(9.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Prosím tedy, abyste spolu se mnou sledoval od stolku zpravodajů všeobecnou rozpravu, kterou tímto otevírám. Nemám do ní žádnou přihlášku, táži se, jestli si někdo přeje zapojit do této rozpravy. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu, přistoupíme k rozpravě podrobné. Ani v této nechce nikdo přednést žádný návrh. Končím podrobnou rozpravu.

Můžeme tedy hlasovat o návrhu usnesení. Pane předsedo, myslím, že ho nemusím číst, máme ho všichni před sebou ve sněmovním tisku. Souhlasíte s tím? (Souhlas.)

 

Takže dámy a pánové, budeme tedy hlasovat o usnesení, ve kterém schvalujeme časový harmonogram projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010 s těmi všemi termíny, tak jak jsou obsaženy v usnesení rozpočtového výboru, které zde bylo citováno.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 145 a táži se, kdo souhlasí s takto navrženým usnesením. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 125 poslankyň a poslanců pro návrh 116, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas, návrh usnesení byl schválen.

 

Dalším pevně zařazeným bodem je bod

65.
Návrh poslanců Mirka Topolánka, Robina Böhnische, Petra Wolfa
a dalších na vydání zákona o kompenzaci za ztrátu zaměstnání
z politických důvodů v letech 1948 až 1989
/sněmovní tisk 809/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 809/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Robin Böhnisch. Vážený pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Robin Böhnisch: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych jako jeden z jeho spolupředkladatelů uvedl předložený návrh zákona. Moje vystoupení nebude dlouhé, o dané problematice jsem obšírněji mluvil už 1. února loňského roku v rámci rozpravy o novele zákona o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa, prostřednictvím které jsme se neúspěšně snažili napravit křivdu vůči těm skupinám mimosoudně rehabilitovaných osob, které se dosud nedočkaly náležitého ocenění.

Náš návrh počítá se vznikem nároku na zvláštní příspěvek k důchodu u vojáků, civilních zaměstnanců Ministerstva obrany a dalších mimosoudně rehabilitovaných osob, které v období let 1948 až 1989 ztratily zaměstnání z politických důvodů a staly se občany druhé kategorie s dnes už dobře známými formami omezení jejich občanských a lidských práv. Perzekuce byla uplatňována i vůči jejich rodinám, například tím, že jejich děti nemohly dosáhnout vyššího vzdělání. Přes novelu zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích a vznik zákona č. 357/2005 Sb. se dosud nedařilo rehabilitované vojáky a civilní zaměstnance Ministerstva obrany, kteří jsou křiklavým příkladem nespravedlivé perzekuce, důstojně ocenit.

Je třeba připomenout, že například to, co se odehrávalo v armádě v období pražského jara před obsazením Československa, v noci z 21. na 22. srpna 1968 a v následujícím období, jen těžko snese srovnání v daném průřezovém porovnání osob bez resortní příslušnosti. Dovolte mi uvést jeden příklad, na kterém lze demonstrovat nespravedlnost, jakou dnes rehabilitovaní vojáci oprávněně pociťují. Zatímco oni byli například ve 40., 50. letech nebo s ohledem na jejich postoje k srpnové okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy vyhozeni z armády a přesunuti na velmi špatně placené práce, což pociťují na důchodech a na obtížném dosažení výhod bývalých příslušníků armády, tak ti, kteří se často na jejich perzekuci podíleli, využívají s rehabilitovanými vojáky nesrovnatelné důchodové a materiální zabezpečení.

Nový návrh zákona o kompenzaci za ztrátu zaměstnání z politických důvodů v letech 1948 až 1989 se snaží alespoň částečně napravit dosavadní neblahý stav. Počítá s příspěvkem k důchodu pro držitele osvědčení o mimosoudní rehabilitaci podle délky trvání jejich perzekuce, maximálně však 2500 Kč měsíčně, a příspěvkem v poloviční výši pro vdovy a vdovce. Celková částka uvedená v důvodové zprávě ve výši 100 milionů korun ročně počítá s variantou, že se maximálně vyplácená částka bude týkat všech dotčených, a navíc vychází z počtu členů Vojenského sdružení rehabilitovaných na začátku loňského roku. Reálně bude tedy nižší než 100 milionů korun ročně.

Vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si vás požádat o podporu návrhu zákona a jeho propuštění do druhého čtení. V něm jsou předkladatelé připraveni vypořádat se s připomínkami vlády, které ve svém stanovisku uvedla. Zároveň si vás dovoluji požádat o podporu návrhu na zkrácení zákonné lhůty pro druhé čtení na 15 dní, který přednesu v rozpravě, do které se tímto hlásím. Prozatím děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Libý. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Libý: Děkuji, paní předsedající, hezké dopoledne, vážené kolegyně a kolegové. Já se v tuto chvíli omezím pouze na povinnost zpravodaje. Zrekapituluji, že se jedná o sněmovní tisk 809, Návrh zákona o kompenzaci za ztrátu zaměstnání z politických důvodů, který byl podán skupinou poslanců. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk č. 809/0 dne 21. 4. letošního roku. Vláda zaslala své stanovisko 19. května a stanovisko vlády bylo rozesláno poslancům 20. května jako tisk 809/1, který máte pravděpodobně ve svých složkách. Předseda Sněmovny projednání návrhu zákona doporučil 29. května a přikázal k projednání rozpočtovému výboru. Zatím nebyl podán žádný jiný návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím přihlášku pouze pana poslance Böhnische s návrhem, který již avizoval. Prosím tedy, aby se ujal slova.

 

Poslanec Robin Böhnisch: Děkuji. Jak jsem avizoval, dovoluji si navrhnout zkrácení lhůty pro druhé čtení ve výboru či výborech, pokud bude zákon přikázán ještě jinému výboru, na 15 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Někdo další si přeje vystoupit v rozpravě k tomuto návrhu zákona? Nikoli. Obecnou rozpravu končím.

Budeme se zabývat přikázáním výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo z vás jiný návrh? Není tomu tak. Já se omlouvám, pane poslanče Mlčáku, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Mlčák: Dobré ráno, vážené kolegyně, kolegové. Doporučuji ještě přiřadit tento tisk ústavněprávnímu výboru, protože jsou tam nějaké kličky, paragrafy, které je potřeba narovnat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Máme tedy dva návrhy, rozpočtový výbor a ústavněprávní výbor, a následně zkrácení projednávání ve výborech.

 

Nejprve rozhodneme o přikázání výboru rozpočtovému. Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 146. Táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 128 poslankyň a poslanců pro návrh 93, proti 3. Tento návrh byl schválen.

 

Nyní rozhodneme o přikázání výboru ústavněprávnímu, a to v hlasování s pořadovým číslem 147, které tímto zahajuji. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 127 poslankyň a poslanců pro návrh 59, proti 24. Tento návrh nebyl schválen.***




Přihlásit/registrovat se do ISP