Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
9. prosince 2008 v 17.10 hodin
Přítomno: 190 poslanců
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, zahajuji další jednací den 44. schůze Poslanecké sněmovny. Prosím, abyste se všichni přihlásili svými hlasovacími kartami. Náhradní karty a jejich čísla, předpokládám, zůstanou stejné jako ve 46. schůzi. Pokud si to nepřeje nikdo upřesnit, tak bych setrval u tohoto konstatování. Omluvy jsou stejné jako na 46. schůzi.
Připomínám, že 44. schůze byla rovněž svolána takzvaně na podpisy, tedy s pevně seřazenými body, takže dnešní jednání zahájíme bodem číslo 12 a budeme pokračovat dalšími body ve schváleném pořadí.
Mojí ambicí je dnes projednat zbývající první čtení. Jsou to čtyři návrhy zákonů. Pokud to stihneme do 19. hodiny, tak potom bychom schůzi přerušili a sešli bychom se zítra na 45. schůzi. Nevidím žádné oponentní posunky a signály, takže u tohoto setrváme.
Připomínám, že nyní se budeme věnovat bodu
12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 659/ - prvé čtení
Prosím, aby předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Dávám mu slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, návrh novelizace zákona o sociálních službách se předkládá po téměř dvouleté době účinnosti zákona. V průběhu této doby byly shromážděny poznatky z aplikace zákona v praxi a prováděny analýzy jednotlivých oblastí systému sociálních služeb upravených zákonem. Na podkladě těchto analýz byly zpracovány navržené změny zákona.
Změny jsou provedeny v prvé řadě u příspěvku na péči. Účelem poskytování příspěvku na péči je posílení kompetencí osob závislých na pomoci jiné osoby tak, aby každý mohl individuálně zvolit co nejúčelnější způsob zajištění pomoci.
Pro informaci bych chtěl uvést, že celkový počet příjemců příspěvku na péči tvoří zhruba 240 tisíc osob měsíčně, přičemž celkové měsíční výdaje na výplatu příspěvku na péči činí zhruba 1,4 mld. Kč.
V právní úpravě příspěvku na péči se navrhují taková opatření, která přesněji vymezí nárok na příspěvek na péči a zajistí správné využívání tohoto příspěvku. Proto navrhujeme vznik nároku na příspěvek na péči vázat na podmínku, že osobě, která z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebuje pomoc jiné osoby, poskytuje potřebnou pomoc osoba blízká nebo jiná nepodnikající fyzická osoba, registrovaný poskytovatel sociálních služeb nebo hospic. Vedle objektivně zvýšené potřeby péče tak bude také zajištěno, že péče bude odpovídajícím způsobem poskytována.
Dále navrhujeme restrukturalizaci příspěvku na péči tak, že u lehké závislosti u osob starších 18 let z dosavadních 2 tis. korun se upravuje tato výše na 800 Kč. Chci zdůraznit, že tento krok je podložen analýzou způsobu využití příspěvku, posuzování dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu a zejména nákladovostí služeb, které jsou potřebné pro skupinu osob v prvním stupni závislosti. Navrhované opatření se opírá především o bilanci nákladovosti péče podle rozsahu činností, u kterých je nezbytná pomoc jiné osoby. V prvním stupni pobírá příspěvek více než 100 tisíc osob s tím, že služby pečovatelské služby si opatřuje pouze zhruba jedna čtvrtina těchto osob, které pobírají příspěvek na péči prvního stupně. Jedná se ze 70 % o lidi, kteří žijí obvykle samostatně a z hlediska kritérií posuzování potřebují především pomoc v oblasti soběstačnosti, a to nikoli nepřetržitou, kteří potřebují pomoc se zvládnutím domácnosti a obstaráváním si některých osobních záležitostí. Tyto potřeby nejlépe zabezpečuje pečovatelská služba.
Tady bych chtěl zdůraznit, že průměrné celkové měsíční náklady na zajištění pečovatelské služby, a tato tvrdá data jsou již dnes k dispozici, u jednoho klienta jsou zhruba ve výši 1500 Kč měsíčně a průměrná měsíční úhrada za pečovatelskou službu činí zhruba 400 Kč měsíčně. To podotýkám v souvislosti s tím, že příspěvek na péči prvního stupně je ve výši 2000 Kč.
Současně v rámci této restrukturalizace by tedy byla zvýšena také částka příspěvku na péči ve čtvrtém stupni těžké závislosti z dosavadních 11 tisíc korun na 12 tisíc korun, kde zvýšení příspěvku přispěje osobám zcela závislým na pomoci jiné osoby k zajištění úhrady za fakticky nepřetržitou péči, kterou potřebují.
Já bych chtěl, dámy a pánové, tady zdůraznit, že u příspěvku na péči u této restrukturalizace jsme samozřejmě připraveni naleznout i různé alternativní modely, které by do sebe více zahrnuly například možnosti využívání současné dvoutisícové výše příspěvku na péči, a chci zdůraznit, že mám velký zájem na tom, aby na tomto návrhu byla dosažena široká politická shoda napříč politickým spektrem, protože jsem přesvědčen, že bez ohledu na naše stranické dresy nám jde všem o to samé, to znamená o skutečnou pomoc potřebným a současně také o to, aby peníze, které jsou prostřednictvím příspěvku na péči vypláceny, neunikaly ze systému sociálních služeb a byly opravdu používány na to, aby byla zajištěna dostatečná péče o potřebné spoluobčany. Jak jsem již řekl, jsme tady připraveni určitě všichni k nalezení širšího kompromisu, který bude mít širší politickou podporu. Byl bych velmi rád, kdyby se z této otázky nestala otázka nějakého politického střetu, jak se to koneckonců nestalo při přijímání tohoto zákona, který byl v roce 2006 přijat na základě širší politické shody, a dnes, kdy víme o celé řadě konkrétních problémů, které z přijetí tohoto zákona plynou, tak na základě stejné politické shody by mělo dojít i k určitým úpravám.
Další velmi důležitou částí této novely je rozšíření možnosti přístupu dětí se zdravotním postižením do 18 let věku, zejména s metabolickým nebo jiným postižením interního charakteru, k uznání závislosti ve stupni 1, tedy lehké závislosti, a tím i příspěvku na péči. Jedním z důsledků stávající podoby zákona o sociálních službách bylo, že od začátku loňského roku nám právě rodiny dětí, které měly tyto nemoci typu fenylketonurie, celiakie, diabetes mellitus, různé druhy leukémií apod., začaly z tohoto systému vypadávat a pouze metodickým vedením lékařské posudkové služby jsme je dostávali zpět do systému, aby měly nárok na příspěvek na péči. Touto úpravou by celá věc byla upravena velmi pozitivně ve prospěch rodin pečujících o takto těžce nemocné děti a byla by upravena i legislativně.
Dalším obsahem této novely je snaha také přesněji vymezit obsah a rozsah kontroly využívání příspěvku prováděné obecními úřady obcí s rozšířenou působností.
Z důvodu nutnosti předchozího vytvoření dostatečně vypovídající datové základny o sociálních službách se také navrhuje posunout na 1. leden 2012 účinnost ustanovení, která upravují decentralizaci dotačních procesů na krajskou úroveň. Současně se proto navrhuje zavést celostátní jednotný systém sběru dat o efektivitě, hospodárnosti a účelnosti jednotlivých poskytovatelů a druhů sociálních služeb.
***