(16.20 hodin)
(pokračuje Vojíř)

To, o čem se chci bavit, je, že Ministerstvo dopravy, potažmo Česká republika tím, že tato norma tady leží a nevíme, jaký bude mít osud, vytváří klima, kdy Ministerstvo dopravy se obává toho, že nemůže konat podle platného zákona, protože by se mohlo stát, že provede výběrové řízení, ale následně vstoupí případně v platnost tato novela, a to výběrové řízení, kdyby ho nestačila zastavit a podepsala, tak je to zmařená investice pro někoho, a nevím, jestli by to bylo předmětem nějakého sporu, či nikoli. Nejsem právník, abych se pouštěl do této filozofie.

Nutno také říci, že ta předchozí norma, která zavedla ono zpoplatnění a elektronické viněty, procházela rukama tří ministrů. Jestli je to dobře, nebo špatně, to je také těžko říci. Poslední ministr, ministr Slamečka, skutečně požádal výbor nebo předkladatele o to, aby právě v inkriminované oblasti vinět byla prodloužena lhůta k platnosti k 1. lednu 2011, a ten zákon byl celý schválen procesem někdy v říjnu loňského roku. To znamená získal tím rok a čtvrt na přípravu. Ale bohužel příprava prostě celá stojí, protože tady zhruba čtyři měsíce, jestli to odhaduji správně, leží tato iniciativa, která říká: zrušme ty části předložené novely zákona, které se týkají elektronických vinět.

Co se týče ekonomiky toho projektu, tady se shoduji s panem Jičínským v tom, že ty expertizy předkládají zdánlivě objektivní subjekty, nicméně se bohužel asi zdá, že vždycky je tam zanesena jakási míra vlivu. A já jsem viděl tři expertizy a každá byla jiná, na stejné téma přitom, a každá hovořila v úplně jiných dimenzích.

Mně připadá spíše logické se vydat cestou, která tady už byla vyzkoušena, a vyzkoušela to vláda sociální demokracie, když zaváděla mýtní systém, a ten spočíval v tom, že v tom tendru bylo řečeno, že to musí být s pozitivním efektem. To znamená že prvotní investice se musí rozložit v čase, aby stát, potažmo fond dopravní infrastruktury, měl nějaký příjem, protože jinak by to byl nesmysl. To znamená tady zase na margo vystoupení pana kolegy Ratha musím říci, že v tomto případě skutečně neví, o čem je řeč, protože to saldo není nulové. Není nulové. To saldo je pozitivní 6 miliard každoročně. Každoročně výběr je zhruba 6 miliard nebo více než 6 miliard a náklady na to je zhruba 1 až 1,5 miliardy. Pokud by bylo nulové, byl by nesmysl jakýkoli takový systém provozovat. Je důkaz. Můžete se podívat do struktury fondu dopravní infrastruktury, že to saldo je kladné, že to saldo je kladné prostě. A bude samozřejmě o to více jaksi pozitivní v momentě, kdy tady došlo k zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny.

Co se týče toho projektu vinět, já nevím, jak se Sněmovna rozhodne, a budu to respektovat, nicméně ten projekt, kterým se vydala sociálně demokratická vláda před zhruba pěti lety, si myslím, že byl rozumný. To znamená ve výběrovém řízení hledala nejen dodavatele systému, hledala systém, který měl být ekonomicky efektivní a relativně levný. Protože pak existoval ještě satelitní systém a ten byl v tu dobu velmi drahý, to je pravda. Dnes se pracuje na tom, jestli by nešlo vytvořit hybridní systém, to znamená mikrovlnný a satelitní. A já si myslím, že to podporujme, protože tak je to přece jenom cesta k přestupu do čistě satelitního a je to asi správný trend. On už bude potom o něco levnější. Je otázka možná i při spuštění systému Galileo a tak dále, jestli to nebude levnější, protože GPS je možná dneska poměrně drahé zatím.

A tady jde o to, že když rozložíte tu investici v horizontu například pěti let, no tak to saldo bude opět pozitivní. Pokud si samozřejmě ale vezmete statický model a řeknete, že v tomto roce zaplatíte někomu investici, která, a to jsou odhady, se pohybuje, podotýkám podle expertiz, od 6 do 8 miliard korun, jednorázově zaplacená, a řeknete, že vyberete jenom třeba 2 miliardy, tak samozřejmě ve statickém modelu ztrácíte 6 miliard, ale když to rozložím například na 5 nebo na 10 let a ta investice má hodnotu delší než 10 let, což je zjevné, tak samozřejmě získáte pozitivní saldo.

Já to tady říkám s vědomím spíše toho, že vím, o jakém problému hovoříme, a nechci na tom získat žádné politické body, protože opravdu také totiž nekandiduji, a tak je prostě také nepotřebuji. Takže myslím si, že to, jestli někdo kandiduje, nebo nekandiduje, není to podstatné. Podstatné je, zdali se přikloníme k návrhu, který zde leží.

Podotýkám, že v devadesátce je to problém, protože jsou tam určité drobné chyby, které by mohly vyvolat ještě jakoby určité další znejistění, tak to veto si myslím, že je naprosto na místě, a bude-li, nebo je-li uplatněno, tak tu materii budeme muset projednat ve výboru podle toho, jak bude stanovena lhůta pro projednávání.

Bude-li ta norma zamítnuta, tak si myslím, že to bude signál pro Ministerstvo dopravy, aby začalo rychle konat, aby připravilo podmínky výběrového řízení, aby nalezlo optimální variantu toho výběrového řízení, a teprve poté, kdyby mělo pocit, že něco kolabuje, tak samozřejmě je tu prostor přijít, a nikoli rušit ten princip, ale klidně na podzim při nové vládě požádat o prodloužení lhůty jeho realizace.

Já to říkám s vědomím, že pokud bychom nedošli k nějakému rozumnému závěru, tak by mohlo hrozit, že nebude ani jeden ten projekt. A to podotýkám, to by bylo to nejhorší, co by mohlo nastat. To znamená nestihl by se vybrat dodavatel vinět, nestihlo by se to případně prodloužit, druhá varianta, no tak ale pak také platil-li by zákon a nemáme dodavatele, nemůžou být papírové známky. Takže takto je to i složité a bohužel v této věci hrajeme i o čas.

Snad jsem vysvětlil všem, kteří chtěli poslouchat, jaká byla podstata vzniku té materie a co je jejím obsahem a zdali ten projekt je, nebo není efektivní. Staticky se může zdát, že není, v dynamickém měření zjevně efektivní bude.

Poslední věc. Ministerstvo zvažuje, že by provedlo ještě úpravu, že to zařízení by nemuselo být přenosné, bylo by adresné. Tady by se mohl zvýšit dojem, že lze odhalit toho nositele, tady by to do jisté míry mohlo platit, ale na margo této věci chci říci opět panu kolegu Rathovi, že už existují zařízení, která nás najdou v rozlišovací schopnosti asi 10 metrů. To jsou mobilní telefony. V momentě, kdy jste připojen a máte aktivní telefon, tak vás operátor zhruba na 10 metrů najde, a dokonce zjistí přesně ten telefon, ale nezjistí, jestli ho držím já nebo kolega Rath nebo kdokoli jiný. S tou vinětou je to trochu podobné. To znamená jedete-li v systému, kde se snímá, tak zařízení snímá, že jede viněta pod kódem a že to je aktivní viněta. Ale kdo řídí to auto, to nikdo neví. Z toho systému to nelze zjistit.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji pane poslanče. S faktickou poznámkou pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP