(Jednání pokračovalo v 14.35 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám příjemné odpoledne a zahajuji naše jednání, ve kterém máme určeny zatím tři pevně zařazené body - bod 211, 212 a 214. Poté budeme pokračovat projednáváním zákonů ve druhém čtení.

 

Bod číslo

 

211.
Informace ministra vnitra a ministra práce a sociálních věcí k situaci
a řešení problematiky pracovníků ze států mimo Evropskou unii, přicházejících
v České republice o zaměstnání v důsledku finanční krize

 

Slova se postupně ujmou ministr vnitra pan Ivan Langer a místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, pan Petr Nečas. Vážený pane ministře Langere, jste-li připraven, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte mi poděkovat za zařazení tohoto bodu, neboť nám na půdě Poslanecké sněmovny umožňuje velmi detailně diskutovat jeden z problémů, který jest součástí krize, která zachvátila jak finanční, tak i hospodářský sektor ve světě, v Evropě, Českou republiku nevyjímaje, a to je problém na první pohled ne ekonomického charakteru, problém, který má charakter bezpečnostní, nicméně ve svém důsledku se jedná o problém, který v sobě kombinuje obojí, tedy jak bezpečnostní rozměr, tak i také rozměr ekonomický.

Úkolem vlády je v této situaci, kdy dochází ke zhoršení ekonomického vývoje v České republice, kdy dochází k velkému propouštění v důsledku hospodářské krize, zajistit následující, a to v maximální možné míře ochránit české občany před riziky, která vyplývají z hospodářské krize, ochránit je před riziky a hrozbami, které vyplývají z faktu, že na území České republiky se pohybují nebo jsou příslušníci jiných států, kteří zde byli za účelem výkonu zaměstnání a o své zaměstnání a příležitost vydělat peníze přišli.

Jsem přesvědčen, že přístup, který zvolila vláda, který iniciovalo Ministerstvo vnitra, nicméně který byl zpracován a bude realizován ve spolupráci hned několika resortů vlády České republiky, je přístup, který musím a mohu označit za přístup koncepční, promyšlený a vyvážený, přístup který umožní zmírnit - a tady zdůrazňuji zmírnit, protože zcela eliminovat to není možné - zmírnit rizika vyplývající z pobytu cizích státních příslušníků na území České republiky bez příjmů pocházejících z jejich legálního zaměstnání.

Ministerstvo vnitra se této problematice začalo věnovat již v druhé polovině minulého roku, tedy již v období, kdy ještě informace o dramatickém zhoršení situace nebyly tak konkrétní, nicméně existovaly jasné předpoklady toho, že situace se zhoršovat bude, a tedy podle mého hlubokého přesvědčení v dostatečném časovém předstihu začalo pracovat na analýze možných rizik, která plynou z tohoto vývoje. Proto již v prosinci, respektive v listopadu a následně v prosinci, předložilo vládě informaci o možných rizicích a na základě konzultací s ostatními resorty, tedy Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí, ale také s policií, Ministerstvo vnitra následně zpracovalo materiál, který obsahoval detailní analýzu situace a s ní také návrh konkrétních opatření.

Dopady hospodářské krize na Českou republiku v oblasti, o které hovoříme, budou následující. Během prvního čtvrtletí roku 2009 bude propuštěno podle našich odhadů zhruba 12 tisíc zahraničních pracovníků, přičemž zhruba polovina z nich budou občané třetích zemí. U téměř 70 tisíc zahraničních pracovníků očekáváme, že v prvním pololetí roku 2009 dojde k ukončení platnosti povolení k zaměstnání. Pro cizince, kteří přišli o pracovní uplatnění, obecně platí, že nelze automaticky předpokládat, že cizinci, kteří přišli o možnost legálního pracovního výdělku, se budou sami automaticky vracet do svých domovských zemí. Zejména u některých státních příslušníků bude s ohledem na vysoké zadlužení v zemi původu jejich snahou setrvat i nadále na území České republiky, jejich budoucí sociální situace bude značně neutěšená a tyto osoby se budou pohybovat na hranici legality a stoprocentně pod hranicí chudoby, kdy nemají potřebné finanční prostředky na zajištění základních životních potřeb a na ubytování.

Rizika z této situace jsou, myslím, naprosto zjevná. Za prvé. Část těchto osob začne migrovat do dalších zemí Evropské unie - a tady chci připomenout, že ta migrace v důsledku svobodného pohybu občanů v rámci schengenského prostoru je výrazně usnadněna. Převážná část se bude snažit zajistit legální pobyt v České republice jiným způsobem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP