(12.20 hodin)
(pokračuje Libý)

Existují v zásadě dvě varianty. V případě, že by návrh obsahoval přechodné ustanovení, že stanovené zbraně musí být předloženy k technické kontrole nejpozději do deseti, resp. patnácti či dvaceti let, znamenalo by to při současném počtu zbraní zkontrolovat cca 45 tisíc kusů zbraní ročně. Při absenci přechodných ustanovení by tato potřeba kontroly dosáhla téměř 560 tisíc kusů zbraní, což je skoro neřešitelné z hlediska oprávněných osob. Přitom policie zaznamenává roční nárůst asi 5 % v počtu registrovaných zbraní.

Povinná technická kontrola zbraní je zpoplatněna - hovořím teď o nákladech pro uživatele, pro držitele střelných zbraní. Její zavedení znamená zvýšení finanční zátěže pro držitele zbrojních průkazů i zbrojních licencí. Správní poplatek za ověření zbraně opatřené zkušební značkou je 500 Kč, za opakované kusové ověřování zbraně potom 150 Kč. Vzhledem k tomu, že opakovanou kontrolu bude moci provádět pověřená právnická osoba, musel by žadatel hradit též další náklady podle toho, kolik by si tato firma naúčtovala. Přesnou sumu nelze určit, ale šla by u jednotlivých zbraní určitě přes tisíc korun za jednu kontrolu.

S tím samozřejmě souvisí i náklady, které by musela vynakládat policie. Návrh představoval značnou finanční a administrativní zátěž pro útvary spojené s vydáváním nových zbrojních průkazů, s vyzýváním osob k předložení zbraní atd. Cena jednoho tiskopisu průkazu zbraně je cca 25 korun, výměna průkazu zbraní starších deseti let by představovala náklady ve výši cca 18 mil. Kč. Stanovení data příští technické kontroly zbraně jako povinné náležitosti průkazu zbraně by navíc vyžadovalo změnu vzoru tiskopisů, tedy novelizaci vyhlášky č. 384/2002 Sb. Dosavadní vzory tiskopisů, kterých bylo ke konci loňského roku v centrálním skladu asi 1 500 000 kusů, by musely být zlikvidovány, atd. Tyto náklady lze vyčíslit přibližně částkou vyšší než 62 mil. Kč. Pokud by se zbraně ověřovaly plynule, musela by policie ročně vyzývat 45 tisíc držitelů zbraní doporučeným dopisem, tedy jenom náklady na poštovné by byly v přepočtu na počet držitelů značné.

V tuto chvíli je novela zákona o ověřování střelných zbraní projednávána jako sněmovní tisk 1020 a z vládního návrhu byla tato část týkající se povinného ověřování zbraní naštěstí vypuštěna. Nicméně jak jsem avizoval na začátku, jsou signály, že bude snaha ve druhém čtení tuto povinnost opět zavést, a já bych již v tuto chvíli rád před takovým počínáním z výše uvedených důvodů varoval.

Na závěr bych jenom dodal, že novela zákona o ověřování střelných zbraní je nezbytná, protože se jedná o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady, a tím tedy zajištění souladu české právní úpravy s požadavky Evropské unie. Je žádoucí, aby tato novela prošla ve znění vládního návrhu, pokud možno bez pozměňovacích návrhů.

To je vše, co jsem vám chtěl sdělit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Další, kdo vystoupí v obecné rozpravě, je pan ministr průmyslu a obchodu. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já se jenom krátce k tomuto vyjádřím. My jsme se problematikou povinného ověřování zbraní zabývali dost intenzivně. V tomto návrhu zákona je jednoznačně napsáno to, co tam už koneckonců bylo: Předložit na výzvu příslušného útvaru policie zbrojní průkaz a zbraň kategorie A, B nebo C, střelivo a příslušné doklady ke kontrole. V případech hodných zvláštního zřetele lze dohodnout místo pro provedení kontroly. To je to, když jich má někdo hodně, že policie přijede k němu domů. Nově tam bylo přidáno další písmeno: Vzniklo-li při kontrole zbraně příslušným útvarem policie důvodné podezření na špatný technický stav zbraně, předložit zbraň na výzvu příslušného útvaru policie ke kontrole Českému úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva, a to ve lhůtě do 20 pracovních dnů ode dne oznámení této výzvy.

Čili kontrola při podezření na špatný stav je tam zakotvena, zároveň je tam zakotvena i sankce, pokud držitel zbraně to nemá, a myslíme si a jsme přesvědčeni, že je to dostatečné a že periodické ověřování by bylo jenom zbytečnou zátěží.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Do rozpravy se jako další hlásí pan zpravodaj. Vážený pane poslanče Lhoto, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Lhota: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, víceméně jenom na doplnění nebo potvrzení toho, co zde bylo řečeno, o čem mluvil kolega Láďa Libý a o čem mluvil pan ministr. Já jsem to ve své zpravodajské zprávě neuvedl jenom z jednoho jediného důvodu. Jedná se skutečně o zákon týkající se pyrotechnické techniky. Tohle bylo tak trošku pod čarou, že by v rámci toho, když už se tento zákon otevřel, mělo dojít k zefektivnění dohledové činnosti příslušných útvarů Policie České republiky nad technickým stavem zbraní, a tím také zajištění větší bezpečnosti s nimi. Bylo popsáno, jak je to dnes, určité periodické opakování, pouze v případě shledání technické závady může dojít k výzvě a další zkoušce technické prohlídky dané zbraně. Na tomto stavu se nic nezmění. Když už ten zákon se otevírá, dochází do jisté míry jenom řekněme k administrativnímu upřesnění tohoto postupu. Nic víc nad něj, než tak, jak to bylo doposud, jenom upřesnění.

Proto se ještě jednou omlouvám, že jsem o tom víc nemluvil, a přijměte mé ujištění, že kdyby tam bylo cokoliv víc, než je tímto dosavadním postupem stanoveno, že bych vás o tom dopředu informoval a důrazně vás na to upozornil. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane zpravodaji. Nikdo další si nepřeje vystoupit v rozpravě, končím tedy obecnou rozpravu.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Přistoupíme k hlasování s pořadovým číslem 10, které tímto zahajuji, a táži se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání hospodářském výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 168 poslankyň a poslanců pro návrh 141, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Pan zpravodaj navrhl zkrátit lhůtu na projednání ve výboru na 10 dnů. Přistoupíme k hlasování o tomto návrhu.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 11 a táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 168 poslankyň a poslanců pro návrh 142, proti 2. I tento návrh byl schválen.

 

Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru hospodářskému a lhůta pro projednání v tomto výboru zkrácena na 10 dnů.

 

Přikročíme k projednávání dalšího bodu pořadu dnešní 69. schůze Poslanecké sněmovny. Je to

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 1025/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír Tošovský. Vážený pane ministře, ujměte se slova. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP