(Jednání pokračovalo v 17.20 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, vyzývám vás, abyste se všichni dostavili do jednacího sálu, budeme pokračovat v programu, který jsme si schválili. Víte dobře, že je před námi bod číslo 218, novela zákona o veřejném zdravotním pojištění. Dále ještě, než se všichni dostaví, upozorním, že dalším projednávaným bodem bude bod č. 24, obchodní zákoník v prvém čtení, dále bod č. 27, občanský soudní řád, prvé čtení, bod 28, advokacie, prvé čtení.

Ještě než se pustíme do bodu č. 218, požádal o slovo pan poslanec Kafka. Prosím.

 

Poslanec David Kafka: Dámy a pánové, dobré odpoledne. Chtěl bych přičinit poznámku k hlasování číslo 211, kde na soupisu hlasování mám ne, ale moje vůle byla ano. Hlasování nezpochybňuji, jenom pro pořádek a pro stenozáznam. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Kafkovi, je to informace pro stenozáznam.

A ještě než přistoupíme k projednávání návrhu zákona vráceného Senátem, navrhuji na žádost předsedy Senátu umožnit vystoupení senátorce Aleně Palečkové. Nejprve se vás zeptám, kdo souhlasí s tím, aby paní senátorka Palečková mohla být přítomna našemu projednávání a mohla vystoupit.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 215 a táži se vás na váš souhlas s vystoupením paní senátorky Aleny Palečkové. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 215 přítomno 183, pro 117, proti jeden. Tento návrh tedy byl přijat.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

218.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 504/3/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 504/4. Paní senátorku Alenu Palečkovou mezi námi vítám a prosím, aby se posadila ke stolku, který je vymezen pro zpravodaje.

Nejprve se zeptám, zda se k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům chce za navrhovatele vyjádřit pan poslanec Jiří Paroubek. Ptám se pana poslance Jiřího Paroubka, zda se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům chce vyjádřit. (Posl. Paroubek dává najevo, že nikoli.) Nikoli.

Zeptám se, zda se k těmto návrhům chce vyjádřit zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Jiří Carbol. Pane poslanče, nemáte zájem vystoupit? (Posl. Carbol dává najevo, že nikoli.)

Otevírám rozpravu. V rozpravě jako první dostane slovo paní senátorka Alena Palečková a potom zde mám dvě přihlášky - od paní poslankyně Soni Markové, dále od pana kolegy Radko Martínka. Nejprve má tedy slovo paní senátorka Alena Palečková. Prosím, paní senátorko.

 

Senátorka Alena Palečková: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně a poslanci, děkuji za to, že mohu zde vystoupit a stručně odůvodnit zákon, který vám Senát vrací v podobě komplexního pozměňovacího návrhu, který byl Senátem přijat na 4. schůzi dne 28. ledna 2009. Podstatou tohoto vráceného návrhu je zpětnavrácení právní úpravy týkající se regulačních poplatků, ale v podobě pozměněné proti původní verzi. Já jenom velmi stručně připojím pár slov k tomu, co jste obdrželi v písemné podobě jako zdůvodnění těchto senátních pozměňovacích návrhů. Je tam několik podstatných věcí.

První z nich, a já ji považuji za podstatnou, je nový princip sčítání regulačního poplatku za položku na receptu a doplatku na léčebný přípravek či potravinu pro zvláštní lékařské účely. Díky tomuto ustanovení u léků a potravin, jejichž doplatek je nižší než 30 Kč, budou pojištěnci platit pouze tento poplatek, a v okamžiku, kdy lék bude za poplatek vyšší než 30 Kč, pak už se vlastně poplatek odečítá a platí se pouze doplatek. Toto řešení má za účel chránit pacienty, kteří dlouhodobě nebo opakovaně vybírají v lékárnách léky s vyššími doplatky, a chrání je tedy před placením regulačního poplatku, protože ta regulační funkce v tomto případě není nezbytná a reguluje už samotný doplatek. U levnějších léků je pak funkce regulační zachována proto, aby opět nebyla zneužívána nebo nadužívána možnost psát na recept levné léky. Toto řešení zároveň zamezuje do značné míry zdražení léků, ke kterému by došlo v případě, že by byly poplatky totálně zrušeny.

Další podstatný bod v naší úpravě je osvobození od placení všech regulačních poplatků u dětí v pěstounské péči, čímž se dostávají naroveň dětem v dětských domovech, a podobně jsou od všech regulačních poplatků osvobozeny osoby, kterým jsou poskytovány pobytové sociální služby, to znamená v ústavech, které buď nemají žádný příjem, anebo mají příjem, z něhož jim zbývá 800 Kč nebo méně.

Od poplatků za návštěvu lékaře jsou osvobozeny děti do dovršení věku 18 let, tedy děti a mladiství, protože v této věkové skupině, zejména u těch mladších dětí, nehrozí riziko zneužívání lékařské péče.

Je tam také úprava, která stanovuje účel, na který mohou být vybrané poplatky zdravotnickým zařízením použity.

Dále se zpřísňuje sankce za soustavné a opakované porušování povinnosti zdravotnického zařízení vybírat regulační poplatek.

Podstatnou úlevou je také tak úprava, která u definovaných skupin pojištěnců, to znamená u mladistvích a dětí do 18 let a u seniorů nad 65 let věku, snižuje roční limit na regulační poplatky a doplatky na 2500 Kč, čímž je zase zohledněna potřeba sociální ochrany dětí a seniorů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP