(15.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Bytový fond, o kterém mluvíte, je součástí majetku společnosti ČEZ, kam byl vložen, stejně jako ostatní aktiva, při privatizaci. Je akciovou společností ČEZ, která musí postupovat i při nakládání s majetkem v souladu s platnými zákony a zároveň efektivně. Tato zásadní kritéria platí i pro každou akciovou společnost bez ohledu, jestli je státní, nebo není státní a kdo má majoritní podíl této společnosti.

Součástí rozhodování orgánů těch společností, a tady už může stát uplatnit jistou míru ingerence, zejména v těchto bytových otázkách, má být i hledisko sociální. O tom svědčí podle mě - a neznám ten poslední vývoj, protože mé informace jsou, že tam došlo k posunu - i vývoj současného prodeje bytového fondu v majetku ČEZ, speciálně v těch obcích, o kterých jste hovořil. Došlo k výraznému posunu, který přinese uživatelům jednotlivých bytů reálnou možnost si v tom domě, v němž bydlí, koupit tento byt. Detaily postupu, záruk a podmínky prodeje podle mých informací se teď připravují, občané, kterých se to přímo dotýká, dostanou včas potřebné informace.

Původně společnost ČEZ, a tam směřovala interpelace vašeho kolegy, uvažovala o prodeji svého bytového fondu formou otevřené veřejné soutěže, které se mohli současní uživatelé bytů zúčastnit cestou jimi založených právnických osob, družstev, kondominií nebo podobně a tak uvedený bytový fond získat. V současné době se připravuje prodej bytového fondu tak, aby byl jeho uživatelům dostupný.

Musím říci, že podle mých informací - a proto vítám tu interpelaci - je postup, jak jsem ho popsal, teď realizován a orgány ČEZ i po mé ingerenci věnují tomuto prodeji náležitou pozornost. Otázka tržní ceny, netržní ceny - to musím říci, že ten byt oni mohou případně prodat za cenu obvyklou, ale tak detailně mé znalosti nesahají. Musím říci, že to bude předmětem jednání těch případných vlastníků se společností ČEZ nebo s tím, kdo to pro ně bude prodávat. Chci ale upozornit, že ten významný posun, ke kterému došlo, je i na základě vaší interpelace, a v tomto smyslu jste splnili svoji roli jakýchsi regionálních ombudsmanů.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se pana poslance Krákory. Stačí mu to.

Zeptám se pana poslance Jeronýma Tejce - je tady. Poprosím ho, kdyby přednesl svou interpelaci ve věci kampaně předsednictví Evropské unii. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já slibuji všem poslancům ODS, kteří se ještě chystají na svá zákeřná vystoupení k panu premiérovi, že určitě vyčerpám času málo a oni budou mít dost prostoru čerpat čas určený především opozici pro interpelace na premiéra. Nicméně teď k té otázce.

Všichni jsme si jako občané České republiky mohli všimnout kampaně, mohutné kampaně propagující české předsednictví v Evropské unii. Podle mých informací celá kampaň měla být zahájena v září 2008 s tím, že hlavní náplň měla být vysvětlovací. Posetá dálnice D1, spousta spotů v televizi, myslím si, že nikdo si nemohl nevšimnout této kampaně, a já mám několik dotazů, pane premiére.

Především jaké jsou náklady na tuto kampaň, kolik peněz vláda vyčlenila obecně na propagaci českého předsednictví a jestli podle vás, pane premiére, není zbytečné utrácet v době docela vážné finanční a hospodářské krize obrovské množství prostředků za propagaci něčeho, o čem každý ví, o čem víme ze sdělovacích prostředků, a jak byl naplněn účel oné vysvětlovací kampaně. Protože já jsem si přílišného vysvětlování zatím nevšiml. Možná je to mou chybou, možná mi to objasníte. Podle provedení té kampaně to totiž vypadá spíš tak, že pomáhá reklamním agenturám, než že by zásadním způsobem osvětlovala české veřejnosti, co znamená předsednictví a jak je pro Českou republiku toto předsednictví důležité. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl pan poslanec Tejc. Teď by měl reagovat pan premiér maximálně v pěti minutách na jeho interpelaci. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já se domnívám, že české předsednictví i s tím rozpočtem, který na ně byl schválen, má mít určitou část použitou na marketingovou, propagační, osvětovou činnost, a to se stalo v tomto případě, kdy ten poměr z hlediska celkových nákladů i z hlediska vyjednaných podmínek kampaně nebyl takový, aby ohrozil Českou republiku finančně. Souhlasím s vámi, že kdybychom dnes rozhodovali o nákladech na české předsednictví, tak je docela možné, že bychom redukovali nejenom tuto položku, ale o těchto položkách a objednávkách bylo rozhodnuto ještě předtím, než jsme se dostali do oněch problémů, o kterých hovoříte.

První fáze začala v září v roce 2008. Stála 12 milionů Kč. Byl to ten odvysílaný spot, který se sem tam někomu nemusel líbit. Byl to ten krásný dvojsmysl Evropě to osladíme. Je to zhruba třetinová cena z hlediska objemu té kampaně proti standardním tržním cenám. Všechny celebrity, které tam vystupují, to udělaly zdarma, považovaly to za prestižní záležitost. Veškeré ceny se podařilo stlačit na minimum, na režijní náklady. Byla umístěna na mnoha nosičích, jak elektronických, tak na mediálních nosičích, to znamená outdoorová kampaň. V tomto smyslu cílem bylo upozornit vůbec na to v době, kdy 30 % lidí tušilo, že existuje nějaké předsednictví. Po této kampani to bylo již 80 %.

Druhá fáze kampaně probíhala v listopadu a prosinci, stála 9,5 milionu Kč. Začala odhalením slavnostního loga, což je určitá povinnost každého předsednictví, jednotného vizuálního stylu, zhruba 12. listopadu. Byla ta kombinovaná komunikační kampaň, znovu umístěná na mnoha nosičích. Dostali jsme 40- až 66procentní slevu s ohledem na prestiž, umístění spotu v České televizi bylo zcela zdarma.

Třetí fáze, leden až červen, která právě probíhá, bude stát 16 milionů Kč. Je rozčleněna dle tematických okruhů. Vzhledem k tomu, že tady budou probíhat různá politická jednání, odborné akce, doprovodný program, dochází k výrazné segmentaci této kampaně, a to jak věcně, časově, tak regionálně. Spot navazuje na tvář s kostkou cukru a logo. Ukazujeme, že dokážeme zvládnout předsednictví, dokážeme zvládnout krize, umíme sjednotit, sladit Evropu a prosazovat její zájmy. Pokračuje celá ta typologická kampaň tváří českého předsednictví, která demonstruje úspěšné krajany, úspěšné Čechy, a to nejen v Evropě, ale v celém světě. Na všechny plochy a inzerci byla poskytnuta 40- až 66procentní sleva, umístění spotu v České televizi bylo zdarma.

Musím říci, že v tomto smyslu bylo přistupováno k českému předsednictví jako k nekomerčnímu subjektu, a proto jsme dosáhli těchto výrazných slev, které jsem jmenoval, a v tomto smyslu určitě to bylo zajímavé i pro marketingový trh v České republice, ale zdaleka ne tak, jak jste se určitě vy sám obával.

Myslím si, že to pro tu základní informaci stačí. Já se domnívám, že si české předsednictví zaslouží jak ono logo, které jsme vybírali a které nám žádnou ostudu nedělá, tak samozřejmě onu marketingovou kampaň, která je směřována jak směrem dovnitř, k občanům České republice, tak směrem k občanům evropských zemí, zemí Evropské unie.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, položíte doplňkovou otázku? Prosím, můžete.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Já určitě nebudu mít vládě za zlé, že chtěla informovat o tom, že tady existuje předsednictví Evropské unie, nicméně kromě toho, že se mi zdá celá ta kampaň naddimenzovaná, to obrovské množství billboardů, které skutečně nic nikomu neříkají, kromě toho, že zabírají obrovskou plochu v České republice, tak mám skutečně jednu obavu a ta pramení mimo jiné ze zveřejněné zprávy Bezpečnostní informační služby, která jasně hovoří o podezření a o obavě, že reklamní kampaně za poslední dobu, které jsou hrazeny z veřejných prostředků, mohou poskytovat možnosti k netransparentnímu vyvádění prostředků ze státního rozpočtu do skupin, které samozřejmě z tohoto mohou profitovat. Myslím si, že jakékoli tyto kampaně, které tady v poslední době byly, ať už je to tato kampaň, nebo kampaň, kterou vede Ministerstvo vnitra a která také stála desítky milionů, tomuto podezření jenom nahrávají. A z toho mám tu obavu a věřím, že v současné době celá vaše vláda, pane premiére, omezí reklamní kampaň na minimum, tak aby skutečně ty prostředky byly využity účelně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP