(17.20 hodin)
(pokračuje Vondruška)

Po více než dvouleté aplikační praxi platnosti zákona byly dál vyhodnoceny nedostatky, které komplikují v současné době praktické využití zákona. Vzhledem k povinnosti k transpozici byla využita tato možnost i k dalším dílčím úpravám, které ovšem nepřinášejí do zákona zásadní změny. Mezi tyto změny patří například jeho zjednodušení, kdy zadávací řízení na základě novely by měla být jednodušší, například kvalifikace bude prokazována pouze kopiemi, následně před podpisem smlouvy může zadavatel požadovat po vítězi originály těchto dokladů. V rámci zjednodušování dojde i ke změně principu doručování, které bude nově vázáno na odesílání a nikoliv doručování písemností.

Novela kromě toho také posiluje transparentnost výběrových řízení, kdy ve zjednodušeném podlimitním řízení bude zadavatel povinen hodnotit všechny došlé nabídky. V rámci zprůhlednění bude upraven i institut losování, který zavádí možnost kontroly tohoto losování jeho účastníky. Návrh také posiluje prvky efektivity zadávacích řízení, kdy hodnoticí kritéria musí zohlednit do budoucna provázanost ceny a užitné hodnoty předmětu zakázky a také bude možné a bude doporučeno využít pro hodnocení nabídek matematický vzorec, matematické metody.

Pokud jde o posílení kontroly ze strany Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, bude mít tento úřad možnost uložit zákaz plnění smlouvy, pokud zadávací řízení nebylo řádně zveřejněno nebo smlouva byla uzavřena ve lhůtě, která ještě umožňovala podání námitek. Úřad bude moci zároveň od této sankce upustit na základě důvodu hodného zvláštního zřetele ve veřejném zájmu.

Novela na základě usnesení vlády nově zavádí rejstřík dodavatelů se zákazem plnění veřejných zakázek, tzv. black list. Na tento black list se dostane v případě, že v rámci prokázání kvalifikace předloží nepravdivé údaje. Bude potom sankcionován zákazem jakýchkoliv veřejných zakázek po dobu tří let. Zároveň bude evidován ve veřejně přístupném registru.

Novela zákona plní jednak funkci transpoziční, kdy jejím případným nepřijetím se Česká republika vystavuje silnému riziku žalob ze strany Evropské komise, pokud by byly veřejné zakázky vypisovány na základě netransponované normy, zároveň je návrh motivován snahou o zlepšení prostředí pro zadávání veřejných zakázek.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi pro místní rozvoj Rostislavu Vondruškovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení. Tím je pan poslanec Milan Šmíd.

 

Poslanec Milan Šmíd: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, po předkladatelské zprávě pana ministra mi dovolte zdůraznit fakt, že důvodem novelizace zákona je především transpozice směrnice 2007/66/ES ze dne 11. 12. 2007 do právního řádu České republiky.

Dosavadní praxe ukázala potřebu změnit některá ustanovení zákona. Jako největší problémy současného zákona o veřejných zakázkách se ukazuje nedostatečná transparentnost, složitý postup v některých druzích řízení, nedostatečné využívání zadávání elektronickou formou, složité a výkladově nejasné prokazování kvalifikace uchazečů a některé další. Novela zákona by tyto problémy zákona o veřejných zakázkách mimo transpozice evropské směrnice měla také řešit.

Doporučuji propustit novelu do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Milanu Šmídovi a otevírám obecnou rozpravu. Nikdo se nehlásí, takže tuto rozpravu končím. Ptám se pana ministra, zdali hodlá přednést závěrečné slovo. Není tomu tak. Pan zpravodaj také ne.

 

Přistoupíme k hlasování o návrhu na přikázání. Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Já se ptám, zdali je nějaký další návrh. Pokud ne, budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 57. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 112 poslanců, pro 99, nikdo proti. Návrh na přikázání byl přijat.

 

Mohu ukončit první čtení tohoto návrhu zákona s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Nyní se budeme věnovat bodu

23.
Návrh poslankyně Věry Jakubkové na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 570/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Proti projednávání podle § 90 odst. 2 se sešla hned dvě veta - od klubu poslanců sociálně demokratických a klubu poslanců Občanské demokratické strany. Připomenu, že stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 570/1.

Prosím paní poslankyni Věru Jakubkovou, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám, pane místopředsedo. Dámy a pánové, východiskem pro novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích je respekt k vývoji ve společnosti, kdy významnou roli hraje nejen ekonomický růst, ale také kvalita života. Je nejvyšší čas začít prosazovat účinné a realistické kroky ke snižování negativních vlivů dopravy na život obyvatel tohoto státu. Je nezbytné opustit zažité logistické procesy, které se přizpůsobily levné silniční dopravě a skutečnosti, kdy skladování zboží je dražší než jeho přeprava. Je zapotřebí hledat nová řešení a řízení, například zaměřit se na větší využívání multimodální a kombinované přepravy. Zpracovat nový návrh organizace směn řidičů, pomocí telematiky zavést pružný rezervační systém na parkovištích a realizovat řadu dalších opatření. Předpokládám, že ve výborech při projednávání této novely dojde i na otázky ekonomických dopadů, na kapacitu odstavných míst pro kamiony a další.

Kamionová novela byla do Sněmovny předložena jako tisk č. 570 a podstata návrhu spočívá v omezení jízd nákladních aut nad 7,5 tuny v pátky a o víkendech, a to celoročně a na silnicích všech kategorií. Rozsah navrhované změny je následující. V pátek dojde k rozšíření současného omezení, které platí jen v období prázdninových měsíců, v červenci a v srpnu, od 17 do 21 hodin, ještě o jednu hodinu navíc, a to celoročně. Páteční omezení jízd kamionů od 15 do 17 hodin v rozsahu pěti hodin bude zároveň časově posunuto tak, aby lépe vystihovalo období zvýšeného provozu. V sobotu tato novela počítá s uplatněním stávajícího omezení jízd od 7 do 13 hodin, platného v současnosti jen o prázdninách, v průběhu celého roku, s tím, že v období prázdnin, tedy měsíců července a srpna, budou jízdy regulovány od 7 do 19 hodin. V neděli pak dojde k úpravě omezení jízd kamionů ze současné doby od 13 do 22 hodin, platné po celý rok, na období od sobotní půlnoci do 22. hodiny večerní.

Jedná se tedy o návrat k rozsahu omezení, které v České republice platilo před 1. červencem 2006 a bylo již dříve prověřeno praxí. Touto změnou v neděli zároveň dochází k harmonizaci omezení jízd nákladních vozidel o hmotnosti nad 7,5 tuny s okolními státy, a to se Slovenskem, Rakouskem a Německem. Stejný rozsah omezení platí také ve Francii a v Maďarsku. Ve Švýcarsku mají v neděli omezení jízd nákladních vozidel nad 7,5 tuny dokonce po celých 24 hodin,.

Novela přináší významnou změnu: Navrhuje omezení kamionové dopravy pro všechny kategorie komunikací, aby nedocházelo k objíždění těžké nákladní dopravy po silnicích přes města a obce. Stejná úprava je platná například v Rakousku, Německu, Francii, Itálii, Lucembursku, Švýcarsku, Maďarsku nebo Polsku.***




Přihlásit/registrovat se do ISP