(12.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já myslím, že vám chybí jako představitelům této vlády základní názorová konzistence. Já jsem si dneska přečetl v novinách - opětovně to není autorizováno vládou, zřejmě na to není žádné vládní usnesení, ale už se tam sčítají jednotlivá opatření toho takzvaného NERVu. A součet je asi 70 miliard korun minus. 70 miliard korun, jak je to možné? Na jednu stranu vy tady voláte po střídmosti, po tom, abychom nepřispěli ke zhroucení veřejných rozpočtů, a ty jednotlivé návrhy NERVu, když se nasčítají, tak je to minus 70 miliard korun. No vedle toho je 18 miliard dopadu této normy naprosto směšnou záležitostí, protože vy chystáte zřejmě sekyru ve výši 70 miliard. Dokonce i návrhy opoziční sociální demokracie jsou řádově mnohem nižší než to, co navrhujete vy z pohledu dopadu do veřejných rozpočtů. Nedivte se proto, že vám příliš nevěříme, když se zde rozčilujete nad fiskálními dopady a hájíte veřejné rozpočty. To prostě nepůsobí věrohodně z vašich úst.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Bohuslavu Sobotkovi. Nyní s přednostním právem s faktickou poznámkou předseda vlády Mirek Topolánek a potom řádně přihlášený s přednostním právem Miroslav Kalousek.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já už jsem včera řekl Bohuslavu Sobotkovi, že moc čte. To, o čem rozhodne vláda, to bude tím, na čem se shodneme, a ty spekulace mediální já nechávám vám, vašim pochybnostem, vašim diskusím. Po tirádě nesmyslných slov, po tom kolovrátku těch bludů, které jsme právě tady slyšeli, se ale obracejí k Vlastimilu Tlustému. Pobavené úsměvy v řadách poslanců a poslankyň, kteří jsou nalevo ode mě v této chvíli, dávají za pravdu všem, kteří říkají, a řekl to i Miroslav Kalousek: Vlastmile, čím hůře, tím lépe.

Ten návrh byl nesmyslný už v době, kdy jste ho podávali. Situace, která nastala, jasně ukázala, že není možné ovlivnit tímto způsobem ceny ropy, není možné tímto způsobem ovlivňovat fakticky tu skladbu, jak se dneska paliva a maziva - ta jejich cena vytváří.

Musím říct, že je zcela evidentní - a tady ty pobavené úsměvy to ukazují - s kým dneska jdeš, koho tady zastupuješ. Já bych chtěl, abys to věděl, aby to věděli všichni.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní - pan předseda vlády skončil, i čas dodržel - ministr financí s přednostním právem, poté Bohuslav Sobotka, také s přednostním právem, poté Vlastimil Tlustý. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Moje vystoupení trochu zkrátil předseda vlády, tím jsem chtěl začít. Já jsem chtěl požádat o trpělivost do osmnáctého, abychom si ukrátili čas mediálními spekulacemi. Divím se, že pan předseda rozpočtového výboru komentuje novinové články, ale pravděpodobně ví, proč to dělá.

Nebudu vás přesvědčovat o tom, co tady řekl pan poslanec Tlustý, že jeho úmysly jsou pouze dobré a a že to nedělá proto, aby škodil. Já jsem přesvědčen, že z něj ty dobré úmysly přímo tryskají, a každý, kdo ho poslouchá, je o tom zcela přesvědčen. Ponechám na každém jeho posluchači, aby zvážil, proč dělá, to co dělá.

Chci komentovat na pana předkladatele, na pana poslance Urbana, který říkal, že pevně věří, že ty peníze zůstanou občanům České republiky. Ano, pumpaři i distributoři pohonných hmot (smích) jsou také občané České republiky. Takže nepochybně máte, pane poslanče, pravdu. Nicméně kde máte jistotu, že se tento fiskální krok projeví u konečného spotřebitele? Odpovídám vám, že žádnou nemáte, že neexistuje žádná seriózní studie, která by vám dokázala, že tento fiskální krok se skutečně projeví u konečného spotřebitele.

I kdyby ano, tak jsem chtěl upozornit na tu fikci, která je tady předkládána nejenom u tohoto nástroje, ale i u nástroje transferu obyvatelstvu, že vyšší kupní síla, tímto krokem vyvolaná vyšší kupní síla obyvatelstva zvýší spotřebu a blahodárně tak nastartuje náš hospodářský růst, protože tak zněl ten mechanismus vašeho argumentu. Já bych rád upozornil na to, že adresáti těchto transferů, ať už jsou realizovány na příjmové či výdajové straně rozpočtu, se na rozdíl od vás, kteří vymýšlíte návrhy tohoto typu, chovají ekonomicky racionálně, to znamená jdou na ten spotřební trh a nakupují to, co je pro ně nejvýhodnější. A tři čtvrtiny domácí spotřeby je import. Tři čtvrtiny domácí spotřeby je import. Což je tedy - já to nekritizuji, to je dobře, to nejhorší, co by se pro proexportní ekonomiku mohlo stát, že bychom to chtěli administrativně řešit a chtěli se světu uzavírat. Ale jestliže tři čtvrtiny domácí spotřeby je import, tak si snadno dokážeme spočíst, jak výhodné jsou tyto kroky pro českou ekonomiku a pro českou zaměstnanost.

Jestliže existují efektivnější nástroje pro zmírnění dopadů hospodářské krize, to dokonce potvrdil i pan poslanec Tlustý, pokud jsem se nepřeslechl, když jsem běžel z jednání se starostou Bublavy… (Veselost v sále.) To prosím pěkně nebyl vtip, já jsem seděl v kanceláři se starostou Bublavy, který je naprosto zoufalý z toho, že nemůže vrátit dotace do své obce, které dostal, přestože tam nemá žádnou vodu na budování akvaparku. Starosta Bublavy mi zcela jasně řekl, kdo způsobil tuhle situaci. A v ten moment se otevřela spotřební daň a já jsem běžel do Sněmovny, abych mohl zasáhnout do této diskuse.

Takže pokud jsem nepřeslechl při jednání se starostou Bublavy, že i pan poslanec Tlustý připustil, že existují efektivnější nástroje na řešení hospodářské krize, než je snížení spotřební daně, tak probůh si ty peníze nechme na ty spotřební nástroje!

Pane předsedo rozpočtového výboru, k té námitce o konzistenci. Že se mnou nesouhlasíte o míře přímého a nepřímého zdanění a o dopadech přímého a nepřímého zdanění na řešení ekonomických problémů, prosím. Tam máme oba dva různá ideologická východiska. Já jsem přesvědčen, že snižování přímých daní a přenášení této zátěže do spotřeby je blahodárné, vy máte opačný názor a já to respektuji. Na tom se asi nedohodneme nikdy. Ale co se týče konzistence k systémovosti, tak bych vás jako právníka chtěl upozornit, že návrh na odstranění výjimky je návrh systémový. A odečitatelnost či neodečitatelnost DPH u automobilů v případě plátců DPH je v současném právním řádu nesystémová výjimka. To je nesystémová výjimka. Plátci DPH si mohou odečítat všechno s výjimkou automobilů a uměleckých děl. A jestli jste si mohl všimnout, tak ministr financí se dva roky nesnaží o nic jiného než o odstraňování nesystémových výjimek. A v tom jsem zcela konzistentní.

Děkuji. (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí Miroslavu Kalouskovi. Pan poslanec Bohuslav Sobotka v řádné přihlášce. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Já si myslím, že ta konzistence je, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, skutečně důležité téma. Já si vážím toho, že diskuse probíhá sice vzrušeně, ale probíhá věcně.

Pan ministr financí zde zmiňoval sporný efekt, nebo diskutabilní efekt snížení spotřební daně v situaci, kdy cenu pohonných hmot mají mimo jiné v ruce distributoři pohonných hmot. Stejný pan ministr financí ale navrhuje snížení DPH v restauracích, to znamená u stravovacích služeb, z 19 na 9 %, to znamená tam, kde ceny jídla mají v rukou prodejci - restauratéři. V čem se liší měřitelnost a efektivita snížení DPH v restauracích, které navrhuje pan ministr financí, od snížení spotřebních daní u benzinových pump z hlediska efektu na cenu. Z hlediska efektu na cenu je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že dojde ke snížení výsledné ceny, jako v tomto případě. Já myslím, že to je přece zřejmá věc. Takže pokud jde o konzistenci, tak tady je určitý problém. A já myslím, že ten problém je na straně ministra financí.

Pokud jde o vystoupení pana premiéra Topolánka, já bych to bral, kdyby pan premiér Topolánek nebyl předsedou ODS před volbami 2006. A před volbami v roce 2006 to byla Občanská demokratická strana, kdo něco takového navrhoval. A pan premiér zde řekl, že cokoliv takového je absolutní nesmysl a že to bylo zřejmé už tehdy. Tak jestliže pan premiér má tento názor, tak se divím, že ho neuplatnil v rámci Občanské demokratické strany v době, kdy ODS, mj. také pan zpravodaj, tedy před minulými volbami do Poslanecké sněmovny, předkládala podobné návrhy. Takže tady já myslím, že máme také určitý problém: před volbami, když se sbíraly hlasy voličů, tak se to hodilo, po volbách už se to nehodí. Já myslím, že bylo dobré, aby všichni, kdo zde diskutují, se podívali do minulosti, podívali se na své minulé postoje a pokusili se o to, aby byli alespoň věrohodní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP