(17.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Rathovi. Pan poslanec Šťastný rovněž s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Boris Šťastný: Ano, já rozumím tomu návrhu. Je potřeba, aby tomu porozuměla ještě tato Sněmovna a celá veřejnost. Pan kolega Rath chce zachovat status quo, který mu už jednou v historii umožnil vyvolat totální chaos z politického důvodu vyhlášenou nucenou správou na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Rozumím tomu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Reagovat - v souladu s jednacím řádem - bude pan poslanec Rath.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, já chápu, že se ODS líbilo celou dobu vládnout s tímto ustanovením v zákoně, a když vypadá, že ODS volby prohraje, tak chce tu situaci zabetonovat, aby příští vláda neměla jediný účinný nástroj kontroly zdravotních pojišťoven, kterým je právě tento nástroj.

Pane kolego, skutečně tak hloupí nebudeme, abychom vám na tento lep skočili, a vy, kteří jste mohli ty pojišťovny účinně takto kontrolovat a ovládat, tak jste tento nástroj k dispozici měli a nám ho z rukou chcete takto pokoutně a potajmu vyrazit.

Mimochodem, ta nucená správa na VZP byla uvalena v situaci, kdy měla 15miliardový deficit a hrozilo totální zhroucení systému. A za to byla zodpovědná ředitelka Musílková, úzce provázaná s elitami ODS. (Potlesk části poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Rathovi za jeho faktickou poznámku a dodržení času. Reagovat bude pan poslanec Šťastný rovněž faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Boris Šťastný: Prostřednictvím předsedajícího bych jen chtěl připomenout panu kolegovi Rathovi a veřejnosti, že ta nucená správa byla vyhlášena za vlády sociální demokracie, dále že ve správní radě Všeobecné zdravotní pojišťovny v tu dobu měla sociální demokracie dostatečný počet členů, aby mohla tuto situaci korigovat. Takže to bylo pouze a pouze divadlo a nástroj politického boje.

Chtěl bych říci ještě jednu maličkost. Na zdravotním výboru, na němž pan kolega Rath chyběl, pro tento návrh, který dává jasnou stabilitu do systému zdravotních pojišťoven, hlasovali všichni jeho kolegové ze sociální demokracie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Rath.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, už jsme si to s kolegy z výboru projednali, jim to trochu uniklo, tato změna. (Smích z řad ODS.) Samozřejmě k vaší velké nelibosti, resp. velké radosti. Tady vám skutečně opět za užitečné idioty neposloužíme. Odhalili jsme váš plán.

A jenom k určitému upřesnění. Pane kolego, tehdy byla správní rada VZP složena úplně jiným způsobem. Tak jak je složena nyní, to je návrh, který jsem tehdy předkládal jako ministr, protože tehdy drtivou většinu ve správní radě naopak měli lidé, kteří se tam dostali ještě za vašich vlád a byli tam šikovně zakonzervováni. Čili skutečně prakticky šest či sedm let, byť už ODS nebyla u moci, tak šest nebo sedm let ovládala ODS celou VZP a veškerá její důležitá rozhodnutí.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Jsem rád, že mohu podrobnou rozpravu ukončit. Závěrečná slova, přátelé? Pan poslanec Kochan coby zpravodaj - nikolivěk, pan poslanec Hovorka - také ne. Já před hlasováním připomenu, že jste byli všichni odhlášeni, tak vás prosím, abyste se přihlásili.

Pro záznam konstatuji, že mám omluvu od paní místopředsedkyně Miroslavy Němcové po zbytek dnešního jednání.

 

K hlasování v tuto chvíli je návrh pana poslance Hovorky na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 48 hodin. Takže o tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 35, které jsem zahájil. Táži se, kdo je pro, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti tomu návrhu? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 147 poslanců, pro 87, proti 56. Takže tento návrh byl přijat. Končím druhé čtení této poslanecké iniciativy.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

9.
Návrh poslanců Zdeňka Jičínského, Jiřího Paroubka, Bohuslava Sobotky,
Michala Haška, Miloslava Vlčka, Lubomíra Zaorálka a dalších na vydání
ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady
č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
/sněmovní tisk 332/ - druhé čtení

Prosím, aby se slova ujal za navrhovatele pan poslanec Zdeněk Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, je to taková zvláštní situace, že těsně před skončením volebního období projednáváme bod přímá volba prezidenta republiky, což je téma, k němuž se svého času, mám na mysli začátek tohoto volebního období, hlásily všechny parlamentní strany. Připomínám tady členům Sněmovny, že na začátku tohoto volebního období, měsíc už si nepamatuji, byla dokonce konference v Senátu, kde všichni předsedové parlamentních stran zastoupených ve Sněmovně se k tomuto námětu vyslovili, a to pozitivně. Čili všechny strany v Parlamentu zastoupené ústy svých předsedů se vyslovily pro přímou volbu prezidenta republiky. Možná že si vzpomínáte, že dokonce i vládní prohlášení Topolánkovy vlády, mám na mysli Topolánkovy vlády jako koaliční, mělo toto téma jako jeden ze svých námětů, který se vláda zavázala splnit, a dokonce jej splnila tím, že předložila vládní návrh změny Ústavy, číslo tisku 747, který obsahuje návrh na přímou volbu prezidenta republiky.

Je to návrh dosti zvláštní, protože jenom říká, že by se měl prezident volit přímo, ale způsob volby odkazuje tento návrh ústavního zákona na prostý volební zákon. To je důležité, protože zatím myslím, že všichni vycházíme z toho, že způsob volby prezidenta republiky je záležitost ústavní, že může být volen přímo, nebo nepřímo, to je Parlamentem jako dosud, ale i kdyby byl volen přímo, že by to měla stanovit Ústava, jakým způsobem by ta přímá volba měla probíhat. Zároveň, a to je také důležité si připomenout, v tomto vládním návrhu nebyl žádný zásah do úpravy vztahu prezidenta republiky k ostatním nejvyšším ústavním orgánům, ačkoli v řadě diskusí, jakkoli to nebyly diskuse dosti komplexní, ale přece jenom byly různé diskuse, se problematizovalo například právo prezidenta republiky zasahovat do soudního řízení, včetně udělování milosti. A víte, že o tomto právu, které je svým způsobem dědictvím z doby monarchické, v odborné i řekl bych občanské veřejnosti různé návrhy jsou a občas různé milosti, které prezident republiky udělí, jakkoli je to jeho ústavní právo, jsou předmětem různých veřejných polemik.

Dokonce Strana zelených svého času přišla také s návrhem na přímou volbu prezidenta, rovněž to byla jenom přímá volba prezidenta bez dalších důsledků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP