(14.30 hodin)
(pokračuje Hovorka)
Jsem přesvědčen, že kdybychom k tomu jednání nepřistoupili dneska, tak se tady sejdeme za týden nebo za další týden a neustále se k tomu budeme znovu a znovu vracet. Proto se domnívám, že nejlepším řešením by bylo nalézt určitý kompromis, a já jsem se tento kompromis snažil najít v duchu zhruba toho zákona, tedy těch pozměňovacích návrhů, které jsem předkládal už v prosinci loňského roku. Bohužel tehdy nebyla vůbec vůle se tímto zákonem zabývat, protože samozřejmě zvítězil v té době návrh na úplné zrušení těchto poplatků.
Já se tímto hlásím do podrobné rozpravy a dovolím si ten komplexní pozměňovací návrh přečíst, protože jsem neměl tolik času, abych to stihl zkopírovat a rozdat vám na lavice. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní ministryně Jurásková, připraví se pan poslanec Kochan. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, ráda bych vám hned v úvodu řekla, že mě jako novou ministryni zdravotnictví velice mrzí, že téma regulačních poplatků je v této Poslanecké sněmovně stále živé. Opakovaně se objevují tendence poplatky zrušit nebo se objevují další a další návrhy na jejich možné úpravy a změny, které celý systém velmi komplikují a pro pacienty a zdravotníky jej činí nepřehledným. Všechny další změny zásadně ohrožují plnění základního cíle poplatků - a to je jejich regulační efekt. Dovolte mi objasnit důvody, proč nemohu souhlasit se zrušením či zásadním omezením regulačních poplatků a proč apeluji na vás, abyste tak neučinili ani vy.
Zachování poplatků ve zdravotnictví není ideologie, je to pouze postoj založený na faktech a na mé mnohaleté zkušenosti ve zdravotnictví a na zodpovědnosti vůči pacientům. Poplatky jsou sice nepopulární, ale pokud založíme své rozhodování na faktech, pak musíme uznat, že fungují. Pohybuji se dlouhodobě ve zdravotnictví a mohu tedy posoudit i otázku tzv. bariéry, tedy to, zda zavedení poplatků zvýšilo bariéru v přístupu k péči, nebo naopak zpřístupnilo naše zdravotnictví pacientům. Pravda je jednoznačná. Významně vyšší bariéru jsme znali v minulosti, kdy jsme nemohli léčit všechny pacienty včas, kdy byli diagnostikováni, protože nás pojišťovny z důvodu finančních problémů limitovaly a tuto dodatečnou léčbu neproplácely, kdy lékaři nesměli podle platných vyhlášek nabírat nové pacienty, a když ano, byli za to sankcionováni. To byla skutečná bariéra pro naše občany a pacienty. Regulační poplatky totiž, tak jak byly navrženy, splňují svou regulační funkci a jednoznačně tak ovlivnily a ovlivňují chování našich pacientů. Jako důkaz mého tvrzení nejlépe poslouží několik zásadních čísel.
Pokles návštěv u ambulantních specialistů po období zavedení poplatků činí 15 %. U ambulantních specialistů v lůžkových zařízeních dokonce 19 %. Poklesl počet balení i úhrady levných léků, naopak u drahých léků počet balení i úhrady vzrostly. Celkově poklesly výdaje na levné léky o 19 %, to je 1,67 mld. korun. Výdaje na léky v onkologii oproti tomu vzrostly o 1,3 mld. Narostl počet pojištěnců léčebných v centrech. Je to léčba pro lidi, kteří mají nádorová onemocnění, ale i roztroušenou sklerózu a další onemocnění, a proti roku 2007 je to 40 % pacientů navíc. Zdravotní pojišťovny nasmlouvaly o 10 % náhrad kyčelních kloubů více a v regionech, kde čekací doby byly nejdelší - např. v severních Čechách - to bylo dokonce 50 %. Tím se samozřejmě zásadně snížily čekací doby. Zdravotní pojišťovny zvýšily úhrady psychiatrickým léčebnám o 13 %. Zdravotní pojišťovny otevřely sociálním ústavům možnost čerpat finanční prostředky na ošetřovatelské výkony a zkvalitnit tak péči o pacienty. Jen v letošním roce se jedná o celou jednu miliardu korun. Ochranný limit k dnešnímu dni překročilo téměř 19 000 pojištěnců, ale jsme teprve zhruba v jedné třetině roku. Předpokládáme, že letos dosáhne tohoto limitu zhruba 150 000 lidí. Ušetřené finanční prostředky navíc umožňují investovat do preventivních programů v rámci primární péče a také financovat rozsáhlé screeningové preventivní programy, jako je prevence nádorů kolorekta, nádoru prsu, děložního čípku, ale také screening dědičných vrozených vad.
Dopad regulačních poplatků v roce 2008 sumárně tedy znamená, že regulační poplatky zpřístupnily vážně nemocným moderní léčbu, omezily ambulantní návštěvy a zbytné ošetřovací dny, jejich pokles má trvalý charakter a je stabilní. Je efektivní spotřeba léků. Jednoznačně účelnější je využití prostředků zdravotního pojištění a přesměrování peněz potřebným pacientům, tedy zvýšení principu solidarity.
Tato Poslanecká sněmovna není připravena v této předvolební době přijmout jiný účinný nástroj, jak zabránit plýtvání a jak finančně zajistit neomezenou, moderní a účinnou léčbu každému a jak zajistit sociální ochranu před nadměrnou spoluúčastí. Ještě nedávno odpůrci poplatků argumentovali příkladem z Maďarska, kde byly v reformě odmítnuty. Ano, je to pravda, ale dnes vidíme, jak obrovskou cenu za to občané a pacienti Maďarska platí, protože žít na dluh nelze dlouho, a to ani ve zdravotnictví. Drastické sociální škrty, zásadně zhoršená finanční situace poskytovatelů péče a tvrdý dopad na dostupnost péče pro občany. To chceme, anebo jsme schopni se z této situace poučit a chovat se jinak?
Apeluji proto na vás, kteří chcete, aby v našem zdravotnictví byla zachována skutečná solidarita, aby pojišťovny mohly garantovat a financovat náročnou péči a moderní péči těm, kteří ji potřebují, aby mohly dále sjednávat výkony, naplánované operace a zkracovat čekací doby, aby nemusely utrácet prostředky za banální léky a mohly je přesměrovat ve prospěch té nejnáročnější péče, aby mohly pokračovat v národních preventivních screeningových programech a aby fungoval ochranný limit, který zajistí, že část pacientů bude před těmi dopady chráněna, tedy těch nejvíce nemocných.
Byla tady řeč o tom, že jsme zatížili pacienty tím, že jsme použili část jejich poplatků jako zdroj, ale nejzásadnějším a nejmorálnějším zdrojem, který regulační poplatky generují, je nespotřebovaná zdravotní péče. A pokud máte v rukávu jiný regulační nástroj, já ho velmi ráda přijmu. Nacházíme se totiž v situaci, kdy pokud tato nespotřebovaná péče spotřebována bude, neúčelně a neefektivně, budeme muset ty zdroje najít.
Apeluji proto na vás, abyste stávající podobu regulačních poplatků zachovali. Jejich zrušením totiž dojde ke snížení dostupnosti péče, k ohrožení finanční stability zdravotního pojištění a ve svém důsledku tím poškodíte naše pacienty. Děkuji. (Potlesk v lavicích ODS.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí pan poslanec Kováčik, připraví se pan poslanec Kochan a poté pan poslanec Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedo. To se každému nestává, aby nastupoval k řečništi za potlesku Sněmovny, já za něj děkuji, i když možná nebyl určen mně.
Ale musím učinit jiný krok. Chci pěkně, hezky, alespoň jménem svým, pozdravit paní ministryně zdravotnictví u příležitosti jejího prvního vystoupení z řečniště Poslanecké sněmovny. Chci se na ni vstřícně usmát a poděkovat za odvahu, se kterou k řečništi přistoupila. Nemyslete si, když je to poprvé, zpravidla nikdy to není žádná legrace.
Ale tím ta legrace končí. Za koho jako nezávislá ministryně, nepolitická a já nevím, co všechno ještě, v této zatím jmenované, nikoliv však s důvěrou, vládě je, ukázala hned první slova. Tato slova jsme tady slyšeli opakovaně mnohokrát po mnoho měsíců z úst pana ministra Julínka, v televizi z úst pana náměstka Šnajdra a mnoha dalších a v podstatě šlo o jedno a to samé, které se jako kolovrátek opakovalo, o jedna a ta samá plus minus čísla, která hovořila, jako by ty poplatky byly to jediné, co spasí naše zdravotnictví, jako by ty poplatky, to opatření, bylo to jediné, co zachránilo ty životy, co uspíšilo ty drahé léčby a tak podobně. ***