívka, poté je přihlášen pan kolega Hovorka.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Dovolte i mně, abych se přihlásil k pozměňovacím návrhům, které máte ve svých lavicích ke sněmovnímu tisku 486. Moje návrhy reagují na zákon č. 326/99 Sb., o pobytu cizinců, který je součástí tohoto tisku, a jsou podle obsahu seřazeny pod písmeny a) až c) včetně podrobných důvodových zpráv. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Kladívkovi. Prosím o slovo pana kolegu Hovorku, poté je přihlášena paní kolegyně Mazuchová.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Tímto se přihlašuji ke svým pozměňovacím návrhům, které vám byly rozdány na lavice. První skupina pozměňovacích návrhů se týká dobrovolnické služby, tak jak jsem uváděl už v obecné rozpravě. Druhá skupina pozměňovacích návrhů se týká některých úprav u agentur práce, zejména označení nekalých praktik agentur práce za správní delikty, povinné pojištění agentur práce zprostředkovávajících zaměstnávání cizinců pro případ odpovědnosti za škodu, ručení uživatelů za závazky agentur práce a ochranu agenturních zaměstnanců před okamžitým ukončením práce ze strany zaměstnavatele.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP