(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Hezké odpoledne, paní a pánové. Zahajuji bod
186.
Ústní interpelace
které jsou určeny předsedovi vlády České republiky a posléze i ostatním členům vlády.
Dnes jsme za účasti ověřovatelů vylosovali pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace nejprve na předsedu vlády pana Jan Fischera a potom na vládu. Na pana premiéra od 14.30 hodin do 16. hodin a na ostatní členy vlády pak od 16. do 18. hodin. Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí máme rozdány do lavic.
Nyní je příležitost pro prvního interpelujícího, pana poslance Ivana Ohlídala, který byl vylosován a přednese ústní interpelaci na předsedu vlády pana Jana Fischera. Připraví se paní poslankyně Zelenková.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, jistě je vám známo velmi špatné hospodaření státního podniku Lesy České republiky. Špatné hospodaření tohoto státního podniku vyniká, zvláště když srovnáme jeho hospodaření s hospodařením jiných podobných subjektů, například s bavorskými státními lesy. I když české lesy mají více pracovníků, mají daleko menší personální náklady, mají téměř dvakrát větší prostorovou plochu, nemusí odvádět dividendy, jejich výsledky ve srovnání s touto institucí zahraniční jsou naprosto fatální a je možné to dokumentovat například porovnáním s hospodářskými výsledky před zdaněním na hektar lesních porostů v účetních obdobích 2007 až 2009. Pro ilustraci, například v roce 2008 byl hospodářský výsledek v korunách na hektar u státních lesů 540 korun, u bavorských státních lesů 2240 korun. Mohl bych uvádět další údaje i z dalších roků a toto srovnání je naprosto zřejmé a vyplývá v neprospěch státního podniku. Kdyby státní podnik Lesy České republiky hospodařil stejným způsobem, na stejné úrovni jako bavorské lesy, tak by během posledních tří let měl mít hospodářský výsledek o více než pět miliard lepší.
Jedním z hlavních důvodů podle odborníků i laiků je to - hlavních důvodů špatného hospodaření lesů České republiky je to, že při prodeji svého dříví využívá především způsobu, kterému se říká prodej v lokalitě pařez, nebo také se tomu říká způsob prodeje při pni. Přesto však ten trh těchto státních lesů které -
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám pane poslanče, dokončete větu, prosím.
Poslanec Ivan Ohlídal: Přesto v těchto tendrech byl tady tento způsob upřednostněn. Žádám vás pane premiére o vysvětlení této věci a o případné zjednání nápravy, případně prozkoumání těchto tendrů.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Pane premiére, příležitost pro vás.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Děkuji mnohokrát, dobré odpoledne pane předsedající, páni poslanci - paní poslankyně, páni poslanci pardon, velmi se omlouvám. Snad to genderově dobře zvládnu.
Ten dotaz, ta interpelace kromě všeobecného komentáře k hospodaření českých lesů směřovala k otázkám, jak jsou organizovány veřejné zakázky, na co se orientují, navíc v tom systému veřejných zakázek došlo k určitým změnám a ty je asi dobré objasnit. Veřejné zakázky jsou vyhlašovány pro 108 smluvních územních jednotek, ty kopírují rozdělení lesního majetku, které jsou obhospodařovány tímto státním podnikem do takzvaných lesních hospodářských celků. Předpokládaná hodnota nyní vyhlašovaných zakázek činí cca 15 miliard korun a týká se to územní rozlohy zhruba 1,2 milionu hektarů, což odpovídá zhruba 90 procentům plochy obhospodařované státním podnikem.
K charakteristice změny principů zadávaných zakázek. Principy zadávaných veřejných zakázek přinášejí na rozdíl od způsobu předchozího některé změny. Skutečně za tu nejpodstatnější lze považovat, že uvedené zakázky jsou všechny těženy na lokalitě P, to je to takzvaně při pni, což v praxi znamená, že obchod s vytěženým dřevem si zajišťují lesnické firmy, nikoliv státní podnik. Tento model respektuje závěry takzvaného memoranda uzavřeného v roce 2007 mezi Ministerstvem zemědělství a Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů.
Smlouvy vzešlé z výsledků zadávacího řízení budou uzavírány s účinností od 1. ledna příštího roku, tj. 2011, na dobu korespondující na každé smluvní územní jednotce jak prostorovému vymezení - lesní hospodářský celek - tak v době trvání příslušného lesního hospodářského plánu. Půjde tedy o smlouvy uzavírané na období od jednoho roku do deseti let. Máme za to, že tímto systémem bude vytvořen prostor pro podstatně širší zapojení eventuálních uchazečů o zakázky, neboť každý následující rok se bude soutěžit o jednu desetinu smluvních územních jednotek. Za nejvýznamnější posun v této souvislosti považuji skutečnost, že tato - v uvozovkách - garantovaná dlouhodobost nově zakládaných smluvních vztahů otevírá mnohem širší možnosti zapojení regionálních dodavatelů a zpracovatelů, které ve svém důsledku přinášejí prostor pro řešení tolik diskutovaného problému regionální zaměstnanosti.
Ministerstvo zemědělství podporuje základní principy nově nastaveného systému lesnických zakázek realizovaných státním podnikem. Za největší přínos lze považovat skutečnost, že tento systém vzhledem ke své dlouhodobosti a principu takzvané senátní obměny přinese potřebnou stabilitu lesnicko-dřevařského odvětví.
To je odpověď.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám pane premiére. Pan poslanec Ohlídal využije šedesáti sekund pro doplnění své otázky.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, vy jste řekl skutečnosti, které jsou všeobecně známé. Neodpověděl jste však na moji otázku, jak se zařídí vláda, tak aby k tomuto nehospodárnému způsobu činnosti Lesů České republiky nedocházelo v budoucnosti.
A také ještě chci podotknout, že v rámci tendrů mají být zvětšeny smluvní územní jednotky, takže ne že regionální firmy na tom vydělají, ale naopak malé firmy vyloženě na tom prodělají, protože nebudou mít prostředky na smlouvy, které by mohly uskutečnit s tímto státním podnikem. Takže je to přesně naopak, než jste říkal, a může to vyvolat dokonce i sociální dopady, zvýšení nezaměstnanosti, protože mnoho malých firem vlastně vypadne ze hry, nebudou moci uzavírat žádné smlouvy s tímto státním podnikem, takže situace je opačná, než jste říkal.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane premiére prosím.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Velice stručně. Já jsem popsal skutečnost, jaká tady je. Problém je v tom, že - to je v tom vidění světa. Vláda jako celek - žádáte-li po mně stanovisko vlády, tak já vám ho nesdělím, protože vláda žádný dokument o tom neprojednávala. Je to stanovisko resortní Ministerstva zemědělství, který má za to, že ten způsob nevykazuje takové závady, na které v interpelaci bylo poukázáno. Mně jako premiérovi nezbývá nic jiného, než požádat ministra o nějaké bližší vysvětlení a pak vám ze své pozice odpovím. Nemohu teď odpovídat z pozice vlády, protože to předmětem debaty ve vládě nebylo. ***