(16.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Tak to byl doplňující dotaz. Pan premiér na něj může reagovat.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Musím říci, že nemáte úplně pravdu, protože vláda to může udělat pouze na žádost akcionářů. Ti tak neučinili. A situace dospěla do této situace, která je neřešitelná, teprve tehdy, když samozřejmě dodavatel energie pohrozil vypnutím. Do té doby vlastníci situaci neřešili v tom smyslu, jak naznačujete vy. Není to pravda.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Tak, to byla odpověď pana premiéra na třináctou interpelaci a na poslední interpelaci z těch, které mu byly určeny v dnešní den. Já mu děkuji za účast na části našeho dnešního jednání. Děkuji také kolegům, kteří se ptali nebo byli přítomni.

Můžeme přejít okamžitě k interpelacím na jednotlivé členy vlády. Dívám se, že prvním, kdo byl vylosován, je pan poslanec Ludvík Hovorka, který interpeluje ministra zdravotnictví Tomáše Julínka, a je zde napsáno: ve věci plány řízené péče, legislativa, střet zájmů. Prosím tedy pana poslance Hovorku, aby vznesl svou interpelaci.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, některé zdravotní pojišťovny připravují projekty řízené péče, např. Všeobecná zdravotní pojišťovna pilotní projekt řízené péče, Oborová zdravotní pojišťovna, projekt řízené péče IPA, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra systém integrované péče a Česká zdravotní národní pojišťovna pilotní projekt IPA ve spolupráci s dětskými praktiky. Prostřednictvím řízené péče pojišťovny budou vyvíjet tlak na lékaře a nemocnice, aby postupovali co nejlevněji, což může vyústit až v postupy, které nejsou v souladu s postupem lege artis, tedy může dojít až k poskytnutí nedostatečné péče. Prostřednictvím plánů řízené péče zdravotní pojišťovny bez zákonem stanovených úhradových standardů omezí zdravotní péči pacientům, omezí svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení, protože lékaři v tomto systému budou pacienty odesílat pouze k předem určeným specialistům a do určených nemocnic a předepisovat určité léky.

Vážený pane ministře, můžete mi prosím sdělit, na základě jakého zákonného zmocnění prosazují zástupci ministerstva v orgánech pojišťoven plány řízené péče jako nástroje k omezování péče pro své pojištěnce? Budou pojištěnci těchto pojišťoven předem informováni o tom, že jsou zařazováni do plánů řízené péče? A jakým způsobem se dozvědí o rozsahu omezení péče? Považujete, pane ministře, skutečnost, že jeden z vašich poradců se aktivně zapojuje jako koordinátor do projektu řízené péče, za střet zájmů a vyvodíte z toho důsledky? Podle informací, které jsem získal, dva právníci, členové Legislativní rady vlády, kteří mají v popisu práce dohled nad kvalitou zákonů, píší zákony pro Ministerstvo zdravotnictví, a jsou tedy ve střetu zájmů, protože vlastně dozorují kvalitu zákonů, které sami napsali, a za svou práci jsou státem placeni dvakrát. Můžete prosím tuto informaci potvrdit nebo vyvrátit a sdělit, jaké z toho vyvodíte důsledky? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pan ministr Julínek má pět minut na odpověď na tuto interpelaci. A žádám všechny kolegy, aby dodržovali lhůty, které jsou určeny.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, paní místopředsedkyně. Opravdu, pět minut mi nebude stačit na to, abych vysvětlil, co to je řízená péče. Udělám jenom kraťoučkou poznámku, co to je.

Řízená péče je jednak charakterizována takzvanou preautorizací, to znamená když pojišťovna něco povoluje dopředu, to znamená není ten nárok automaticky ze zákona, což dnes už máme u lázní nebo v některých typech péče. Je to tehdy, pokud je nízká hustota smluvní sítě, to máme dneska také, aniž bychom to nějakým způsobem mohli ošetřit v zákonném systému, to znamená tam, kde je málo poskytovatelů a pacienti nemůžou lékaře sehnat. Je to také vysoký podíl takzvaných rizikových kontraktů, to znamená to je nějaká paušální platba, kdy pojišťovna se nestará o to, co dostane klient od poskytovatele, ale prostě domluví paušál, ať si to potom nějakým způsobem provedou, což jsou typické paušály našich nemocnic. Zároveň jsem vám pomohl s definicí, co to je řízená péče, co to vlastně znamená, a zároveň jsem se snažil sdělit, že pro fungování řízené péče je tady prostředí. Problém českého prostředí je, že tato řízená péče není evidovaná a není regulovaná, prostě může ji dělat kdokoliv.

Ministerstvo zdravotnictví v žádném případě neprosazuje u pojišťoven řízenou péči, protože moc dobře ví, že zákonný rámec pro takovýto typ péče není dokonalý a není možná kontrola.

Co je potřeba vzít v potaz: Řízená péče sama o sobě nemá negativní konotace pro pacienta ani pro poskytovatele. Může zajistit vyšší efektivitu, vyšší kvalitu, ale musí splňovat určitá kritéria a to je to, že pacient musí vědět, že se nachází v prostředí řízené péče, což dneska plno lidí neví, musí mít nárok na snížení podílu nákladů, jde o efektivitu, musí dostat bonus za to, že tam je, a může se dostat velmi efektivně k péči a všechna rizika, která na něho číhají v tom dnešním systému, musí být pojmenována. V nových zákonech, které navrhujeme, navrhujeme jednak velmi přísnou regulaci tohoto typu péče, samozřejmě bonus pro pacienta, samozřejmě všechna pravidla tak, aby byla tato péče kontrolována státem a pojišťovny ji nemohly provádět svévolně, tak jak vy jste teď popsal.

Takže ano, určitá rizika existují, právě proto jsme udělali nové zákony. Pan doktor Macháček je autorem velmi přísné regulace do těchto zákonů, který není v konfliktu zájmů, protože v konfliktu zájmů by byl, kdyby bojoval proti této regulaci, protože je odborník na tuto problematiku, snad jediný v České republice, který problematiku umí. A je to ochrana pacientů.

Nabízím, už poněkolikáté a posté, že jsem schopen vysvětlit, co to je režim řízené péče a jak může fungovat v systému. To, co je důležité v těch nových zákonech: Všichni automaticky, pokud by byli přijati, přecházejí v rámci stávající péče do takzvaných standardních plánů do tohoto režimu. Pokud by chtěli a mohli být v systému režimu řízené péče, museli by si dobrovolně tento režim vybrat. Vybrali by si ho na základě výhodnosti nebo nevýhodnosti, tak jak by to sami posoudili.

My nic, v současném systému už vůbec ne, nepřipravujeme, co by bylo negativní pro pacienta. Naopak připravujeme přísnou regulaci tohoto typu péče, který je normální v mnoha evropských zemích, ale je tam normálně a správně kontrolován, je tam kontrolováno propojení poskytovatelů a zdravotních pojišťoven. A to my chceme. To znamená já předpokládám, pane poslanče, že vzhledem k tomu, že jste přednesl tuto informaci, že jsem vás získal jako podporovatele našich nových zákonů.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi Julínkovi. Pan kolega Hovorka chce ještě položit doplňující dotaz. Máte na něj jednu minutu, pane kolego.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane ministře, děkuji za to vysvětlení. Jen bych se chtěl zeptat, ve kterých evropských zemích existují projekty řízené péče. Protože pokud vím, tak je to pouze Švýcarsko a z mimoevropských států jsou to Spojené státy.

Také bych chtěl tedy říci, že jste mi neodpověděl na tu otázku, jaké je právní zakotvení v současném systému, když se připravují tyto projekty řízené péče, a na tu druhou otázku, jestli je pravda, že dva právníci Legislativní rady vlády, kteří píší zákony pro Ministerstvo zdravotnictví, vlastně nejsou ve střetu zájmů, když mají posuzovat kvalitu zákonných předpisů, které sami vytvořili. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl doplňující dotaz. Zeptám se, zda pan ministr bude chtít na něj odpovědět. Prosím, tedy dvě minuty.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Já to vezmu odzadu. Ta poslední otázka, já už jsem ji teď pochopil, ta poslední otázka je spíše na pana Cyrila Svobodu, protože v Legislativní radě vlády je více právníků, kteří připravují nějaké normy. To není jenom otázka Ministerstva zdravotnictví. Ministr Svoboda by vám potvrdil, že je tam zaveden režim takzvaného přiznání, že na tom zákoně pracoval. To není žádný konflikt, to je normální procedura. Jenom on hlásí, že na tom zákoně pracoval, a to znamená, že tam má nějakou pozici v té Legislativní radě vlády. Je to tak u velkého počtu zákonů, které Legislativní rada vlády přijímá, protože jsou tam koneckonců soustředěni odborníci na legislativu a těch je jako šafránu v České republice.

My jsme nepřipravili žádnou zákonnou normu pro dnešní chování zdravotních pojišťoven a jejich aktivity jsou spontánní aktivity, které by mohly být chvályhodné, kdybychom my si byli jisti, že je můžeme odkontrolovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP