(11.20 hodin)
(pokračuje Zubová)
Jedná se o vůli a snahu věnovat se kontrole chodu jednotlivých resortů a bránit plýtvání státních prostředků. Tam je podle mě klíč ke správnému fungování správy státu. A co jiného, co lepšího si od vlády, ať politické nebo nepolitické, můžeme přát než řádný chod všech resortů bez průšvihů, bez skandálů a bez ostudy. Od spolehlivé práce vládního týmu se pak odvíjejí další kroky, od úspěchu ministrů a ministerstev úspěch celých resortů na domácí i zahraniční platformě.
Slíbil-li ministerský předseda, že bude stát za svým týmem a zároveň že si pohlídá jeho efektivní práci, považuji to za jednoznačné a významné prohlášení vlády, které je výzvou pro celou politickou reprezentaci, zejména pro nás. Myslím si, že médii často prezentovaná důvěra veřejnosti v kabinet Jana Fischera stejně jako podpora většiny politických stran, ověřená např. nedávným schválením tzv. Janotova balíčku, dává jasný signál o tom, že tato vláda má pro svou další činnost zelenou a její mandát je silný. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Olze Zubové a už jsem vyčerpal písemné přihlášky do rozpravy. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nikdo, obecnou rozpravu končím.
Pan premiér má závěrečné slovo k této věci. Slovo má předseda vlády České republiky Jan Fischer, prosím.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní poslankyně, páni poslanci, především vám děkuji za rozpravu, kterou považuji pro svůj tým, vládní tým, za velmi užitečnou, inspirující, přestože samozřejmě místy měla kritickou povahu, ale to bychom museli být jinde než v této místnosti a v tomto domě, abychom rovněž neslyšeli kritiku. To je zcela přirozené.
Několik poznámek z mé strany, věřím, že za celý vládní tým. Často se tu diskutovalo, a vnímám to i občas jako mediální záležitost, nebo to vnímám i z médií, zdali vláda bude odvážná, nebo bude krotká, poddajná, nesmělá, zaražená. Já nejsem člověk, který by, pokud jde o vládní tým a práci kabinetu, uvažoval v těchto kategoriích. Já bych rád, aby vláda pracovala tak, aby se uměla vyrovnat s prioritami, které si předsevzala, aby byla věrohodná a čitelná nejen v této Sněmovně, nejen v Parlamentu, ale především v očích veřejnosti, aby se zhostila všech úkolů, které si předsevzala v exekutivě, dovedla v dobrém stavu stát a zajišťovala dobrý chod státu do doby řádných voleb a předkládala takové legislativní návrhy, které budou v této Sněmovně mít naději na to, že budou jednatelné. Nehovořím o výsledku, ten je plně na politické debatě zde. Tak vláda pragmatická, pracovitá, čitelná, nevím, zda odvážná či krotká - říkám, v těchto kategoriích neuvažuji.
Jak je to s balíčkem číslo 2, který s tím tématem velmi souvisí a který zejména v médiích byl často traktován takto: hle, vláda ztratila odvahu přijít s druhým balíčkem apod. Druhý balíček není řešení. Druhý balíček prostě není řešení. Balíček byl unikát, bylo to něco zvláštního, něco politicky sterilního, něco makroekonomicky nedoktrinálního, bylo to dupnutí na brzdu, tak jak jsem to tady charakterizoval. Bylo to umění možného. Bylo to umění, kde se ještě politici můžou shodnout tak, abychom nedovedli tuto zemi do vážných makroekonomických potíží v budoucím období a udrželi na uzdě deficit státního rozpočtu v té výši a základní parametry státního rozpočtu v té výši, na které nakonec zůstal. A to, že to vyžadovalo některá opatření na straně příjmů a výdajů legislativního typu, to byl smysl věci. Když říkám ne balíček číslo 2, to znamená, že vláda rezignuje na za prvé pečlivé monitorování ekonomického vývoje; pokud to bude na ní, a to ještě bude, aby nastavila základní, ty nejzákladnější makroekonomické parametry, tak to udělá s plnou odpovědností, aby schodek s ohledem na prognózovaný vývoj na rok 2011 a další byl nižší, než byl plánován nebo než rozpočtujeme na rok 2010. Čili bude to vláda, která se bude silně držet velké úspornosti a bude se velmi kriticky dívat na deficit státního rozpočtu jako na základní parametr - ale jiná věc je, jak k tomu číslu potom dojít. A tady nabízím to, co jsem dneska už popsal v článku v Hospodářských novinách. Ministerstvo financí povedu, a tak jsem s ministrem dohodnut, že jsme připraveni připravit pro budoucí vládu dva scénáře, což je praxe, která se na západ od této země často před volbami pěstuje. To znamená scénář, který je prostě doktrinálně spíše vpravo, nebo spíše vlevo, ten můžeme konzultovat s odborníky, řekl bych, té či oné části spektra. Nebudou konfrontováni a zbytečně na sebe narážet a budou mít analytický podklad, se kterým potom můžou pracovat při sestavení vlastního státního rozpočtu již v plné odpovědnosti politicky komponované vlády. Myslím, že to je nejzodpovědnější řešení, které může tato vláda nabídnout a státní správa a odpovědné orgány připravit.
Jasně deklaruji z tohoto místa, že vláda hodlá spolupracovat se Sněmovnou tak jako s horní komorou Parlamentu pravidelně, intenzivně, nejen na plénu, ale samozřejmě i na jednotlivých výborech, aby činnost jednotlivých ministerstev, jejich záměry byly zřetelné, průhledné, srozumitelné. Na druhé straně vláda samozřejmě vychází z toho, že je potřeba respektovat a naplňovat ústavní dělbu odpovědnosti mezi jednotlivými pilíři státního a ústavního systému. Čili to, co vládě náleží a za co je zodpovědná, za to je připravena si zodpovědnost v plném rozsahu vzít.
V debatě se hodně frekventovaně objevovala aktualizace státní energetické koncepce. Ano, je připravena. Jasně upozorňuji, že základní rozhodnutí, limity těžby, které aspekty jádra, bude rozhodovat politicky komponovaná vláda po volbách, nicméně je tam řada problémů, které nelze odkládat, je nepřípustné je odkládat. Musí projít velmi náročnou, velmi kontroverzní diskusí. Takovouto diskusi vláda připraví a připraví s ní podklady pro rozhodování vlády příští. Nestrašme se. Často slýchám, že když se otevře debata o nějakém problému, jako by už bylo rozhodnuto. Jestliže se zmíní slova těžební limity, tak už to na někoho dělá dojem: ten Fischer už rozhodl, jeho kabinet rozhodl. Takovéto zkratky prostě neexistují. Fischer nerozhodne, ani jeho vláda nerozhodne, nemá pro to samozřejmě příslušný mandát. Takový mandát si neosvojuje a v tomto smyslu opravdu není odvážná, protože není hazardérská. Ale připravit dobré podklady, seriózní podklady pro rozhodování a neodkládat přípravu takových podkladů, by byl rovněž velký hazard.
Zahraniční politika. Zdůrazňuji i s ohledem na poslední vývoj, vláda bude opravdu proevropská, bude plnit alianční závazky. Tyto dva výroky pro mě znamenají, že jsou výrazem identifikace této země s hodnotami, které tato seskupení, ať už Evropská unie nebo NATO, že s těmito seskupeními tato země sdílí. V tomto smyslu postupovala vláda i v posledních krocích, při vyjednávání opt-outu atd., jak se zachovala vůči ratifikaci Lisabonské smlouvy.
Já vám velmi děkuji za vaše vystoupení, která směřovala k soustavné péči vlády o zkvalitňování chodu státní služby a veřejné služby v této zemi. Nebudu opakovat, co bylo v mém úvodním vystoupení. Budu tomu věnovat i osobně velkou péči.***