(18.30 hodin)
(pokračuje Šeich)

Za minimálně velmi spornou považuji rovněž možnost prolomení daňové otevřenosti finančních úřadů policii, dokonce orgánům tajné služby. To je velmi, velmi revoluční věc. Dnes ta možnost samozřejmě existuje. Je to obrovská škála trestných činů od kuplířství, dětské pornografie po závažné hospodářské delikty. Ta možnost prolomit daňovou mlčenlivost dnes existuje. Je zcela standardně možné, aby policie, státní zastupitelství si dožádaly prolomení daňové mlčenlivosti a vyžádaly si podklady k daňové evidenci právnické či fyzické osoby, aby si vyžádaly informace z účtů a o majetkových poměrech právnické nebo fyzické osoby. Není to nic neběžného, probíhá to. Prolomení této zásady obecně, tak jak ještě známe současný stav policie, který si myslím ještě nemůžeme zcela srovnávat se standardním prostředím západních demokracií, umím si docela dobře představit, jak si někdo na objednávku objednává proklepnutí svého podnikatelského konkurenta, jak si někdo vytahuje citlivá data. Nemluvím o daňových přiznáních, ta si přece můžete stáhnout, zajít si pro ně na obchodní rejstřík - u obchodních společností. Mluvím o citlivých datech typu údajů o kontech, o stavech a pohybech na účtech, o výměně peněžní hotovosti s obchodním partnerem. Tak si docela dobře umím představit stažení citlivých ekonomických údajů na objednávku u policie, kde si konkurent objedná stažení ekonomických dat na svého obchodního partnera, obchodního konkurenta a vytáhne si údaje o jeho zákaznících, klientech. Velmi nebezpečný institut.

Rovněž snížení sazby pro tzv. závažné trestné činy na osm let, tzn. činy, kde je možné používat mimořádné prostředky vyšetřování, jako jsou odposlechy v zjednodušeném režimu užívání, jako jsou zvláštní způsoby používání vyhledávání důkazního břemene, myslím také velmi velmi nebezpečné. Dnes ty možnosti existují, u vyšších sazeb je možné použít odposlechy, použít operativní techniku se souhlasem soudu, ale automatické použití této techniky bez dalšího pro sazby už osmi let znamenají, že - až do osmi let - znamenají, že by si dnes za méně závažné podezření z korupce, za úplatek na městském úřadě, za nějaký přestupek - vyřízení - mohl někdo - za podezření, nikoli za prokázání takového přestupku, ale za podezření z takového přestupku použít operativní techniku vůči někomu. To považuji za velmi nebezpečné.

Jak jsem zmínil, celou tu sérii opatření je třeba používat v souladu. Jednoznačně se nejedná o žádný balíček v tom slova smyslu, že balíček je provázanou sérií opatření na straně prevence, výchovy, likvidace prostoru pro korupční prostředí, minimalizace prostoru, tzn. tam, kde nemá úředník o čem rozhodovat, nemá být také proč motivován. Stanovení přesných, taxativních zákonných pravidel pro rozhodování úředníka, čili splní-li podnikatel, občan ABC, tak je mu takové rozhodnutí automaticky přiděleno bez toho, aniž by byl vystaven libovůli, zdali mu bude udělena výjimka, milost, milosrdenství státního úředníka. Myslím si, že bez tohoto samotné trestní represivní prvky toho opatření nemohou samy o sobě fungovat, a ukazuje to také příklad Slovenska a dalších zemí, kde se snažili o určité represivní, pouze represivní prvky, včetně akcií na doručitele a všechny tyto věci. A že byste na Slovensku sledovali zásadní pokles korupce, to vás mohu ujistit, že tomu tak není.

Tyto myšlenky prolamují velmi zásadně některé instituty českého trestního práva, některé způsoby trestního řízení. Je to zejména možnost policisty vybízet sám ke korupci, nabádat a posunovat pachatele ke korupci. Je to samozřejmě daleko větší míra použití mimořádných prostředků dokazování, jako je operativní technika, odposlechy, a to i při trestných činech, které nemají takovou velkou závažnost. To znamená pokud by se jednalo o nějaké mimořádně složité, mimořádně velké podezření na korupci širšího rozsahu organizovaného typu, tak takové prostředky jsou na místě a myslím si, že podle stávajících pravidel nového trestního zákona i trestního řádu jsou možné. Ale nepokoušejme se ty věci prosazovat i do některých méně závažných podezření, zdůrazňuji podezření, nikoli prokázání korupčního chování na nejrůznějších úřadech v řádech tisícikorun, desetitisíců, kde bychom nasazovali operativní techniku na pracovníky těchto organizací.

Myslím si, opravdu hledejme nástroje odstraňování korupce sami u sebe, hledejme je v zákonodárství, v minimalizaci zákonů, které přijímáme, v minimalizaci možností, které dáváme v benevolenci státních, městských, obecních, krajských úředníků ve vydávání rozhodnutí. Nicméně jak jsem zmínil na začátku, návrh není pochopitelně mimo společenskou realitu. Ten návrh odpovídá na určitou významnou společenskou poptávku a některé prvky těch opatření mohou být - ale zdůrazňuji ne těmi kmenovými opatřeními pro snížení korupce a zmenšení korupčního prostoru, ale mohou být podpůrným, doplňujícím nástrojem boje s korupcí, a proto si myslím, že si určitě v diskusi další návrhy v rámci projednání ve výborech v podobě pozměňujících návrhů zaslouží a určitě je to návrh, o kterém se dá diskutovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Dalším vystupujícím v této rozpravě je pan poslanec Zdeněk Jičínský, připraví se paní poslankyně Věra Jakubková. Vážený pane poslanče Jičínský, máte slovo. (Neustálý hluk v jednacím sále.) Dámy a pánové, prosím o klid v jednacím sále. Děkuji vám.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, nebudu tady číst žádné podrobné excerpce z různých učebnic a skript jako kolega Bratský, nepovažuji to za účelné.

Je mi trochu líto, že předvolební kampaň, která se tady v této diskusi projevuje, převládla nad tím, nad čím bohužel se tato Sněmovna už delší čas vážně nezamýšlí. Totiž nad velmi klesající, pokud se to tak dá vůbec nazvat, důvěrou občanů v politiku a v politiky. Víte, že zjištěný stav v současné době je na tom nejnižším stupni. Já myslím, že by nás to mělo vést k zamyšlení, proč tomu tak je a jestli i tak vážné téma, jako je problematika korupce, by nemělo být příležitostí k tomu, abychom se o tom opravdu vážně pobavili nebo vážně to projednali. To, co se tady děje, má k tomu velmi daleko.

Podívejte se, asi nebude sporu o tom, že v této společnosti je značné korupční prostředí. Proč tomu tak je, o tom se můžeme dohadovat, nemá to jednu příčinu. Samozřejmě základní příčinou je to, že v době té celospolečenské, můžeme říci svým způsobem revoluční změny nastaly obrovské transfery majetkových procesů, majetkových hodnot, a už tady někdo připomněl, že tehdejší vládnoucí koalice dala přednost tomu, aby se - jak se říkalo, říkal to tehdy Ježek - zhaslo, aby na to nikdo přesně neviděl, aby na to nebyla pravidla. A o stanovení těchto pravidel jsme se potom v další době různě dohadovali. Něco se stalo, něco se nestalo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP