(16.20 hodin)

 

Poslanec Jiří Polanský: Děkuji za slovo, budu velmi stručný. Nemám nový pozměňovací návrh, pouze chci upřesnit, aby nedošlo k mýlce, pokud jde o ten pozměňovací návrh Vladimíra Šoltyse, že dikce § 67 odstavec 6 má znít takto: Má-li být jistota poskytnuta formou pojištění záruky, pojistná smlouva musí být uzavřena tak, že pojištěným je uchazeč a oprávněnou osobou, která má právo na pojistné plnění, je zadavatel. Pojistitel vydá pojištěnému písemné prohlášení obsahující závazek vyplatit zadavateli za podmínek stanovených v odstavci 7 § 67 pojistné plnění.

Tolik na upřesnění mého pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu kolegovi Polanskému a ještě jednou dotaz: hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí. Končím tedy podrobnou rozpravu. Nezazněly žádné návrhy, jimž bychom se v tuto chvíli mohli věnovat. Proto končím také druhé čtení tohoto návrhu vládního zákona. Končím tedy projednávání bodu číslo 4, sněmovního tisku 833. Děkuji panu zpravodaji, děkuji též navrhovatelům.

 

Budeme se moci věnovat dalšímu bodu. Zahajuji tedy projednávání bodu číslo

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře
výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů
(zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
/sněmovní tisk 968/ - druhé čtení

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím, aby tento návrh z pověření vlády uvedl pan ministr Michael Kocáb.

 

Ministr vlády ČR pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji před vás za ministra průmyslu a obchodu, který je na dlouhodobě protokolárně připravované cestě do Alžírské demokratické a lidové republiky za účasti podnikatelské mise organizované Svazem průmyslu a dopravy České republiky.

Novela zákona číslo 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů, jak ministr Vladimír Tošovský již řekl v prvém čtení, byla zpracována Ministerstvem průmyslu a obchodu ve spolupráci s Energetickým regulačním úřadem v reakci na nekontrolovatelný boom v oblasti solárních elektráren. Na tomto návrhu participovalo Ministerstvo životního prostředí a mohu zodpovědně říci, že nakonec došlo ke shodě. Nebudu podrobně rozebírat novelu, neboť detailně byla odůvodněna v prvém čtení a ve výborech.

Hospodářský výbor na své schůzi přijal mimo jiné pozměňovací návrh, který spočívá v nahrazení dnešní hodnoty 5 procent pro možný meziroční pokles výkupních cen energie z obnovitelných zdrojů energie hodnotou 25 procent. Výbor pro životní prostředí téměř jednomyslně podpořil vládní návrh novely. Pouze jeden poslanec se zdržel hlasování.

Tímto si vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji požádat o propuštění novely zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů do třetího čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a výboru pro životní prostředí. Usnesení výboru nám byla rozdána jako sněmovní tisky 968/1 a 968/2. Nyní prosím o slovo zpravodaje výboru hospodářského, pana poslance Oldřicha Vojíře. (Chvíle čekání na zpravodaje.)

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane premiére, páni ministři, dámy a pánové, omlouvám se za kratičké zdržení, protože mě trochu překvapil hlas pana ministra Kocába, já jsem tomu nevěnoval pozornost, netuše, že obhajuje obnovitelné zdroje. Tak se ještě jednou omlouvám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: V podstatě jde, pane kolego, o to, abyste nás seznámil s usnesením hospodářského výboru číslo 323.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Ano, toho jsem si vědom, už se tomu budu věnovat.

Předložená materie je v podstatě velmi jednoduchá. Hospodářský výbor tuto novelu zákona projednal na svém jednání 13. ledna tohoto roku a přijal usnesení, které je vtěleno do usnesení, které máte pod číslem 968/1. Toto usnesení v podstatě zjednodušeně říká, že modifikuje vládní návrh zákona, a to tím způsobem, že místo navrženého principu, kdy pokud u některého typu obnovitelného zdroje by klesla návratnost pod 11 let, tak by Energetický regulační úřad měl právo nebo mohl by použít instrument takový, že by meziročně tu cenu opět vrátil do koridoru mezi 11 až 15 let. Pro ostatní zdroje, které by takto významně neklesly, by nadále byl používán regulační instrument rozptylu ceny v rozmezí plus minus 5 procent. Hospodářský výbor přijal verzi upravenou a domnívá se většinově, ne absolutně, že by bylo jednodušší, aby se princip zákona nezměnil, to znamená aby se nezaváděl nový instrument koridoru 11 až 15 let, respektive aby nedocházelo k přepočítávání návratnosti investice, když klesne pod 11 let, ale aby existoval v zákoně jiný nástroj, podobný, který existoval doteď, a to znamená upravovat, chcete-li regulovat je asi správným způsobem cenu v rozmezí nikoli plus minus 5 procent, ale plus minus 25 procent.

Dovolte mi ještě možná říci, abych nemusel vystupovat dvakrát, že jsem si přečetl několik řekněme oponentních stanovisek k návrhu hospodářského výboru, kde jsem byl předkladatelem toho návrhu, a ta se zaobírají dvěma důležitými věcmi. Za prvé, že tento návrh by vytvořil nestabilitu v rámci sektoru tím, že by banky mohly být znejistěny. Jsem schopen případně v podrobné rozpravě vysvětlit, že to není pravda. A za druhé, že ona regulační klauzule těch plus minus 5 procent byla míněna tak, že meziročně vždy se očekávalo, že budou klesat jednotkové náklady v obnovitelných zdrojích energií podle jednotlivých forem, ale například u větrné energie se už musel použít i ten opačný chod, to znamená mírně zvýšit výkupní cenu, protože se ukázalo, že některé technologie jsou dražší a návratnost by nebyla dodržena po dobu 15 let. Takže není pravdou to b), že se to používalo pouze pro snižování. Je pravda, že to lze použít i pro mírné zvýšení. Prostě je to regulační koridor, který má plus 5 procent v ceně příslušného roku nebo minus 5 procent. Hospodářský výbor si myslí, že tento koridor, stejný koridor ve stejném zákoně, má být rozšířen o 20 procent, to znamená má být 25 procent plus a 25 procent minus.

Toť vše. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Dalším zpravodajem, tentokrát z výboru pro životní prostředí, je pan poslanec Martin Bursík. I jeho požádám o to, aby nás informoval o usnesení, které tento výbor přijal.

 

Poslanec Martin Bursík: Vážená paní místopředsedkyně, pane předsedo vlády, pane ministře, dámy a pánové, já jenom stroze zdůvodním a představím vám usnesení výboru pro životní prostředí a poté bych se rád přihlásil do obecné rozpravy a otevřel také stručně polemiku s panem poslancem zpravodajem hospodářského výboru, protože si myslím, že ta argumentace, která zde byla uvedena, nebyla zcela přesná. Věc se má trochu jinak a je dobré, aby Poslanecká sněmovna pochopila ten problém v detailu.***




Přihlásit/registrovat se do ISP