(9.40 hodin)
(pokračuje Janota)

Pakliže používáme na přesuny - ať nemluvím o porcování medvěda, ať použiji slovo přesuny, položky, které jsou zákonné, jsou spočteny zodpovědně - tak v podstatě dopředu avizuji problém, dopředu reálně zvyšuji deficit, protože stejně jako v minulých letech, tak i v tomto roce nám dnes chybí na důchody, nám dnes chybí na dluhovou službu. To je jedna věc.

Pochopitelně přesuny z položek, které nemají zákonný charakter, to je jiná věc. Tyto položky se prostě neutratí. Prostě bude méně silnic, bude méně dálnic, bude méně toho či onoho. Ty tu vnitřní kvalitu a realitu rozpočtu z toho účetního pohledu nějak nezmění. Čili v tom jsem myslel tu poznámku ve vztahu k panu poslanci Škromachovi.

Paní poslankyně Šojdrová tady zmínila věci, které jsem už částečně zmínil: že bude prosazovat výdaje na sociální služby, takzvané top-upy, peněžitou pomoc v mateřství apod. Já s tím souhlasím. Jen k těm top-upům. Naše vládní delegace, která vyjednávala podmínky přistoupení, ano, vyjednala to, že je možnost v rámci dofinancování přímých plateb využít státní rozpočet. A vláda to tak formulovala, že to bude činit v návaznosti a v závislosti na možnostech státního rozpočtu. Čili tam není automaticky bianko směnka na to, že v každém případě musí státní rozpočet toto dofinancovat.

Nechci opakovat to, co bylo řečeno. Některé záležitosti půjdou na přetřes, ale paní poslankyně Šojdrová zmínila tzv. superekologickou zakázku. Dovolte, abych se k ní tady podrobně vyjádřil.

Víte, že tato zakázka je postavena na jiném konceptu řešení ekologických škod. To nebudu opakovat. Víte, že se přihlásilo šest subjektů, z toho tři subjekty byly akceptovány, protože splnily veškeré právní, formální, technické a jiné podmínky, které byly součástí zadávacího řízení. A víte, že tři subjekty byly odmítnuty. Tyto tři subjekty se odvolaly k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Úřad po složitých jednáních v podstatě zatím jednoho z nich zařadil zpět do soutěže. Ty debaty ostatních dvou, nebo ta odvolání, připomínky, námitky, toto ještě není uzavřeno. Čili PD Group, Stavoprogres a DEME Environment Contractor, ty nejsou dohodnuty. A já teď - a to je první krok - budu čekat na definitivní rozhodnutí ÚHOSu. Za druhé. Když bude definitivní rozhodnutí ÚOHSu, tak těm, kteří budou dáni do soutěže opětovně, dám stejné podmínky. Stejné podmínky, jaké měly první tři subjekty. To znamená zhruba pět měsíců jim umožním vstup do dataroomu. Za této situace tedy mohu velmi zodpovědně tvrdit, že vláda pana premiéra Fischera nebude vyhodnocovat tuto superekologickou zakázku. Já mohu jenom potvrdit to, že když tento kalendář bude postaven tak, jak jsem teď zmínil, a já to takto udělám, nejinak, jsem na tom s panem premiérem dohodnut, tak prostě první možné nabídky budou 30. června. Poslouchejte dobře: 30. června. Poslouchejte ještě lépe. Ministr financí je od tohoto termínu do tří měsíců povinen podepsat zakázku; tu, která dá nejnižší nabídku. To je jedna věc takto vysvětlena.

Čili já tady chci vyvrátit veškeré obavy, které se vztahují k mé osobě, k vládě pana premiéra Fischera, že by cokoli jakkoli rozhodla. Naopak, jsem připraven podrobně nechat auditovat. Audity jsou z velké části hotovy. Já sám jsem měl dnes na toto téma s kompetentními pracovníky Ministerstva financí debatu. Ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí chci po věcné stránce, po stránce odborné, kde spoléhám na spolupráci s ČIŽP a s Ministerstvem životního prostředí, debatovat o tom, co na které lokalitě. Je jich 600, máme pět měsíců čas, takže ta věc se dá dobře zmapovat a dá se předejít různým, často nepodloženým obviněním, že chce někdo něco ukrást nebo udělat netransparentně. Čili berte to i jako vysvětlení toho, co padlo předevčírem v rámci vystoupení pana premiéra Fischera... Omlouvám se. (Řečník pije.)

Myslím si, že v dané chvíli je toto vysvětlení jasné. Já vám mohu garantovat jedině to, že se tímto postupem budu stoprocentně řídit.

Co se týče šrotovného. V rozpočtu na letošní rok nemáme prostředky na mandatorní výdaje, natož na výdaje, které by mohly řešit otázku šrotovného či jiných, v mnoha případech bohulibých výdajových položek. Tím jsem až tak úplně nemyslel šrotovné, protože (smích z lavic sociální demokracie) já jsem si velmi pečlivě přečetl nejen odborná stanoviska expertů našich, ale i stanovisko centrální banky z Frankfurtu, Evropské centrální banky, která se neztotožňuje s názorem na šrotovné, která ho považuje za zvýhodňování jedné skupiny výrobců na úkor druhé skupiny, která ho považuje za nesystémové, která ho považuje za to, že vlastně jenom předurčí a změní strukturu poptávky v ekonomice, s tím, že po nějakém nárůstu v jistém časovém okamžiku opět dojde k poklesu v této komoditě. Tím bych vysvětlil svůj vlastní názor na toto. Nicméně pokud bude zadání na úrovni vlády z pozice pana premiéra jiné, pochopitelně budu toto respektovat, byť na to mám názor, o kterém jsem se zmínil.

Pan poslanec Hovorka hovořil o tomtéž, o čem paní poslankyně Šojdrová. To znamená zakázka, top-upy.

Loterie. Chci říci, že tato velmi citlivá oblast, která byla řešena několika mými předchůdci, vytváří v souvislosti s internetovým sázením docela bouřlivou atmosféru. Je tady několik návrhů. Vím v poslední době o návrhu, který byl předložen mým předchůdcem panem ministrem Kalouskem do Legislativní rady vlády. Tento návrh nebyl nakonec akceptován. Je tady návrh senátní.

Já jsem se pokusil připravit nikoliv paragrafované znění, ale věcný návrh zákona. Tento věcný návrh zákona mám hotov. Projedná ho porada vedení ministerstva v úterý a poté ho pošlu do vnějších připomínek a do orgánů Legislativní rady vlády. Slíbil jsem panu premiérovi Fischerovi, že do konce listopadu se maximálně pokusím o to, aby materiál šel na jednání vlády. To znamená projde příslušnými komisemi Legislativní rady vlády a předpokládám, že bude projednán vládou. Na čem ho stavím? Stavím ho na třech bodech. Vyšší zdanění. Odstraňuji zdanění 6 až 20 %, protože tam se spekulovalo. Ty firmy se uměle členily. To znamená bude zdanění jednotné. Vyšší inkaso obcí a vyšší podíl pravomocí obce na spolurozhodování. To jsou tři základní principy, na kterých je tento věcný záměr postaven.

Vím, že tady jsou některé další návrhy, které přesahují můj návrh a které se týkají jistého způsobu přerozdělování prostředků z výtěžku. Myslím si, že pole Sněmovny je v tomto smyslu neomezené. A pokud bude konsensus i na těchto úpravách, jsem připraven je respektovat.

Co se týče některých dílčích výdajů, vysoké školy, školství obecně. Mohu říci, že školství je kapitola, která byla, resp. nebyla, krácena, na rozdíl od jiných kapitol, že prostředky - podle mnohých z vás - by tam měly být, je možné. Nicméně jsem připraven ještě s paní ministryní Kopicovou jednat na toto téma i ve vztahu k určitým rýsujícím se možnostem z úspor letošního roku. Čili tato věc je prioritou vlády. Budeme se snažit ty věci řešit.

Pan předseda výboru Sobotka tady vlastně naznačil, co se bude schvalovat, co se nebude schvalovat. Nebudu opakovat. On správně otestoval, jaké byly možnosti vlády, možnosti ministra financí při tvorbě rozpočtu. Ty možnosti byly dvoje: buď více sanovat, preferovat ekonomický růst - podpora zaměstnanosti, podpora různých programů, projektů, impulsů - s výsledkem vysokého deficitu, deficitu někde kolem 7,5 %, anebo preferovat snížení deficitu, hrozby, které mohou vzniknout v souvislosti s financováním dluhu. Já jsem se přiklonil k variantě druhé. Stejný názor nakonec měla vláda, takže z toho se odvíjel náš návrh rozpočtu.***




Přihlásit/registrovat se do ISP