(12.10 hodin)
(pokračuje Nečas)

Je to věc, která mimo vši pochybnost prohloubí celkový deficit státního rozpočtu, protože všichni přece vědí, že výdaje na důchody jsou mandatorní výdaj, kde prostředky, když budou chybět, tak se musí zaplatit vem kde vem, zaplatit za každou cenu, a že 337 mld. zcela zjevně na důchody v příštím roce stačit nebude. Takže bychom si neměli zahrávat s tím, že nevíme, o co jde. Znamená to v této oblasti zvýšení deficitu veřejných financí o 1 mld. korun.

Zrovna tak další návrh, který bere z dalších mandatorních výdajů, z dávek nemocenského. 800 mil. korun je úplně ten samý případ! Je to mandatorní výdaj, tedy bude muset být zaplacen v každém případě. Pokud si někdo myslí, že je možné snížit výdaje na nemocenskou z 24,4 mld. na 23,6 mld., že to bude stačit, těchto 23 mld. a to za situace, kdy tady máme - připomínám včerejší den, kdy je zjevné, že zřejmě výdaje na nemocenskou vzhledem k úpravám vládního protideficitního balíčku v oblasti peněžité pomoci v mateřství, která je placena ze systému nemocenského pojištění, že tyto výdaje narostou ve skutečnosti o 1,5 mld., tak se dostáváme do situace, kdy 1,5 mld. tam bude chybět, protože není rozpočtována, 800 mil. se strhne z mandatorních výdajů, takže budou chybět jenom v nemocenské další 2,3 mld. A opět to bude vysoký tlak na zvýšení deficitu. Schválili jsme bilanci příjmů, výdajů a výši deficitu v průběhu prvního čtení a již teď se za určitých okolností ukazuje, že jsou to pofidérní čísla, která již našimi hlasováními a našimi návrhy v těchto dnech se stávají do značné míry účetní rozpočtovou fikcí. Jsem přesvědčen, že je tento krok špatný, že vláda měla být schopna najít tyto zhruba 2 až 3 mld. Bylo by to serióznější řešení než řešení, kdy se ubírá z mandatorních výdajů, které stejně budou muset být zaplaceny, a jak jsem již řekl, pan předseda vlády a pan ministr financí bohužel toto řešení podporují a schvalují.

Chci také připomenout, že v rámci návrhů, které tady zazněly, pokud budou přijaty, budou naprosto vygumovány prakticky všechny úspory, které byly součástí vládního protideficitního balíčku, a že z tohoto rozcupovaného trhacího kalendáře zůstane prakticky pouze masivní zvýšení daní o více než 60 mld. korun, protože i maličký kousíček úspor, který tam ještě zůstal po hlasování Sněmovny, přijetím těchto pozměňovacích návrhů zmizí a zůstane vládní zdaňovací balíček. Toho bychom si měli být vědomi. Bude se jednat o nejvyšší navýšení daní za posledních deset let a úspory vůbec žádné! Tváří v tvář vývoji veřejných financí a vývoji státních rozpočtů to bohužel nedává dobrou informaci občanům ČR, jak je tato politická reprezentace ochotna a schopna šetřit ve stávající ekonomické situaci.

Musím říci, že je tady ještě jedna velmi nebezpečná tendence, která plyne z kombinace přijetí pozměňovacích návrhů, které tady navrhla trojice sociálně demokratických poslanců, pánů Škromacha, Sobotky a Skopala. Oni ve svém úhrnu navrhují snížit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury o 5,1 mld. korun. To je věc, která je poměrně závažná, protože sice ano, v rozpočtu SFDI je zhruba 96 mld. korun, ale tady musím říci, že na investice z národního rozpočtu, z národních rozpočtů zbývá pouze 13,1 mld. korun, pokud si postupně pročtete přináležející dokumentaci. Pokud dokonce z této částky 13,1 mld. odečteme částky, které odpovídají dluhopisovému programu, tak dluhopisový program je 11,6 mld. korun, to znamená že z národních rozpočtových prostředků na investice v celém rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zbývá všeho všudy 1,5 mld. A těchto 1,5 mld. navíc zřejmě bude utraceno na zakonzervování staveb, ve kterých se nebude pokračovat.

Čili z národních investičních prostředků, ze kterých vy navrhujete strhnout 5,1 mld., je momentálně v rozpočtu fondu nula! Nula! Tam tyto prostředky nejsou! Čili pokud navrhujete 5,1 mld. ze Státního fondu dopravní infrastruktury, znamená to, že to budete muset vzít z té části, která se týká údržby, kde je, pravda, na opravy a údržby zhruba 17,5 mld., ale zhruba polovina této částky jde do Správy železniční dopravní cesty; tam, doufám, v rámci bezpečnosti dopravy nikdo sahat nebude, takže zbývá necelých 8,7 mld., které přísluší Ředitelství silnic a dálnic, a vy z této 8,7 mld. chcete vzít na okamžitou spotřebu, protože vaše návrhy jdou na okamžitou spotřebu, 5,1 mld.! Čili to znamená v podstatě zastavení, dramatické zastavení drtivé většiny oprav a údržby komunikací v příštím roce! A s tímto vědomím byste o těchto pozměňovacích návrzích měli hlasovat, protože tam prostě jiné finanční prostředky nejsou. Pevně věřím, že ti, kteří budou podporovat tyto pozměňovací návrhy, budou ochotni sdělit občanům, budou ochotni sdělit krajům, sdělit obcím, že prostě v příštím roce se v podstatě zastavuje údržba a opravy silničních komunikací se všemi dopady, které to má, mimochodem včetně dopadů do zaměstnanosti, protože to samozřejmě připraví tisíce lidí o práci ve firmách, které provádějí tyto činnosti, což samozřejmě ve svém paradoxu povede k většímu tlaku na výdajovou stránku státního rozpočtu v sociálních systémech.

Moje poslední poznámka, kterou jsem chtěl říct k pozměňovacím návrhům, které byly navrženy, je poznámka, která se týká návrhu, který tady předložil pan poslanec Kalousek. Neměli bychom si zakrývat, že se jedná o Kalouskova medvěda. Bývalý pan ministr financí, který jako ministr financí vůči této praxi, to znamená vzít ze státního rozpočtu a dát to na dotaci obcím, velmi bojoval, ve chvíli, kdy přestal být ministrem financí, sám přichází s úplně stejným postupem, byť rafinovaně zabaleným do jiných slov. Mimochodem, je až kouzelné, že i částka zhruba 2 mld. odpovídá tradiční částce, která v poslední době byla v rámci porcování medvěda rozdělována. A když nám tady vysvětlil, že to je vlastně bohulibá činnost, když tím snižujeme deficit veřejných financí, protože snižujeme útraty úředníků a dáváme to obcím, a tím snižujeme jejich dluh, to je vlastně obhajoba porcování medvěda. Potom tedy nechápu, proč v minulosti proti tomuto medvědovi tak vystupoval. Ale to, že se jedná jenom o jinou rafinovanější formu porcování medvěda, to by mělo být z toho zjevné, mimochodem zaměřenou pouze na jednu úzkou zájmovou skupinu, protože to, že se to vymezí pouze na obce do 10 tis. obyvatel, tak je jasné, na kterou zájmovou skupinu to jde a kdo kandiduje s podporou tzv. Starostů nebo s tímto hnutím. Myslím si, že takto přímočará podpora pouze jedné politické skupiny cestou rozpočtového návrhu, takovou přímočarost jsme tady ještě opravdu nezaznamenali. A já jenom podotknu, že je velmi zajímavě nastaven i limit jako základní. Pak je pozoruhodné, že obrovské množství daňově výnosných obcí např. v okresech Praha-východ a Praha-západ by na tyto dotace dosáhlo, zatímco celá řada městeček, která mají deset jedenáct tisíc obyvatel v daňově nejméně výtěžných krajích, jako je Zlínský kraj nebo Vysočina, by nedosáhla ani na korunu. Takže tento skrytý půvab ve prospěch jednoho konkrétního politického hnutí, které tady nechci jmenovat, z toho prostě trčí jako sláma z bot. A já pevně věřím, že Sněmovna při hlasování to vezme v úvahu.

Děkuji. (Potlesk ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Nečasovi. Já věděl, že i při státním rozpočtu v politologickém semináři dospějeme k některým velmi pravdivým úvahám.

Pan ministr financí se hlásí s faktickou poznámkou ještě před řádně přihlášeným panem kolegou Opálkou.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Jenom chci reagovat na to, co tady řekl předřečník, pan poslanec Nečas. V podstatě po schválení rozpočtu, po odevzdání rozpočtu proběhlo jednání pana premiéra za mé účasti s hejtmany a tam z naší strany byl dán příslib, že se podíváme ještě na oblast sociální péče, že budeme usilovat o to, abychom ji posílili řádově o 2 až 3 mld. Přesně tato slova jsou součástí zápisu, který tam byl. My jsme vůbec nemluvili o tom, z čeho to budeme hradit. Možnosti jsou ale dvě: Mandatorní výdaje. To, co tady pan poslanec Nečas tvrdil, to je fakt, protože jakýkoliv výdaj na vrub mandatorního výdaje je prostě problém otevírání deficitu. Nemám problém s tím polemizovat. A pak je tady oblast vlastně fondu dopravní infrastruktury, nebo - tady za mnou sedící pan ministr se bude okamžitě čílit - Ministerstva obrany nebo něco podobného. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP