(16.50 hodin)
(pokračuje Kasal)

Nejsou-li námitky, tak v hlasování rozhodneme o tom, zda Sněmovna souhlasí s tím, že zkrátíme a využijeme dobrodiní jednacího řádu a budeme okamžitě hlasovat o celém zákonu.

 

Takže nejprve dám hlasovat o návrhu pana ministra Kalouska v hlasování pořadové číslo 25. Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 191 poslanců, pro bylo 147, nikdo proti. Takže jsme návrhu pana ministra Kalouska vyhověli.

 

A já se pokusím zformulovat usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s vládním návrhem zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu jistin státních dluhopisů odkupovaných z trhu v roce 2008, podle sněmovního tisku 483."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 26. Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 190 poslanců, pro bylo 151, nikdo proti. Takže tento návrh byl přijat.

 

Gratuluji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Nyní se budeme věnovat bodu dalšímu, což je

 

9.
Vládní návrh zákona o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech)
/sněmovní tisk 517/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek. (Ministr není přítomen.) Prosím, aby byl Miroslav Kalousek pozván zpátky do sněmovní síně. Pan ministr prosí o malé strpení. Bude tady co by dup.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Velmi prosím Poslaneckou sněmovnu o prominutí. Já jsem se domníval, že budou ještě dva body. Takže s omluvou dovolte, abych předložil návrh zákona o auditorech, který je transpozicí směrnice Evropského parlamentu a Rady o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek.

Tento nový zákon se snaží v co největší možné míře zachovat stávající regulaci a transponujeme pouze to, co je skutečně nezbytné. Jinými slovy to, co je ze směrnice zapracováno, je vytvoření nového orgánu veřejného dohledu, tedy Rady pro veřejný dohled nad auditem, která současně dohlíží i na práci Komory auditorů České republiky. Jsou tam pregnantně vymezeny subjekty veřejného zájmu, je stanovena povinnost vytvářet výbor pro audit u subjektů veřejného zájmu, povinné používání mezinárodních auditorských standardů a postup auditora dle mezinárodně uznávaných etických norem. Dále jsou upraveny prvky mezinárodní spolupráce s orgány veřejného dohledu v rámci Evropské unie i spolupráce s orgány veřejného dohledu ve třetích zemích.

Přijetí navrhovaného zákona je nezbytné zejména z následujících důvodů. Jak jsem již řekl, je to plnění povinnosti České republiky transponovat evropské právo. Zcela nepochybně se tím zlepší spolupráce mezi orgány dohledu nad auditorskou profesí v rámci Evropské unie a zprůhlední se prostředí v oblasti auditu a jeho kontroly. Domnívám se, že významným přínosem, a to nejenom pro podnikatelské prostředí, bude zvýšení důvěryhodnosti účetních jednotek, jejichž účetní závěrka je ověřena auditorem.

Možná že jsem někoho z vás polekal tím, že jsem hovořil o nově zřizované instituci, Radě pro veřejný dohled. Ujišťuji, že tato instituce nezatíží státní rozpočet částkou větší než 8 milionů korun ročně, což vzhledem k významu této instituce a dané problematiky pokládám za marginální výdaj.

Dovolte, abych požádal o vlídné projednání této předlohy Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Alfréd Michalík.

 

Poslanec Alfréd Michalík: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, cílem novely, jak již tady bylo řečeno panem ministrem, je uvést stávající zákon 254 z roku 2004 Sb. do souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady ES. Navrhovaná novela nahrazuje stávající zákon o auditorech jako celek, čímž se snaží vyhnout tomu, že pouhou novelizací zákona může nastat jistá nepřehlednost a násilné včleňování nových ustanovení do stávající úpravy. Nová úprava tak zajišťuje komplexnost úpravy.

Co hovoří pro přijetí této novely. Novela zachovává a rozšiřuje stávající regulaci profese auditora s důrazem na kontrolu jeho profesionality; novela zavádí do roviny zákon a kontrolu kvality práce auditora - dosud bylo řešeno pouze stavovskými předpisy; novela vymezuje taxativně osoby, které podléhají povinnému auditu, tzv. osoby veřejného zájmu; novela zavádí prvek mezinárodní spolupráce veřejného dohledu nad auditem v rámci EU, ale i s třetími zeměmi; nově novela upravuje používání mezinárodních auditorských standardů a mezinárodních etických norem; novela zvýší důvěryhodnost třetích osob, zejména potenciálních investorů a obchodních partnerů, ve vydané auditorské zprávy.

Co je na návrhu mírně diskutabilní, je to, že novela zavádí nový státní orgán nazvaný Rada pro veřejný dohled nad auditem, což lze považovat za rozšíření byrokratického vlivu na politické společenství. Rada dubluje některé pravomoci komory auditorů a přejímá některé pravomoci Ministerstva financí. Její činnost také nahrazuje možnou ingerenci soudů České republiky ve sporech mezi jednotlivými auditory a komorou. Zřízením rady dojde k určité zátěži státního rozpočtu, jak už tady bylo řečeno, zhruba 7,5 milionu korun.

Novela zavádí povinnost u osob veřejného zájmu, jako jsou banky, pojišťovny, investiční společnosti, zdravotní pojišťovny a podobně, vytvářet tzv. výbor pro audit. I když je toto přijímáno z výše uvedené směrnice, výbor pro audit bude vykonávat pouze činnost, která již náleží a je povinností dozorčích rad.

Závěrem můžeme konstatovat, že přijetím novely zákona dojde nepochybně ke zkvalitnění auditorské činnosti, zejména s ohledem na důvěru ve výsledky auditorské práce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP