(12.30 hodin)
(pokračuje Opálka)

Mezinárodní konzervativní a liberální síly prosazují jednotný postup. Mají k tomu řadu pomocníků: od Mezinárodního měnového fondu i Světové banky přes různé schůzky "géček", což jsou představitelé různých velkých hráčů v politice i ekonomice, po ekonomickou komisi, a tak bychom mohli pokračovat přes Evropskou komisi atd. Cíl je vcelku průhledný a jasný: ovládnout přerozdělovací procesy ve prospěch těch, kteří se nechtějí již v takové míře dělit o své zisky. Proto takový postupný útok je veden na principy sociálního státu. Proto se tak hlasitě hovoří o jejich neúnosnosti, neúnosnosti vysoké solidarity vícepříjmových skupin s potřebnými.

Problém však je v tom, že spokojenost voličů je důležitá pro volební zisk. A tak je problematické dělat v období, které je vždy před nějakými volbami, nepopulární a průhledné kroky. Vždy se totiž dotýkají nezanedbatelné části spoluobčanů, to znamená voličů. A tak byl vymyšlen jiný postup. Pod líbivými hesly a kritikou o nenasytném státu, o obtěžující byrokracii, o překročení únosného stupně solidarity atd., atd. je veden maximální tlak na snižování státních a veřejných příjmů. To vše doprovází volání po zodpovědnosti každého jednotlivce, občana, na kterého se přesouvá část příjmů dříve plynoucích ze státních a veřejných rozpočtů. Problém je však v tom, že každému v jiné výši, podle postavení, podle jeho majetku, a někomu dokonce nic či méně. Fungující sociální stát se dá totiž položit ekonomicky, tedy rozpočtově. Když nejsou peníze, nemohou se přerozdělovat, nemohou plynout potřebným. Stálý růst deficitu si přece nikdo nepřeje.

Nebudu dnes rozebírat, jaká je spravedlnost při oceňování těch nejlépe placených, kteří jsou stále více nenasytní. Chtějí nižší daně, stropy na odvody, řadu výhod a lepší podíl státu či obcí na hlídání jejich majetku, lepší infrastrukturu budovanou ze státních či veřejných prostředků atd.

Odbočím. Hovořili zde předřečníci také o problematice nemocenského pojištění, deficitu i na tomto účtě nebo kolonce, kde byly vždy vysoké přebytky. Ano, státní rozpočet byl ochuzen, ale zaměstnavatelům zůstane za rok 2009 minimálně 15 miliard navíc. To vše totiž přivádí státní rozpočet České republiky do výrazných deficitů.

Nejen tedy dopady krize, ale zejména snižování příjmů je příčinou obrovského sociálního pnutí, což myslím každý z nás cítí. Chybí peníze na sociální transfery, na valorizace důchodů, na valorizace minimální mzdy či životního minima. Chybí peníze na platy státních zaměstnanců. Chybí peníze na dotování titulů, které by mohly pomoci ekonomice České republiky.

V období krize jsou požadavky na sociální pomoc nezaměstnaným i dalším potřebným skupinám přece vždy vyšší. Ale jaká je skutečnost kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí? Postupné legislativní zásahy pravicové vlády snížily dynamiku příjmů na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti. Jestliže rozpočtované příjmy této kapitoly byly na rok 2009 schváleny ve výši téměř 394 miliard Kč, pak na rok 2010 je navrhováno jen 362,7 miliardy Kč, to je méně, než jak byl schválen rozpočet v roce 2007. Výdaje pro rok 2009 byly v kapitole 313, tedy Ministerstva práce a sociálních věcí, rozpočtovány ve výši téměř 462,7 miliardy Kč. Pro rok 2010 se navrhují výdaje ve výši téměř 474,2 miliardy Kč, to je dynamika nižší než 2,5 %. Nominálně jde o 11,5 miliardy Kč.

To se vám zdá, vážení, málo? Mně ano, ale někomu mnoho. Pan ministr Janota zde uvedl, že se jedná o legislativní limity. Já s tím plně souhlasím. Tyto limity však programově končí v podseknutých příjmech a jsou vyjádřením priorit toho, kdo vládne. Jde o to, zda jsou například přednější problematické zahraniční mise čili závazky České republiky, či potřeby těch nejpotřebnějších, či například budování krajských ředitelství Policie České republiky, když jsme bez nich tak dlouho vydrželi. A mohl bych jmenovat dál.

Parlament České republiky prosadil průřezově reformu v sociálních službách. Přineslo to řadu problémů. Já říkám, že celý systém byl svlečen donaha. Ale tyto problémy se nevyřeší tím, že se plošně zlikviduje řada poskytovatelů. Vážení, jestli chceme k tomu přistoupit zodpovědně, je to dlouhodobý proces a zatím jsem nezaznamenal ani v programových prohlášeních vlády, ani ve volebních programech, že by se k tomu někdo nějak moc hlásil.

Na jedné straně musíme přistoupit k optimalizaci a racionalizaci, ale na druhé straně musíme zabezpečit rovnoměrné rozložení nabídky těchto služeb ve všech částech České republiky, kde tomu tak zdaleka není. A vnášet do tohoto procesu trh, to znamená "dostaneš nějaký příspěvek a nakup si", když většina zdravotně znevýhodněných či přestárlých seniorů se nedokáže, či ani nemá mentálně na to, aby se v tomto prostředí racionálně pohybovala, to byl opravdu hazard! Podtržený tím, že někteří klienti či poskytovatelé, možná by tam sedělo lépe "podnikatelé", se v tomto prostředí naopak dovedou pohybovat velmi dobře.

A tak z těchto důvodů, z důvodů, které zaznívají i v médiích, předkládám svůj pozměňující návrh za klub KSČM, který jste obdrželi na stoly. Je to ta tabulka, která v příjmech navyšuje o 3,8 miliardy investiční nedávkové transfery v kapitole 313 a v součtu jednotlivých položek toto ubírá na jednotlivých vyčíslených kapitolách.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Opálkovi. Slova se ujme pan poslanec Zdeněk Maršíček. Připraví se pan poslanec Juraj Raninec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro bezpečnost na své 36. schůzi dne 1. 12. 2009 projednal návrh rozpočtu kapitoly 314 Ministerstva vnitra ČR na rok 2010 a přijal toto usnesení:

1. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR schválit návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2010 v kapitole 314 Ministerstvo vnitra.

Dále: Žádá Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, aby vyzvala vládu České republiky, aby se neprodleně zabývala zachováním současné platové úrovně příslušníků Policie ČR a Hasičského záchranného sboru pro rok 2010.

Vzhledem k tomu, že usnesení nebylo projednáno z časových důvodů na schůzce zpravodajů, předkládám pozměňující návrh k tisku 913/2, usnesení rozpočtového výboru č. 800, doprovodné usnesení, které zní: V bodě 3 usnesení se stávající text označuje písmenem a). A doplňuji písmeno b), které zní: vyzývá vládu České republiky, aby se neprodleně zabývala zachováním současné platové úrovně příslušníků Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru pro rok 2010.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP