(11.40 hodin)

 

Ministr životního prostředí ČR Pavel Drobil Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, kolegové, to, co tady řekl Marek Benda, musím podepsat. A jestli vás to uklidní nebo jestli to pomůže v rámci této rozpravy, byla založena pracovní komise na úrovni Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy, která všechno toto, o čem pan kolega Benda hovořil, má upravit a má napravit. Tolik moje stanovisko.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Nyní je přihlášena v rozpravě paní místopředsedkyně Klasnová.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dobrý den. Dámy a pánové, já tady chci tlumočit především stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj, protože pan ministr Jankovský je z dnešní schůze omluven. Abych neunavovala, nebudu číst celé stanovisko. Začnu závěrem.

Závěr je takový, že Ministerstvo pro místní rozvoj je toho názoru, že předkládaný senátní návrh zákona ve svých důsledcích současný stav roztříštěnosti a nepřehlednosti výkonu státní správy ještě zhorší a naopak řízení v řadě případů ještě prodlouží. Toto je stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj.

K jednotlivým bodům krátce. K bodu číslo 1 a bodu číslo 2. Ministerstvo pro místní rozvoj nesouhlasí s rozšířením věcné působnosti návrhu zákona o energetické stavby. V odůvodnění uvádí, že problematika realizace staveb veřejné a technické infrastruktury je systémově a v potřebných souvislostech řešena v návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, tedy stavební zákon. Tyto stavby nebudou pro svoji realizaci vyžadovat stavební povolení ani ohlášení stavebního úřadu.

K bodu číslo 3. Nesouhlasí, je to spíše technická záležitost. V odstavci číslo 4 se hovoří o stavbách zařízení elektrizační soustavy a plynárenské soustavy. Toto jsou výrazy, které terminologie stavebního zákona nezná.

K dalšímu bodu, bodu číslo 4. Nesouhlasí se spojením územního řízení a stavebního řízení, tak jak o něm tady bylo hovořeno, protože si myslí, že ve správním řízení nemůže být tím hlavním kritériem pouze posouzení nebo žádost stavebníka. Těch důvodů je tady více.

Dále nesouhlasí s bodem číslo 5.

Já tady slyším šum a vidím, že asi unavuji vaši pozornost.

Pan poslanec Benda tady hovořil ještě o nebezpečí, kdy veřejný zájem na jedné straně a snaha urychlit některé stavby ve veřejném zájmu stojí proti tomu, že je tady legitimní právo místních samospráv a legitimní právo občanů bránit se. A některým investorům by se tato úprava velice hodila a velice by uspíšila celý proces. Je to především... Zahrnutím procesu EIA do dalších povolovacích řízení by byl popřen smysl posuzování vlivů na životní prostředí. Takže těch výhrad je tady vícero.

Já bych v tuto chvíli asi navrhla, aby se tímto návrhem kromě hospodářského výboru zabýval ještě výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a aby lhůta pro projednávání ve výboru byla prodloužena o 20 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Já bych vám nyní oznámila, že od 12 hodin 15 minut se omlouvá z jednání Poslanecké sněmovny pan předseda vlády Petr Nečas.

A nyní zvu k řečništi pana poslance Václava Mencla, který se hlásil do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Mencl: Děkuji. Dámy a pánové, pan ministr tady řekl tu první část, kterou jsem chtěl říci, to znamená, že se skutečně pracuje na novele stavebního zákona, což já považuji za jednu ze základních věcí. Jestli se má pohnout nejen naše infrastruktura, ale vůbec rozvoj měst, obcí, infrastruktury mohou pokračovat dopředu.

Skutečně, stav stavebního zákona je neutěšený a je potřeba s ním pohnout. A protože podle mého názoru je potřeba s ním pohnout také rychle, pak toto je jeden z impulsů, abychom to rychle učinili. A já si nemyslím, že zákon máme přijmout ve stavu, v jakém tady byl předložen. To si opravdu nemyslím. Námitky, které zde zaznívají od vážených kolegů-právníků, jsou relevantní. Ale myslím si, že je potřeba ty impulsy, které v něm jsou, ty věcné impulsy, spojit do novely stavebního zákona.

Chtěl bych vás tedy požádat, abyste propustili tento zákon do druhého čtení v této dobré víře, že je to impuls pro urychlení práce na stavebním zákoně. To za prvé. Za druhé bych chtěl navrhnout, aby se tímto zákonem také zabýval výbor pro životní prostředí, čímž chci říci, že se tím budeme zabývat samozřejmě i z té druhé strany, o které se tady diskutovalo.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další přihlášená je paní poslankyně Parkanová, místopředsedkyně Poslanecké sněmovny. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, my k tomuto tisku máme dvoustránkové stanovisko vlády, kde je výčet pochyb, které vedly vládu k odmítnutí tohoto návrhu. Je poměrně obsáhlé. Nechci zaskočit žádného z přítomných členů vlády, ale kdyby někdo byl z nich připraven a ochoten se k tomuto stanovisku vyjádřit, mně by to velmi pomohlo při rozhodování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Paní poslankyně Kočí.

 

Poslankyně Kristýna Kočí: Vážená paní předsedající, já bych chtěla požádat o desetiminutovou přestávku na jednání klubu Věcí veřejných. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Ano. Vyhlašuji desetiminutovou přestávku do 11 hodin 56 minut.

 

(Jednání přerušeno v 11.46 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP