(18.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji a já všeobecnou rozpravu zahájím a dám vám slovo, protože jste prozatím jediný, kdo se přihlásil. Takže slovo má pan poslanec Vladimír Koníček.
Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Jak jsem už řekl, v červnu se kontrolní výbor zabýval stanoviskem Nejvyššího kontrolního úřadu a musím konstatovat, že to nebylo žádné jednoduché projednávání. Ano, mohli jsme vzít stanovisko NKÚ na vědomí a tady potom státní závěrečný účet odhlasovat a život by šel dál. Ale nedostatky, které popsal Nejvyšší kontrolní úřad ve svém stanovisku, nám toto nedovolují. Chtěl bych se zabývat jen částí tohoto stanoviska, a to návrhy státních závěrečných účtů jednotlivých kapitol. Vaší pozornosti doporučuji tabulku na straně 19 stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu, která je plná černých puntíků. A co puntík, to nedostatek.
Když vyhláška číslo 419/2001 Sb., o rozsahu, struktuře a termínech údajů předkládaných pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu a o rozsahu a termínech sestavení návrhů závěrečných účtů kapitol státního rozpočtu stanoví, že výsledky rozpočtového hospodaření hodnotí správce kapitoly v porovnání s výsledky za rok předcházející pro prohloubení vypovídací schopnosti i v delší časové řadě, nejméně však pěti let, 90 procent správců tuto povinnost nesplnilo, údaje nejméně za pět let nejsou součástí závěrečného účtu jejich kapitoly. Dvě třetiny správců se nenamáhaly s vyhodnocením financování programů a vyhodnocením výdajů kapitoly.
Když jsem si procházel všechny návrhy jednotlivých kapitol uložené na rozpočtovém výboru, překvapil mě třeba Ústavní soud. Součástí návrhu závěrečného účtu má být osm sestav a osm tabulek, jak to předepisuje vyhláška. U Ústavního soudu jsem nenašel jedinou přílohu. U ostatních přílohy byly, ale v rozdílné kvalitě. Jsou správci kapitol, kteří předložili všechny sestavy řádně podepsané, někteří jen s uvedením jména osob, které sestavy vypracovávaly, ale velká část příloh byla předložena bez jakékoli identifikace zpracovatele.
A na závěr bych vás chtěl informovat, že například návrhy závěrečných účtů kapitol nebyly vůbec podepsány ministry Bursíkem, Čunkem, Jehličkou a Řebíčkem. Pan ministr Kalousek podepsal kapitolu ministerstva, státního dluhu a operace státních finančních aktiv. Na kapitolu všeobecná pokladní správa už mu asi nezbyl inkoust.
Proto vám, vážení kolegové a kolegyně, doporučuji podpořit návrh kontrolního výboru na přerušení, samozřejmě v podrobné rozpravě předložím posun termínu, a požádat o uvedení návrhu jednotlivých kapitol do souladu s vyhláškou 419/2001 Sb. A vás, pane předsedající, žádám o hlasování o usnesení kontrolního výboru před ukončením rozpravy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: O tom přerušení, abychom si rozuměli? Dobře. Dámy a pánové, to byly zpravodajské zprávy, resp. to už bylo vystoupení ve všeobecné rozpravě, do které se přihlásil také pan poslanec Bohuslav Sobotka. Prosím.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo, já bych chtěl říci, že chápu ty výhrady, které měl kontrolní výbor. My jsme jako sociální demokraté na rozpočtovém výboru nehlasovali pro návrh usnesení, proto také návrh usnesení nebyl přijat. Ale já pokládám za docela nemilé, že tyto návrhy usnesení zde ležely rok v Poslanecké sněmovně a že vlastně i to usnesení kontrolního výboru už v tuto chvíli není časově úplně aktuální, protože bylo směřováno k polovině loňského roku. Já si myslím, že by stálo za to, abychom tu věc už dnes definitivně vyřídili.
Chtěl bych říci, že my jako sociální demokraté tento návrh státního závěrečného účtu podpoříme, neboť se to týká státního rozpočtu na rok 2007. To byl státní rozpočet, na jehož tvorbě se ještě podílela sociálně demokratická vláda, vlastně ho celý připravila. Ten rozpočet poté převzala vláda Mirka Topolánka, přinesla ho do Poslanecké sněmovny a tady v PS pro něj hlasoval nejenom klub sociální demokracie, ale hlasoval pro něj z velké části i klub ODS i tuším klub KDU-ČSL. A myslím si, že sociální demokraté mají za tento rozpočet určitou spoluodpovědnost.
Mě velmi potěšilo, že hospodaření státu v roce 2007 skončilo deficitem jedno procento hrubého domácího produktu, což byl zatím historicky v posledních letech nejnižší deficit veřejných rozpočtů, a myslím si, že to tedy nebyl vůbec špatný rozpočet a že vláda, která podle něj hospodařila, v něm neprovedla nějaké zásadní změny a nestihla nic zkazit. Takže i vzhledem k tomu vynikajícímu výsledku hospodaření veřejných rozpočtů v roce 2007 i na základě tohoto návrhu zákona o státním rozpočtu my jako sociální demokraté budeme hlasovat pro závěrečné usnesení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Kdo se hlásí do všeobecné rozpravy? Pan ministr financí Miroslav Kalousek.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Já bych chtěl ujistit pana předsedu kontrolního výboru a celý kontrolní výbor, že to usnesení, které v Poslanecké sněmovně leží rok, nezůstalo ladem, neboť Ministerstvo financí s ním pracovalo, oslovilo správce jednotlivých kapitol a to, co je vytknuté jako formální administrativní nedostatek, zcela oprávněně na to kontrolní výbor upozorňuje, myslím nezkresluje ta čísla, která je schopna státní exekutiva Parlamentu předložit.
To, co by měl skutečně znamenat státní závěrečný účet, a to, co je snem této vlády, která se to s naší pomocí snaží prosadit, a já děkuji znovu za schválení zákona o účetnictví, to je opravdový a věrohodný obraz hospodaření státu za tu či onu rozpočtovou periodu včetně závazků, aktiv i pasiv. A to nám bude ještě nějakou dobu trvat. Je to prostě statistický výkaz a je to maximum, které může Poslanecká sněmovna dostat ke své kontrole.
Děkuji za vstřícné stanovisko pana předsedy rozpočtového výboru. Ano, jsem v pozici, že kapitola rozpočet, jehož základní konstrukci dělal ještě pan ministr Sobotka, předkládal pan ministr Tlustý a státní závěrečný účet nyní ve Sněmovně obhajuji já. Jenom k tomu úžasnému výsledku jednoho procenta deficitu veřejných rozpočtů chci říci, že to bylo po sedmi letech tučného růstu přes pět až šest procent a že kdybychom se jako za mne chovali stejně odpovědně jako onen faraon, kterému radil Josef, tak že jsme na konci těch sedmi let měli nasysleny desítky miliard pro doby tučné, které bychom teď mohli použít pro fiskální impulsy pro doby hubené, pro doby recese, pro doby světové hospodářské krize. Protože i v době růstu jsme si půjčovali, jsme v situaci, kdy máme zvážit, jestli si v době recese máme půjčit ještě víc, abychom si potom v době růstu mohli půjčovat ještě méně. Pevně doufám, že tato filozofie už jednou provždy skončila.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji panu ministrovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Já děkuji, už to skoro vypadalo idylicky, ale obávám se, pane předsedo, kolegyně, kolegové, vážená vládo, že pan ministr financí to na závěr trošku pokazil, tu idylickou atmosféru, která je dnes večer tady v Poslanecké sněmovně.
Já když sleduji v novinách, a nevím skutečně, jestli je to pravda, nebo ne, různé návrhy, které se objevují z takzvaného NERVu, tak musím říci, že každý z těch návrhů je docela zajímavým způsobem fiskálně náročný. Takže to konstatování, které tady pan ministr financí pronesl, já bych možná pokládal za takový epitaf. Ale rozhodně to nebude realita budoucí vládní politiky, pokud bude vycházet z těch návrhů, o kterých můžeme v tuto chvíli číst v novinách a které připravují ekonomové, které si vláda pozvala k tomu, aby za ni připravili plán protikrizových opatření.
***