(17.30 hodin)
(pokračuje Kováčik)

A poslední hodiny se tady čím dál tím více práší místo toho, abychom se snažili věcně dojít k nějakému rozumnému řešení. Tu s pokorou hlubokou kupodivu se předkládají návrhy, které mají něco vyřešit, a vzájemně dochází k určitému skoro bych řekl předvolebnímu ideologickému souboji, který před Vánocemi zrovna není úplně vhodný - kdyby před Vánocemi nebo před Novým rokem, ale v situaci, kdy za dveřmi číhá hydra hospodářské krize následující krizi finanční.

Padlo tady mnoho různých návrhů. Skoro bych řekl, že objem pozměňovacích návrhů, které tady byly předneseny, a to už nemluvím o objemu slov, který tyto pozměňovací návrhy doprovázel, je větší než zákon sám. A je to zrovna v této chvíli velmi platné, když řekneme, že je-li to tak, tak se pojďme k zákonu znovu vrátit s chladnou hlavou, mimo kamery, ve výboru si pojďme říci, jakým způsobem s touto materií naložíme. Já jenom chci říci, že my se odmítáme připojit k takovémuto skoro bych řekl nepěknému divadlu. Lidé od nás skutečně čekají řešení, lidé od nás čekají, že jim pomůžeme jejich vlastní každodenní finanční či jiné osobní problémy vyřešit.

Proto mi dovolte, abych v této chvíli podal podle § 94 našeho jednacího řádu, a to odst. 3 návrh vrátit návrh zákona výboru k novému projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. Je to návrh, který je legitimní v rozpravě podrobné ve druhém čtení.

Pana kolegu Kvapila předběhne s přednostním právem ministr financí Miroslav Kalousek. Pane ministře, samozřejmě máte slovo. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já bych návrh pana poslance Kováčika pokládal za racionální, určitě by snad došlo k poněkud efektivnější debatě, než je debata teď na tomto plénu, ale to bychom nesměli být v situaci, kdy od 1. 1. 2009 podle platného právního stavu nastane to, co říkáme, že by nastat nemuselo, to znamená snížení progrese. My nejsme v bodě nula, my nejsme na zelené louce. My jsme v situaci, kdy platný právní stav je takový, že k 1. 1. 2009 se sníží progrese a sníží se solidarita vysokopříjmových s nízkopříjmovými. A pokud tomuto chceme zabránit, tak musíme schválit tuto novelu. Pokud ji neschválíme a vrátíme ji zpátky k novému projednávání, tak prostě od 1. 1. 2009 začne platit platný zákon o dani z příjmů a ten stav bude existovat. Proto při vší úctě k vašemu návrhu, pane poslanče, váš návrh nesměřuje nikam jinam, než aby to, proti čemu jste vždy protestoval, se opravdu stalo, protože se tak stane 1. 1. 2009.

Jinak k vášnivě diskutovaným rozpočtovým propadům souvisejícím s návrhem pana poslance Doktora. Chci připomenout všem, že rozpočtový dopad tohoto návrhu, pokud by byl přijat, se poprvé projeví ve veřejných rozpočtech v roce 2011, protože účinnost je k 1. 1. 2010, a že snad ani ten největší pesimista se nedomnívá, že ještě v roce 2011 se budeme rvát vší silou s finanční krizí. Nicméně fakt, že by si české podniky, čeští zaměstnavatelé mohli své cash flow s naprostou jistotou naplánovat tímto způsobem, by výrazně zvýšil jejich konkurenceschopnost už teď, to je význam tohoto návrhu tváří v tvář finanční krizi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní řádně přihlášený poslanec Tomáš Kvapil, poté pan poslanec Oldřich Vojíř. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, já rozumím argumentům, které zde říká pan ministr Kalousek, rozumím i návrhu pana poslance Doktora, nicméně v tuto dobu v roce 2008, na jeho závěru, neumím pro takový návrh hlasovat, protože jak se budou vyvíjet veřejné rozpočty v příštím roce, to se neodvažuje odhadnout nejen v této Sněmovně, ale ani v odborné veřejnosti nikdo. Proto já bych tady chtěl avizovat, že pro návrh pana poslance Doktora hlasovat nebudu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kvapilovi. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Oldřich Vojíř. Stále jsme v podrobné rozpravě. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane předsedající. Já bych právě naopak chtěl vystoupit, a právě z pozice předsedy nikoliv rozpočtového výboru, ale předsedy hospodářského výboru, a chtěl bych podpořit snahu vytvořit pozitivní očekávání. Vy, kteří jste ekonomové, tak víte, že stabilita a pozitivní očekávání jsou pro hospodářství velmi potřebné atributy. A jestliže dnes můžeme - a já doufám, že téměř s určitostí - říci, že hlavní, největší náraz ve finanční krizi je téměř za námi, bude chvíli trvat, než se bankovní domy a bankovní instituce vzpamatují, to bude určitě nějakou dobu trvat, rok, možná dva, tak teď bude docházet k tomu, že budou zdražovány prostředky, úvěry, anebo budou dokonce nedostupné, a to bude ještě vyvolávat další zdražení prostředků, a díky tomuto a díky i celkovému poklesu poptávky dojde k tomu, že ekonomiky obecně zpomalí.

A teď máte fakticky velmi málo nástrojů, co pro to můžete udělat. Vláda dokonce má jeden základní nástroj, a to je státní rozpočet, a pak několik málo vedlejších nástrojů, které mají spíše deklaratorní nebo organizační charakter. Jestliže si vezmeme, že státní rozpočet je připraven, je projednán a má velkou šanci přeci být přijat, tak je zapotřebí říci, že to je stabilizační krok pro ČR. A nikdo se netají tím, že jistou korekci rozpočet na straně příjmů a výdajů bude mít. Ale to měl každý, ať byla krize, či nebyla, nebo ať byl pokles, či nebyl.

A já vám tady řeknu příklad, proč chci podpořit to snížení v roce 2010 a jeho efekt de facto 2011. Je to pozitivní očekávání, které může do této republiky přivést další podnikatele, další investory, protože budeme stabilní ekonomikou a budeme ekonomikou, která má nízké zdanění. To je strašně důležitá věc. A když už se přeme o to, jestli dobře bylo 24 %, 19 % nebo 15 %, tak já vám řeknu jiný pohled na věc. Já řeknu otázku - aby bylo co danit! Protože jestli budeme tlačit na to, že budeme zvyšovat mzdové náklady, jestliže nějakým způsobem tady i nadále bude řekněme eskalovat cena energií, jestliže tady bude docházet k tomu, že bude na druhé straně pokles výroby, pokles poptávky, tak se vám to potkává tak, že místo abyste měli kladné hospodářské výsledky, tak můžete mít možná nulu a možná časově omezeně také ztrátu. A pak jakákoliv debata o přímé dani je k ničemu. Proto říkám, že není teď smysl se přetahovat o to, jestli 24, 19 nebo 15. Důležitější je totiž mnohem více vytvořit ono pozitivní očekávání. A proto to má cenu zakotvit teď, aby očekávání mohla být v čase, v horizontu jednoho až dvou let, naplňována.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Oldřichu Vojířovi. Nyní v podrobné rozpravě pan poslanec Hamáček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Hamáček: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové, já bych pouze chtěl využít situace a přihlásit se ke svému pozměňovacímu návrhu, který vám byl včas rozdán na lavice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Hamáčkovi. To byl… A ještě vidím pana kolegu Hovorku - v podrobné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové, já se snažím porozumět všem argumentům, které tady zaznívají, ale z pohledu dnešní dopolední diskuse, kdy tady probíhalo jednání o tom, jestli se podaří, nebo nepodaří a jakým způsobem se podaří zajistit 2 mld. nebo 1,5 mld. pro poskytovatele sociálních služeb, tak mně návrh pana kolegy Doktora se jeví jako špatný vtip. A já říkám, že tento návrh nepodpořím, protože takovýmto způsobem se návrhy zásadních daňových změn nedělají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP