(16.00 hodin)
(pokračuje Tejc)

Nechci tady ani hovořit o tom, jakým způsobem se podařilo Ivanovi Langerovi svou personální a další politikou rozprášit policii a podařilo se mu vyhnat především ty zkušené a schopné policisty.

Další návrh a slib vlády byl také jasný. Vypracovat návrh věcného záměru úpravy tzv. legitimního lobbingu. Vláda tento úkol zrušila na návrh předsedy Legislativní rady vlády usnesením ze 27. června 2007 číslo 715. My jsme jako sociální demokraté předložili a teď opakovaně spolu se zástupci jiných stran zákon o lobbingu. Já jsem přesvědčen, že je možné takovýto návrh napsat, je možné jej podrobit diskusi v Poslanecké sněmovně, je možné jej po případných úpravách přijmout v takové verzi, aby byl účinný, aby skutečně došlo k regulaci lobbingu v České republice.

Vláda si také dala další úkol - předložit návrh věcného záměru právní úpravy na zvýšení hmotné odpovědnosti zaměstnanců a veřejných funkcionářů. Úkol byl docela nečekaně zase zrušen právě vládou Mirka Topolánka, která si tento závazek dala.

Další slib zněl takto: Vytvoříme specializovaný senát u vyššího soudu a na vytvoření zvláštního útvaru působícího při Vrchním státním zastupitelství, do jejichž působnosti bude náležet stíhání korupce veřejných činitelů a korupce při veřejných zakázkách, veřejných soutěžích a dražbách a dalších významných činnostech obecného zájmu. Úkol zrušen. Také usnesením vlády Mirka Topolánka.

V programových cílech byl ještě jeden návrh, a to zpřísnit tresty za korupci páchanou veřejnými činiteli včetně návrhu zákonné úpravy povinného ukládání trestu zákazu činnosti osobám odsouzeným za korupční jednání. Ano, nový trestní zákoník částečně zvýšil tresty za korupční chování, nicméně je tady jeden zásadní dotaz, a to jak se bude dařit prokazovat orgánům policie a státním zástupcům při tom, o čem jsem hovořil, při personálním stavu, jaký byl nastolen za poslední vlády, pohnat skutečné korupčníky před soud. Tresty mohou být odstrašující, může hrozit trest doživotí, ale pokud nikdo nebude před ten soud postaven, pokud nebude nikdy odhalen, takový trest zůstává pouze na papíře.

Jinou věcí bylo, jediný konkrétní návrh, který z tohoto vzešel, ale spíše proti smyslu tohoto návrhu, a to byl návrh ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila na uzákonění a změnu trestního řádu a uzákonění možnosti dohody o vině a trestu mezi státním zástupcem a pachatelem. Já jsem přesvědčen, že je velmi dobře, že se nám podařilo v této Poslanecké sněmovně nepřipustit schválení tohoto návrhu zákona, který, jak to vycházelo z pozměňovacích návrhů poslanců ODS, měl dokonce umožnit, aby v případě trestných činů korupce bylo možné takovouto dohodu sjednat. Myslím, že by to neposloužilo boji proti korupci v České republice, protože v tomto případě by tady nebyl splněn ten cíl, který si dává Ministerstvo vnitra, to znamená odhalení závažnějších jednání, protože někdo by získal určitou výhodu, dohodl by se na tom, že získá nižší trest za to, že bude vypovídat, že se např. dozná k tomuto trestnému činu, ale na rozdíl od institutu korunního svědka by tady nebylo odhaleno další jednání, které by jinak zjištěno být nemohlo.

Myslím, že nestačí, co tady předvedl Ivan Langer ráno. Já bych se skoro, kdybych jej neznal a nepamatoval si jeho výroky z minulosti a nevěděl, že byl více než tři roky ministrem vnitra, podivoval nad tím, jak tady hovořil. On neustále opakoval dokola to, že je potřeba se tím zabývat, že je třeba diskutovat, že je potřeba nalézat řešení, ačkoli měl dost času na to, aby nám předvedl, jaké konkrétní návrhy mohou prospět boji proti korupci v České republice.

Několikrát zmínil onoho protikorupčního agenta. Já bych chtěl říci, že to je spíše přemalování určitého názvu, protože trestní zákon umožňoval i do té doby, než se ono slůvko takto začalo používat, nasazení agenta ve věcech, kde docházelo ke korupci, nikoli na základě přímo konkrétního ustanovení, ale odkazu na mezinárodní závazky, kterými je Česká republika vázána, takže v praxi se podle mého názoru nezměnilo vůbec nic, ale je vidět, že změna, která proběhla, může sloužit alespoň Ivanovi Langerovi v tom, že ukazuje alespoň jeden konkrétní případ, kdy něco prosadil, byť to podle mého názoru v praxi vůbec žádný význam nemá, protože do té doby se postupovat mohlo stejně.

Naopak jsem rád, že současný ministr vnitra, byť má poměrně omezený čas na předkládání návrhů, našel tu odvahu a předložil konkrétní návrh. On zde jistě mohl hovořit o tom, že by bylo potřeba zavést institut korunního svědka, že by bylo potřeba zavést institut protikorupčního agenta, ale že nemá dostatek času a kapacit toto učinit, rád by to udělal, a to by tu situaci vyřešilo. On na místo toho našel odvahu a předložil konkrétní návrh, který určitě podrobíme diskusi ve výborech. Já se přiznám, že také mám určité výhrady k některým formulacím a k tomu, jakým způsobem by nakonec například měl fungovat institut korunního svědka. Také bych se přimlouval za to, aby tam ten, který bude rozhodovat o jeho nevině nebo nižším trestu, byl spíše soud než státní zástupce. Ale to je určitě diskuse, která může proběhnout na jednání výboru.

Je pozoruhodné, že za ty čtyři roky v zásadě jediné návrhy na boj proti korupci nepředkládala ta největší parlamentní strana nebo vláda Mirka Topolánka. Buď je předkládá až tato úřednická vláda, nebo je předkládali poslanci jiných politických stran, zejména sociální demokracie. Já bych chtěl zmínit jednak zákon o lobbingu, jednak zákon, který budeme, alespoň doufám, projednávat ve čtvrtek, a to je zákon, který má zrušit možnost vlastnictví anonymních akcií, tedy akcí na majitele, nebo novelu Ústavy, která má rozšířit pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu směrem ke krajům a obcím. Všechno tedy návrhy klubu sociální demokracie.

My chceme diskutovat o tomto návrhu vlády, který jistě není dokonalý, ale zasahuje podle mého názoru přesně ty instituty, které bychom do budoucna řešit měli. Já bych vás chtěl požádat, abyste podpořili tento návrh, aby prošel ještě dnes do druhého čtení. Doufám, že projevy, které budou ještě zejména od poslanců ODS následovat, nepovedou k tomu, že v pět hodin se zvedne předseda klubu ODS a požádá o přestávku na jednání klubu ODS. Věřím, že jsme schopni dnes tento bod doprojednat a bavit se nad konkrétními detaily a nad konkrétním zněním zejména v ústavněprávním výboru, případně ve výboru pro bezpečnost.

Abych zvýšil reálně šanci projednat tento návrh ještě v tomto volebním období, navrhuji zkrácení lhůty na 30 dnů při projednávání tohoto návrhu zákona. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Tejcovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Petr Pleva.***




Přihlásit/registrovat se do ISP