(12.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

My jsme jako předkladatelé přirozeně vedli debatu o tom, do jaké míry má být definována pravomoc, kompetence NKÚ směrem ke kontrole či hodnocení hospodaření obcí a krajů. Jsme si vědomi faktu, že kraje a obce mají z Ústavy danou samosprávnou pozici, která je nezávislá na centrální vládě, a mají plné právo, aby ve své samosprávné působnosti rozhodovaly o využití přikázaných či svěřených finančních prostředků. Výsledkem těchto debat je kompromis a velmi striktní formulace, která dává NKÚ možnost hodnotit právě a jen zákonnost použití finančních prostředků. Možná se to někomu zdá málo, podle mého názoru je to ale pokrok, je to výrazný pokrok a je to především pokrok správným směrem.

Pokud chceme usilovat v příštích letech, a nic jiného nám nezbývá, o snížení deficitu veřejných rozpočtů oproti stávající situaci, je strašně důležité, abychom prováděli změny, které budou dlouhodobě udržitelné, to znamená takové změny, které budou mít strukturální povahu a zvýší kvalitu vynakládání veřejných prostředků, zvýší efektivitu vynakládání veřejných prostředků. V tomto směru podle mého názoru může i v příštích letech sehrát Nejvyšší kontrolní úřad mnohem významnější roli, než v minulém období sehrával. Může pomoci při definování těch správných politik na výdajové straně, těch správných efektivních postupů, které sníží veřejné výdaje ne tím, že tyto výdaje budou kráceny pro jednotlivé oblasti, ale tím, že se zvýší kontrola efektivity vynakládání těchto finančních zdrojů, že se posílí vědomí o správné praxi, o nejlepší možné metodice, o nejlepších možných přístupech, které by se mohly široce uplatňovat, a to jak ve vládní sféře, tak také na úrovni obcí a krajů. I proto je podle mého názoru důležité, aby směrem k obcím a krajům přestal NKÚ působit jako slepý hlídač a stal se z něj alespoň hlídač, který se bude moci dívat alespoň jedním okem a hodnotit alespoň zákonnost hospodaření se svěřenými finančními prostředky.

Myslím si, že je velmi vhodné, abychom správně nastavili účinnost, už o tom hovořil pan poslanec Benda. Myslím si, že není žádný důvod, abychom s účinností příliš spěchali, a určitě se přimlouvám za to, abychom poskytli dostatečný časový prostor pro schválení i příslušné novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, která by předjímala rozšíření pravomocí NKÚ v této věci. Já musím říci, že patřím mezi ty poslance, kteří se vůbec nebojí toho, že by rozšíření této pravomoci nějakým vážným způsobem mohlo zkomplikovat život krajů a obcí. My máme dnes v České republice šest tisíc obcí, máme čtrnáct krajů. Kapacity Nejvyššího kontrolního úřadu jsou přirozeně omezené, ať už personálně nebo rozpočtově, a není tedy pravděpodobné, že by okamžikem účinnosti příslušných změn, ať už Ústavy nebo zákona, začal NKÚ kontrolovat hospodaření všech krajů a obcí. Věřím v to, že NKÚ najde správný přístup, že najde dobrou metodiku, kterou nakonec zvolí tak, aby získal co největší množství informací, aby využil i stávající systém kontroly, který probíhá z hlediska hospodaření krajů a obcí, a soustředil se pouze na takové vzorky, které budou dostatečně reprezentativní a současně nám pomohou dosáhnout toho, o čem jsem už hovořil. Pomohou nám rozšířit správnou praxi, praxi efektivního vynakládání veřejných zdrojů.

Rád bych se také přimluvil za zkrácení lhůty k projednávání tohoto návrhu. Domnívám se, že při vědomí toho, že zde existuje určitá politická shoda, při vědomí toho, že existuje shoda na tom, že bychom neměli rozšiřovat tuto ústavní novelu nad rámec hlavního cíle, který jsme si stanovili, pak si myslím, že není důvod bránit se zkrácení lhůty o 30 dnů. Bylo by dobré, aby tento návrh byl projednán nejen v ústavněprávním výboru, ale souhlasím s tím, aby byl projednán rovněž v rozpočtovém výboru.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Pan poslanec Sobotka byl posledním přihlášeným do obecné rozpravy k tomuto sněmovnímu tisku. Táži se, zdali se přeje ještě někdo další vystoupit v této obecné rozpravě. Nikoliv, končím obecnou rozpravu.

Než přikročíme k jednotlivým hlasováním, tedy k hlasováním o přikázání výborům a zkrácení lhůty, dovolím si rozšířit počet omluvených z našeho dnešního jednání. Omlouvá se ministr pro lidská práva pan Michael Kocáb, paní poslankyně Vlasta Parkanová a pan poslanec David Rath. Jeho omluva se týká dnů 10., 11. a 12. 2. - pro potřeby stenozáznamu.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Pan poslanec Vilímec v obecné rozpravě rozšířil tento návrh o přikázání výboru rozpočtovému. Táži se, zdali má někdo z vás nějaký další návrh na přikázání výborům k projednání. Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat nejprve o přikázání ústavněprávnímu výboru, a to v hlasování s pořadovým číslem 7, které tímto zahajuji, a táži se, kdo souhlasí s návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 167 poslankyň a poslanců pro návrh 143, proti nikdo.

 

Nyní přikročíme k hlasování o přikázání rozpočtovému výboru. Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 8. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.

Z přítomných 168 poslankyň a poslanců pro návrh 135, proti 5. Tedy i tento návrh byl schválen.

 

Pan poslanec Fiala navrhl zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů, pan místopředseda Filip o 30 dnů. Matematicky se jedná o totéž. Rozhodneme tedy o tomto zkrácení v hlasování s pořadovým číslem 9, které tímto zahajuji. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na zkrácení lhůty k projednání ve dvou výborech. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 167 poslankyň a poslanců pro návrh 122, proti 11. I tento návrh byl schválen.

 

Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru a rozpočtovému výboru a lhůta pro projednání ve výborech zkrácena na 30 dnů.

 

Přistoupíme k projednávání bodu 6 pořadu jednání 69. schůze. Je jím

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných
zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona
č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony
/sněmovní tisk 1020/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír Tošovský. Vážený pane ministře, ujměte se slova. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP