(12.30 hodin)
(pokračuje Kasal)
Mohu ukončit podrobnou rozpravu? Dobře, podrobnou rozpravu končím, a pokud není zájem o závěrečná slova, tak si myslím, že mohu ukončit i projednávání tohoto bodu ve druhém čtení. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
A nyní, dámy a pánové, se vrátíme k prvním čtením a to, co tady mám k dispozici, tak vám přečtu. Měli bychom projednávat bod č. 37, 38, 39, bod 40 zřejmě ne, protože pan guvernér nemůže být dnes přítomen, bod 41, 42. To je menu, které mám tady k dispozici pro tuto chvíli.
Takže budeme projednávat bod
37.
Návrh poslanců Miloslava Vlčka, Martina Tesaříka, Karla Korytáře,
Radko Martínka, Tomáše Kvapila, Jindřicha Valoucha, Pavla Severy,
Zdeňky Horníkové, Josefa Smýkala, Daniela Petrušky a dalších
na vydání zákona o urychlení výstavby rychlostní komunikace R35
/sněmovní tisk 549/ - prvé čtení
Stanovisko vlády máme k dispozici jako tisk 549/1 a já se táži, kdo z navrhovatelů tento tisk odůvodní. Prosím, pane poslanče. To je pan poslanec Jindřich Valouch.
Poslanec Jindřich Valouch: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dámy a pánové. Dovolte mi, abych odůvodnil předložení zákona, tisku 549, kdy se jedná o urychlení výstavby rychlostní komunikace R35. Chci předeslat, že právě ti poslanci, kteří se k tomuto zákonu hlásí, se ve své podstatě kryjí s kraji, kde by tato rychlostní komunikace měla být, to znamená spojení Královéhradeckého, Pardubického, Libereckého kraje, Olomouckého kraje včetně protažení na severní a jižní Moravu. Chci říci, že tento materiál jste obdrželi písemně. Je tam důvodová zpráva, která charakterizuje důvody, které vedou k tomu, aby takovýto zákon byl přijat touto Sněmovnou.
Jak zde již zaznělo, taktéž se vláda tímto návrhem zákona zabývala, a to 23. července, kdy přijala usnesení, a to na základě stanovisek, která obdržela od ministerstev, a to: Ministerstva pro dopravu, Ministerstva financí, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva vnitra a Ministerstva životního prostředí. Prakticky mimo Ministerstvo dopravy stanoviska ostatních ministerstev jsou záporná, a to z hlediska nejen vlastní realizace, ale spíše legislativně právního postavení tohoto zákona, zejména bych řekl z hlediska veřejného zájmu, kde jsou tam některé názory, že ne vždy v každém určitém paragrafu je to takto přesně charakterizováno. Ale Ministerstvo dopravy sdělilo, že obecně přetrvávající problémy s výstavbou všech dopravně významných pozemních komunikací, že se postupuje a je pro to, aby výstavba rychlostní silnice R35, která taktéž odlehčí dálnici D1, a proto i přes nezvládnutou legislativní úpravu poslanecký návrh zákona podporuje. Čili to bylo stanovisko kladné, které bylo dáno z tohoto ministerstva. Vláda k tomu zaujala negativní stanovisko.
Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, já bych prakticky chtěl jen zdůraznit některé věcné záležitosti, které se týkají realizace této rychlostní komunikace R35. Jde především o to, že se sníží přetíženost, řekl bych, dálnice D1. Tato dálnice je vlastně jedinou dálnicí, můžeme ji nazvat rychlostní komunikací, která spojuje Čechy s Moravou a dále Českou republiku se Slovenskem, Rakouskem a dále se státy jihovýchodní Evropy. Na dálnici D1 jsou četné nehody. Tyto nehody prakticky s sebou nesou riziko jak častěji bych řekl škod, a to škod jak na materiálu tak i škody největší, to jsou lidské tragédie.
Dále je také nutno říci, že právě při úpravách a opravách dálnice je někdy časově omezená a že jsou tam i výluky, to znamená jestliže si srovnáme rok 2007, tak prakticky bylo opravováno v tomto roce 48 km dálnice mezi Prahou a Brnem, v roce 2008 to byla oprava 63 km této dálnice. Vzhledem k těmto skutečnostem a také k tomu, že i přetíženost v současné době sítě, která vede, jak jsem řekl, směrem z Libereckého, Hradeckého, Pardubického kraje směrem i na Olomoucký a potom severní Moravu a jižní Moravu, tak můžeme konstatovat, že na úseku mezi Hradcem Králové a Svitavami projíždí zhruba 16 500 vozidel denně a z toho 6200 těžkých vozidel, ano? Mezi Svitavami a Mohelnicí je to 12 200 vozidel denně a z toho 5400 těžkých vozidel. To jsou konkrétní údaje, které hovoří o tom, jaká je přetíženost komunikací, jak na dálnici D1, tak i na těch komunikacích, které spojují kraje, o kterých jsem hovořil. Význam realizace výstavby R35 je dán také tím, že se vytvoří lepší spojení i z hlediska podnikatelských záměrů v těchto oblastech jednotlivých krajů.
Proto bych doporučil, aby tento materiál, který je předložen, tento návrh zákona prošel do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji za odůvodnění tohoto materiálu.
Prosím, aby Sněmovna vzala na vědomí a podpořila můj návrh, který vychází z dohody, aby se místo nominovaného zpravodaje Karla Sehoře zpravodajských povinností pro prvé čtení ujal předseda výboru Oldřich Vojíř.
Rozhodneme o tom v hlasování, které zahájím. Je to hlasování 100. Kdo souhlasí s tím, aby zpravodajem pro prvé čtení byl poslanec Oldřich Vojíř, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 91 poslanců, pro 64, nikdo proti. Takže tento návrh byl přijat a já prosím pana poslance Vojíře, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane místopředsedo. Děkuji i Sněmovně, že vyhověla požadavku na změnu zpravodaje alespoň pro prvé čtení.
Vážené dámy, vážení pánové, problematika dopravní infrastruktury v České republice bývá velmi často předmětem našeho jednání jak zde na plénu, tak jednání v hospodářském výboru a možná i v dalších výborech. Jsme si vědomi velmi dobře toho, a myslím si, že to platí průřezově přes všechny politické strany, že kdybychom mohli, tak bychom velmi rádi urychlili výstavbu všech významných sítí, to znamená ať už jde o onu inkriminovanou R35, tak ale také třeba rychlejší dostavbu velkého pražského okruhu, dostavbu nebo výstavbu R52 propojující Brno směrem na Vídeň, propojit další výstavbu například směrem v severních Čechách nebo severozápadních Čechách rychlejší výstavbu R6 a bezesporu také rychlejší výstavbu alespoň jedné rychlostní komunikace nebo dálnice směrem na jižní Čechy, ať už jde o D3 nebo o R4. Já myslím, že každý, kdo by takto hledal ve svém regionu, tak by nalezl úseky, kde by si přál, aby frekvence výstavby byla daleko větší. Rozumím také tomu, že R35 možná, řeknu, snese srovnání pouze s velkým pražským okruhem, a to proto, že hustota, která v těch místech je, je tak veliká, že opravdu stojí za to, aby tady byla kladena jakási - použiji termín vyšší míra priority z hlediska alokování možných nebo volných investic. O R35 také platí, že je paralelou k D1. A D1 opravdu potřebuje odlehčit. A severní cestou je to dle mého soudu dokonce jediné možné a také správné řešení, to znamená propojila by se, zjednodušeně řečeno, Praha přes Hradec, Olomouc až směrem na Ostravu.***