(10.30 hodin)
(pokračuje Plachý)

Další způsob, jak zjistit cenu kilometru dálnice, se rýsuje v Polsku, kde se zúčastnily soutěže na stavbu dopravní infrastruktury nejenom evropské firmy, ale také Číňané; Čínané, kteří nabídli cenu kilometru za polovic, a v ten den a v tu hodinu i ti evropští hráči šli dolů s cenou. Myslím si, že to stojí za zamyšlení a pan ministr by mohl opravdu zvážit, zda některý tendr nebude obsahovat nejenom ty velké hráče z Evropy, ale také například z té Asie.

Dámy a pánové, nyní mi dovolte, abych se věnoval rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2010. Nejprve se vrátíme o rok zpátky, kdy jsme tady projednávali rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok. Vám, kteří jste již pozapomněli, připomenu, že Česká strana sociálně demokratická tehdy překvapivě, aniž by vysvětlila proč, hlasovala proti rozpočtu SFDI na rok 2009, letošní rok. Nikdy neřekla, proč hlasovala proti rozpočtu do výstavby infrastrukturní sítě České republiky. Letošní rok má jistý společný jmenovatel u ČSSD a rozpočtu SFDI spočívající v tom, že nyní projednáváme rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který zásluhou této strany byl vykraden o 5,1 mld. korun. Myslím si, že situace před rokem i ta situace letos jasně dokazuje, jaký je poměr ČSSD k budování infrastruktury v České republice, jaký je její poměr k investicím do budoucnosti. Tato strana, ať se to komu líbí nebo ne, jednoznačně preferuje okamžitou spotřebu. Pro ni budoucnost nic neznamená, pro ni když jsou peníze na stole, bude se hodovat, bude se jásat. To je mnohem vyšší priorita pro tuto stranu. Připomínají mi hospodáře, kterému teče střecha a který vezme rodinné úspory, možná si ještě mnohem více půjčí, zajde do místní putyky a tam všechno propije. I když slovo hospodář je asi nepřesné, spíš bych měl použít slovo furiant, který v hospodě poručí všem, a když dojde na placení, tak uteče.

Dámy a pánové, já opravdu nechci, aby moje čtyři děti, čtyři vnuci platili dluhy sociální demokracie. A já opravdu chci, aby moje děti a moji vnuci měli dokončenou síť páteřních komunikací v České republice. Já jim umím vysvětlit, proč jsme se zadlužili při výstavbě infrastrukturní sítě. Tyto dluhy jsou ospravedlnitelné. Neumím jim vysvětlit, proč jsme si půjčili na to, abychom zašli do hospody a tam to všechno propili a projásali.

Nyní k letošnímu rozpočtu. Bohužel nám nevyšlo předřazení, kterým jsme chtěli zabránit tomu, co nastalo. Kdyby totiž státní rozpočet byl projednáván následně po schváleném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, byly by návrhy na redukci jeho příjmů nehlasovatelné. A to dobře věděli autoři, architekti vykradení rozpočtu SFDI, a proto nám zamezili, aby k tomu došlo. Jinými slovy si vytvořili prostor, kdy vyvedli 5,1 mld., aniž by museli říci, které stavby na výdajové stránce snižují. To za ně teď bude muset udělat pan ministr. A škrtit hada, jak známo, cizíma rukama tolik nebolí, to nebezpečí je mnohem menší. Pánové, kdybyste byli zodpovědní a státotvorní, jak jste se kdysi dávno vydávali za státotvornou stranu, tak jste toho hada škrtili vlastníma rukama. Tak byste řekli, kde z těch 12 volných miliard v rozpočtu SFDI uberete, které stavby zastavíte, které zakonzervujete. Ale to vy jste nebyli schopni udělat!

Pan předseda rozpočtového výboru Sobotka tady říkal, že v podstatě se nic neděje. Něco jsme vyvedli, my to projíme a zase to tam potichu vrátíme z peněz z privatizace. Jenže ono to tak není. My jsme vyvedli totiž peníze jisté, které by ze státního rozpočtu do rozpočtu SFDI určitě dotekly, a nahradili jsme je penězi, prostředky naprosto nejistými. Připomenu, že tady máme několik projednávaných zákonů, např. zákon o zastavení privatizace letiště, možná budou následovat další zákony, kterými zastavíme privatizaci tamhle toho, onoho a já nevím ještě čeho. Čili otázka nad tím, kolik přijde privatizačních prostředků je opravdu, opravdu velmi velká.

Dividendy ČEZ. Už jsem to tady jednou říkal. Na billboardech jste je slíbili mladým rodinám, důchodcům, nyní je slibujete fondu dopravy. Komu ještě budete probůh ty dividendy slibovat? Vy jimi zaplatíte na všechny strany všem, jako kdyby to byl nekonečný balík peněz. Dámy a pánové, vzpamatujte se! Dividendy ČEZ možná nějaké budou, možná nebudou, kdo ví, jak to s nimi dopadne. Každopádně spoléhat se na to, že peníze z privatizace mi budou financovat výstavbu infrastruktury v příštím roce, je velmi, velmi nezodpovědné. Připomenu pamětníkům, že peníze z privatizace dorazí do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pravidelně až na konci roku. Byla léta, kdy privatizační prostředky dorazily až koncem prosince. To jste spáchali, to je vaše vina!

Další moje poznámka směřuje k tomu, jak využíváme kohezní fondy Evropské unie, operační program Doprava. Dámy a pánové, kohezní fondy, jak zní jejich název, byly určeny především k tomu, aby nad rámec rozpočtu fondu dopravy byly tyto prostředky použity navíc k tomu, abychom dohnali zpoždění, hluboký deficit v dopravní infrastruktuře vůči zbytku Evropy, a o to rychleji dostavěli síť našich dálnic, rychlostních komunikací. My používáme prostředky kohezních fondů k tomu, abychom lepili díry ve státním rozpočtu. Prostředky Evropy nám pomáhají vykrást náš státní rozpočet a hned vzápětí ho projíst. K tomu opravdu, ale opravdu určeny nejsou. Já se ptám, co bude následovat po skončení plánovacího období 2007 až 2013, až vyschne evropský zdroj. My jsme klesli s podílem našich národních prostředků v rozpočtu SFDI už na méně než na polovinu. Nyní tam máme 36 mld.

Já se obávám, že cesta, kterou jsme nastoupili, je jednosměrná. My můžeme opustit státní rozpočet s investicemi do infrastruktury, ale my se do státního rozpočtu už nikdy snadno zpět s těmito investicemi nevrátíme. Po sedmi tučných letech, která jsme bohužel využili k tomu, aby se opravdu hodovalo a nestavělo, bude následovat minimálně sedm let hubených, kdy prakticky zastavíme výstavbu našich dálnic. My jsme měli jedinečnou historickou šanci dostavět síť páteřních komunikací právě v tomto plánovacím období. My jsme ji projedli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP