(10.00 hodin)
(pokračuje Dundáčková)

Jedná se o zrušení celní pobočky v Příbrami. Zdánlivě nepatrný akt Ministerstva financí, ale vzhledem k tomu, že se jedná o pilotní projekt, odpovědi, které jsem dostala na svou písemnou interpelaci, jsou zcela neuspokojivé z mého pohledu. (V sále je obrovský hluk!) Výzva, kterou obdržely nejrůznější orgány České republiky prostřednictvím petice 80 firem podnikajících na Příbramsku -

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Paní poslankyně, promiňte, já vás přeruším. Poprosím kolegy a kolegyně, kteří se tady baví, aby se přestali bavit. Pokud chtějí v těch hovorech pokračovat, ať pokračují mimo jednací síň. Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Petice dosud nenašla naplnění v tom, že by získala uspokojivé odpovědi členů vlády, pana ministra financí, pod kterého patří celní správa, a není v tuto chvíli možné se ani uspokojivé odpovědi týkající se tohoto pilotního programu, respektive projektu, respektive úspory, které se zatím má skrývat, dočkat od nepřítomného pana ministra financí.

Já vás proto poprosím o shovívavost, protože se mi zdá, že jediný způsob, jak se dozvědět více nejen o tomto pilotním projektu, ale také o dalších možná úsporách, které jsou v tomto resortu připravovány, a dozvědět se, proč to byla právě Příbram, která byla vybrána za pilotní projekt, a kde shledává Ministerstvo financí onu úsporu, kterou nikdo jiný v tomto projektu nevidí, je přerušit dnešní projednávání, vyčkat na přítomnost pana ministra financí a zopakovat problematiku před odpovědnou kompetentní osobou k odpovědi.

Proto vznáším oficiální návrh na přerušení projednávání této interpelace a její opětovné zařazení v nejbližším možném termínu.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, děkuji. Slyšeli jsme návrh paní poslankyně Dundáčkové na přerušení interpelace, sněmovní tisk 648, ve věci restrukturalizace Celní správy České republiky. Zazvoním.

 

Zahájím hlasování. Kdo s návrhem paní poslankyně Dundáčkové souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 244 z přítomných 125 poslankyň a poslanců pro návrh 97, proti 1. Konstatuji, že jsme přerušili projednávání interpelace, sněmovní tisk 648, ve věci restrukturalizace Celní správy České republiky. Toto přerušení je do dalšího možného termínu, kdy bude přítomen pan ministr Kalousek.

 

Zahajuji další interpelaci. To je interpelace pana Václava Exnera na ministra zahraničních věcí. Ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg odpověděl na interpelaci Václava Exnera ve věci vydání víz na zastupitelském úřadě v Hanoji. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 665. Prosím pana poslance Exnera, aby uvedl svoji interpelaci. Pane poslanče, máte slovo. (Hluk v sále neutichá!)

 

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, členové vlády, pane ministře, dámy a pánové, předložil jsem interpelaci, která se týká vydávání víz na zastupitelském úřadě v Hanoji. Mezi tím, když interpelace byla podána v první polovině října, a současnou dobou se událo v této souvislosti mnoho věcí. Související záležitosti jsme také věnovali včera takřka celé odpoledne, týkající se zaměstnávání cizinců.

Pan ministr mi na mou interpelaci odpověděl a děkuji především za údaje, které uvedl o vízech, která byla v Hanoji udělována, kde tedy znovu musím upozornit na tu skutečnost, že pracovních víz je celkově vydáváno zhruba jenom desetina - za období od roku 2005 do roku 2008 - proti vízům podnikatelským, přičemž nároky na vydání pracovního víza jsou ve skutečnosti podstatně složitější. Ti lidé, kteří sem přišli pracovat v té době, měli často práci zajištěnou, zatímco podnikatelé přicházeli velice často do volného prostoru. Pracovníci byli vybíráni kvalifikovaní, podnikatelé v podstatě bez znalosti jak oboru, tak jazyka a rozšířili u nás lidi, kteří se i obtížně česky domluví.

Já jsem k té interpelaci přidal dopis jednoho Vietnamce, který hovoří česky, z Vietnamu, který si v podstatě stěžoval na to, jakým způsobem probíhalo vydání víza.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, já vás přeruším, protože pan ministr na mě gestikuluje, že neslyší, co říkáte, protože ve Sněmovně je takový hluk a není možné, aby se připravil na vaši odpověď. Tak buď kolegové se ztiší, anebo vy to budete muset pak ještě jednou zopakovat panu ministrovi, protože on neví, na co má reagovat. Já bych spíš řešil tu první variantu, že by se sněmovna ztišila, aby pan ministr slyšel. To by možná bylo lepší a bylo by to i důstojnější pro jednání v Poslanecké sněmovně.

Prosím, pokračujte, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Exner: Děkuji, pane předsedo. Je to skoro poprvé, co mě někdo napomíná, že mluvím potichu. Většinou mi říkají, že příliš křičím. Budu se snažit a snad i mí kolegové, poslankyně a poslanci, pochopí, že je dobré zajistit, aby pan ministr slyšel.

Já už nemohu být spokojen s tím, jakým způsobem mně pan ministr odpověděl, pokud jde o konkrétní věci, když jsem ho požádal, aby vyhodnotil dopis, který jsem přiložil a zaujal k němu stanovisko.

Za prvé. Lhůta pro vyřízení záležitostí trvala skoro čtyři měsíce, jak píše příslušný člověk. Za druhé. Nedostalo se lidem, kterých se to týkalo, žádného vysvětlení ani uvedení důvodu, což je přímo v rozporu se skutečností, která je uvedena v zákoně. On ukazuje, že pouze bylo vyznačeno na žádosti podškrtnutím písmene D, že vízum typu D tedy nebylo uděleno. To je myslím věc, která svědčí o tom, že vyřizování víz neodpovídalo zcela postupu, který měl být.

Pan ministr mně v odpovědi sděluje ten postup, který vyplývá ze zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců, v aktuálním znění, a píše, že ten postup byl striktně v souladu se zákonem. Musím tedy konstatovat, že minimálně pokud jde o sdělení důvodu, tedy v souladu se zákonem nebyl.

Pokud jde o problematiku telefonického objednávání přes Mezinárodní organizaci pro migraci, celý systém se vyvinul tak, jak koneckonců bylo popisováno v diskusi už včera. Celý postup musel být zastaven. Ve Vietnamu našli způsob, jakým obejít legální podávání žádostí. Kromě toho systém fungoval tak, že v podstatě omezoval podávání žádostí, na které všichni samozřejmě mají mít právo.

Pan ministr zároveň závěrem ujistil, že se pracuje na celosvětovém systému automatizovaného objednávání prostřednictvím internetu, který by byl v konečné fázi využíván všemi zastupitelskými úřady. Domnívám se ale, že by minimálně měl předejít podobným problémům, jaké byly s tím zavedením call centra v Hanoji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám rozpravu, do které zatím nemám žádné přihlášky. Zeptám se pana ministra, jestli chce vystoupit. Ano, pan ministr Schwarzenberg. Prosím, pane ministře, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP