(17.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedo, paní a pánové, já nebudu namítat, že tady není místopředseda vlády, nechci zdržovat jednání, ale abych měl jistotu, že návrhy, které podepsali zástupci klubu KSČM, budou vůbec zařazeny na jednání, navrhuji procedurálně přerušení tohoto bodu a potom pokračování v momentě, kdy bude zařazen bod, o kterém tady hovořil pan předseda klubu ČSSD Sobotka, protože to je podle mého soudu jedinou zárukou, že se k tomu bodu vůbec dostaneme. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře. Takže pan místopředseda navrhl procedurální návrh, abychom přerušili projednávání tohoto bodu do zařazení dalších bodů, které se týkají stejné problematiky. Zazvoním...

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 235. Z přihlášených 152 poslankyň a poslanců pro návrh 40, proti 68. Návrh nebyl schválen.

 

Nyní je přihlášen do rozpravy pan poslanec Gandalovič. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Gandalovič: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, rozhodně tento pokročilý čas skutečně nedovoluje, abychom rozebrali obsah tohoto konkrétního předloženého návrhu. Otázka, zda bylo rozumné jej přerušit, nebo jej normálně pustit do druhého čtení, si myslím, že není také tak vyhrocená, koneckonců jsme to viděli i na hlasování.

Chtěl bych říci, že i klub ODS si uvědomuje, že je tu velký deficit především ve směru k obcím, které se dostaly do velmi nesvéprávného postavení vůči určité jedné skupině loterijních zařízení, konkrétně videoloterním terminálům, tzn. že i za obce a města, kde v řadě případů jsou primátoři a starostové za Občanskou demokratickou stranu, kteří mají dlouhodobě negativní zkušenosti s těmito věcmi, podporujeme to, aby se při projednávání různých předložených návrhů zákonů postupovalo cestou největšího společného jmenovatele, abychom se skutečně snažili najít ty věci, na kterých se ještě do konce tohoto volebního období shodneme, což si myslím mimo jiné, že bude právě otázka regulace videoloterních terminálů. Takže i my určitě podpoříme, aby se tyto zákony projednávaly, a teď v této chvíli asi nic nebrání tomu, aby se tento zákon dal k projednání do výboru. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Do obecné rozpravy již nemám žádnou přihlášku, ale než ukončím obecnou rozpravu, táži se, jestli bude nějaký návrh na zkrácení lhůty. Pan poslanec Cyril Svoboda. Prosím.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, navrhuji zkrátit lhůtu o 30 dnů, protože všichni, kteří vědí, o co jde, znají argumenty a můžeme to zvládnout. Abychom to skutečně zvládli do konce volebního období, můj návrh je zkrátit o 30 dnů.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, děkuji, pane poslanče. Nyní tedy končím obecnou rozpravu. Žádné návrhy na vrácení nebo na zamítnutí nezazněly, závěrečná slova, pane předkladateli, pane zpravodaji? (Nemají zájem.) Nechcete vystoupit.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? (Nikdo se nehlásí.) Jiný návrh neregistruji.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby projednal tento návrh rozpočtový výbor, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 236. Z přihlášených 151 poslankyň a poslanců pro návrh 143, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.

 

Dále musíme hlasovat o zkrácení lhůty o 30 dnů, tak jak navrhl pan poslanec Svoboda.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 237. Z přihlášených 151 poslankyň a poslanců pro návrh 66, proti 10. Tento návrh nebyl schválen.

 

Konstatuji, že tento návrh byl pouze přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Končím prvé čtení sněmovního tisku 935 a také bodu 190.

 

Dále budeme pokračovat projednáváním bodu

193.
Návrh poslanců Jaroslava Plachého, Zdeňka Boháče, Zdeňka Macha a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách
do Parlamentu České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 998/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 998/1.

Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Jaroslav Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, slibuji, že tentokrát budu kratší.

Podle platného znění volebního zákona by volby do Parlamentu měly probíhat v poloze, kdy počet preferenčních hlasů je roven čtyřem a procento nutné pro přeskok na kandidátní listině je sníženo na 5 procent. Poslední volby, podle kterých jsme byli voleni my, měly dva preferenční hlasy a 7 procent pro přeskok. Náš návrh nedělá nic jiného, než vrací platné znění do polohy volebního zákona, podle kterého jsme byli voleni my do této Poslanecké sněmovny. Je to velmi jednoduché. Proto jsme si dovolili navrhnout projednání podle § 90, odst. 2, a to také zejména z toho důvodu, protože pokud má být volební zákon otevřen a projednán, musí to být nyní, protože v zákonných lhůtách probíhá příprava voleb, které se budou konat, zatím nevíme přesně kdy, ale někdy v květnu. Proto § 90 odst. 2.

Nyní mně dovolte odůvodnění toho, proč takto činíme. Česká republika má více než šest tisíc obcí a bylo by proto dobré, aby území státu bylo pokud možno paritně, rovnoměrně zastoupeno v této Poslanecké sněmovně. Bohužel snižováním procenta pro přeskok na kandidátní listině zvyšováním počtu preferenčních hlasů dochází k tomu, že z původních kandidátních listin, které byly vždy sestavovány se zřetelem na rovnoměrné rozložení ve volebním kraji, se zřetelem na jakousi územní paritu, dojde k tomu, že kandidáti, kteří kandidují za větší krajská města, budou v určité výhodě. Ve výhodě spočívající v tom, že jejich voliči z jejich sídla, ze kterého pochází a za které kandidují, jsou ve velkém počtu proti voličům malých a středních sídel. Taková ta základní úvaha, kterou si volič při vyplňování kandidátky řekne, ten je náš, toho kroužkujeme, ten nám sem přinese peníze, když si tuto úvahu řekne 100 tisíc a více voličů v krajském městě, samozřejmě váží mnohem víc, než když si ji řekne 20, 30, 40 tisíc voličů v bývalém městě okresním nebo dokonce v ještě menším městě nebo sídle. My nechceme, aby po volbách tato Sněmovna byla zastoupena jen poslanci z velkých krajských měst. Šest tisíc sídel je číslo, které je třeba respektovat, a není možné, aby tady byly opravdu poslanci jen ze 13 krajských měst. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP