(15.00 hodin)
(pokračuje Gandalovič)

Zákon o zemědělství proto zavádí vlastně určité ocenění toho, když zemědělec pečuje o tyto krajinotvorné prvky, ale rovněž zavádí samozřejmě i evidenci těchto krajinotvorných prvků a způsob péče o ně.

Dalším posunem, který je pro zemědělce určitým předělem, podobným, jako bylo zavedení bodového systému v dopravě, je zavedení tzv. systému křížových kontrol. V evropském jazyce, jak už jsme si zvykli, v tom evropském newspeaku, se tento systém křížových kontrol nazývá cross compliance a v podstatě to, jak už jsem řekl, opravdu připomíná trošku bodový systém v dopravě. Jinými slovy, nezavádějí se žádné nové povinnosti, ale vytváří se systém sledování dodržování povinností stávajících a také určitý systém penalizace v případě, že tyto povinnosti nejsou opakovaně, případně dokonce i svévolně dodržovány.

Na okraj bych chtěl říci, že děláme vše pro to, aby systém křížových kontrol v zemědělství nedopadl v řadě případů tak, jako dopadl bodový systém, to znamená že převládl formalismus, a toho stanoveného účelu, to znamená v případě dopravy pokles počtu nebezpečných dopravních nehod, v případě zemědělství to je nepochybně pokles případů určitého špatného chování se k přírodě, ke zvířatům a k potravinovému řetězci, aby tyto případy poklesly. Takže my budeme dělat vše pro to, aby systém křížových kontrol pracoval efektivně a byl založen spíše na prevenci, na řekněme určitém poradenství než na nějaké prvoplánové snaze někoho nachytat.

Jak už jsem řekl, navazujícím zákonem, který se také navrhuje novelizovat, je zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu, kde se do jisté míry zpřesňují pravomoci této instituce, upravují se výše pokut a rovněž se do jisté míry provazuje daleko podrobněji Státní zemědělský intervenční fond s resortem Ministerstva zemědělství. Toto provázání se navrhuje zdůraznit především i tím, že ředitele fondu by do budoucna měl jmenovat přímo ministr zemědělství na rozdíl od současné situace, kdy jej jmenuje vláda.

Tady u toho bych se chtěl krátce zastavit. Zde se nejedná o nějaké svévolné posilování pravomocí ministra, myslím, že osobně rozhodně nejsem ten, kdo by chtěl nějak své pravomoci zvyšovat, nicméně je prostě pravdou, že Státní zemědělský intervenční fond v minulosti byl chápán jako spíše orgán více nezávislý na resortu, protože měl provádět právě tu intervenční politiku, také je to vyjádřeno v jeho názvu. Dnes už prakticky žádnou intervenční politiku neprovádí a naopak funguje jako platební agentura pro Evropské fondy. A jako taková platební agentura samozřejmě vstupuje do kontaktu se zemědělci, vyřizuje jejich žádosti, ale také zamítá jejich žádosti a podobně, což je prostě věc, kterou, upřímně řečeno, zemědělci spojují přímo s resortem, a tuto odpovědnost za výkon takovéto činnosti chceme posílit tím, že je zde přímá vazba mezi ředitelem Státního zemědělského intervenčního fondu a resortem zemědělství.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych závěrem vám poděkoval za pozornost a požádal vás, abyste propustili tento vládní návrh zákona do dalšího legislativního procesu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec František Dědič. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Dědič: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, Poslanecká sněmovno.

Pan ministr podrobně zdůvodnil novelu zákona o zemědělství a já bych chtěl jenom zdůraznit dopad na státní rozpočet a dopad na podnikatelské prostředí v České republice. Předpokládaný návrh zákona si vyžádá dopad na státní rozpočet v rozsahu přibližně 10 milionů korun, které budou hrazeny z rozpočtové kapitoly ministerstva. Většina těchto nákladů je v podstatě administrativních. Novela zákona si nevyžádá dopady na ostatní veřejné rozpočty a má pozitivní vliv na podnikatelské prostředí v České republice, zejména snížením rozsahu evidovaných aktualizovaných údajů evidence zemědělského podnikatele podle zákona číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, snížením informačních povinností při pěstování geneticky modifikovaných odrůd podle stejného zákona, a mohl bych ještě dále pokračovat.

Vzhledem k tomu, že bude mít pozitivní dopad i na životní prostředí a nevyvolává žádné sociální dopady, doporučuji propuštění novely zákona do dalšího čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, vážený pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy nemám žádnou přihlášku, ani z místa se nikdo do této rozpravy nechce zapojit. Obecnou rozpravu tedy končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

Přistoupíme tedy k hlasování s pořadovým číslem 69A, které tímto zahajuji, a táži se vás, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přihlášených 167 poslankyň a poslanců pro návrh 128, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Návrh na zkrácení projednávání nebyl vznesen. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru zemědělskému, a končím prvé čtení tisku 587.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod číslo

 

18.
Návrh poslanců Jiřího Paroubka, Bohuslava Sobotky, Lubomíra Zaorálka,
Miloslava Vlčka, Michala Haška, Davida Ratha, Jaroslava Krákory a dalších
na vydání zákona o zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví
/sněmovní tisk 503/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Současně oznamuji k navržení, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, předložené veto poslaneckého klubu Občanské demokratické strany. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 503/1.

Předložený návrh by za navrhovatele měl uvést v logice věci pan poslanec Jiří Paroubek. Pan poslanec Paroubek je řádně z této schůze omluven. Prosím tedy pana poslance Davida Ratha, aby za navrhovatele uvedl předložený tisk. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Rath: Děkuji, paní předsedající. Nejdříve, než přistoupím k úvodu, rád bych požádal Sněmovnu, zda by šlo sloučit rozpravu k bodům 18 a 19 dohromady, tedy k tiskům 503 a 504, protože je to velmi podobná materie a bylo by zbytečné plýtvat silami a časem Sněmovny, každou z nich projednávat samostatně.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Souhlasím s vámi. O tomto návrhu dám bezprostředně hlasovat. Bude to hlasování s pořadovým číslem 69, které tímto zahajuji, a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem…

Ano. Takže ukončíme, vynulujeme. Technické problémy. Bude vám stačit 10 minut? Sejdeme se v 15.20 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 15.10 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP