(12.10 hodin)
(pokračuje Klasnová)
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s tímto návrhem vyslovili souhlas již v prvém čtení. Byla jsem však upozorněna, že tady je veto dvou klubů, klubu KSČM a ČSSD, aby toto zrychlené čtení nebylo umožněno. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 25/1.
Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan senátor Nedoma. Prosím, máte slovo, pane senátore.
Senátor Jiří Nedoma: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, současné platné znění zákona č. 347/2009 Sb. mění zákon o pozemních komunikacích č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. ledna 2011 ve smyslu změny zpoplatnění užívání pozemních komunikací tištěným kuponem na elektronický kupon. Vedle výhody částečné sledovatelnosti hustoty provozu umožňuje systém uživateli komunikace zaměnitelnost kuponu na jiná vozidla a individuální termín roční obnovy kuponu. Nový způsob však přináší taková negativa, která jeho pozitiva výrazně převažují.
1. Zavedení elektronických dálničních kuponů pro přechodné období mezi současným mikrovlnným a doufám budoucím satelitním systémem je finančně neúnosné. Ztráta čistých výnosů dosáhne za užívanou dobu minimálně 8,2 mld. korun.
2. Zavedení elektronického kuponu neřeší záměr Evropské komise k přechodu od časového k výkonovému zpoplatnění osobních vozidel.
3. Měření dopravních parametrů, které návrh řeší jen částečně, lze realizovat řádově velmi levnější technologií dopravních senzorů.
4. Elektronické kupony - viněty jako výrazná změna pro současné i budoucí systémy výběru mýtného byly zavedeny do našeho právního řádu bez meziresortního řízení a bez bezpečnostního auditu.
5. Současný právní stav je neslučitelný s vývojem ostatních systémů na dálničních sítích Evropské unie.
6. Ve shodě s doporučením Evropské komise je nutné zajistit otevřené konkurenční prostředí volného trhu pro mýtné systémy, což tento stav prostřednictvím svého technického řešení pomocí mýtných bran obsluhovaných u nás jedním provozovatelem naprosto neumožňuje.
Konečně za sedmé, momentálně platné řešení zvyšuje nároky na policii při silniční kontrole oprávnění jízdy po zpoplatněném úseku dálnice tím, že to nelze prokázat jinak než elektronickou čtečkou na zastaveném vozidle.
Princip navrhované změny zákona spočívá pouze v posunutí účinnosti zákona č. 347/2009 Sb. za hranici předpokládaného přechodného období mezi současným mikrovlnným na budoucí satelitní systém výběru mýtného u osobních automobilů na dálnicích a rychlostních komunikacích. Zároveň tím změna zachovává v tomto období možnost legislativně jednoduchou úpravou kdykoliv zavést elektronické kupony pro satelitní systém splňující požadavky jak výkonového zpoplatnění, otevřeného konkurenčního prostředí, ale také slučitelnosti s ostatními evropskými systémy a i využití již zde citovaných výhod těchto elektrovinět. Navrhované řešení je nezbytné pro oprávněnost zastavení příprav zavedení těchto elektronických kuponů, které by jinak jen zvyšovaly výdaje ze státního rozpočtu.
Návrh novely je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodněprávními závazky České republiky. Předpokládaný dopad novely zákona na veřejné rozpočty roku 2011 až 2016 je minimální roční úspora na výdajové stránce státního rozpočtu ve výši minimálně 1,4 mld. korun.
Přijetí této novely podnítí zahájení prací na zavedení satelitního systému mýtného, což povede k zahájení diskuse o zavedení mýtného i na silnicích první třídy, eventuálně na pozemních komunikacích v majetku krajů a místních samospráv. Zároveň je možné urychlit rozvahu o zavedení výkonového zpoplatnění. To by zavedlo jistě spravedlivější systém jak z pohledu rovnosti jakékoliv skupiny uživatelů, tak z hlediska dopadů silničního provozu na životní prostředí.
Navrhovanou novelou se tedy posouvá zavedení elektronického kuponu o pět let, to znamená k 1. lednu 2016, s ohledem na nutnost nabytí účinnosti navrženého zákona nejpozději k datu 1. ledna 2011. Proto navrhujeme a prosíme, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení podle ustanovení § 90 jednacího řádu Poslanecké sněmovny.
Velmi bych se chtěl za to přimluvit, tak aby bylo jasno, co bude na našich silnicích platit od 1. ledna a abychom docílili zjevnou úsporu v našich státních rozpočtech pro následujících šest let. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji panu senátorovi Nedomovi. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Aleš Rádl. Prosím.
Poslanec Aleš Rádl: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení poslanci, přání pana Nedomy zjevně už nelze vyhovět, protože jsou zde dvě veta na projednání v devadesátce, takže musíme nějakým způsobem tuto věc uchopit vzhledem k tomu, že hrozí velmi vážné riziko, že pokud bychom to nestačili dostatečně rychle projednat, tak vznikne jakési právní vakuum od 1. ledna, kdy nebudou k dispozici a nebudou platit ani kupony, ani elektronické viněty.
Musím říci, že jsem pozorně poslouchal pana senátora, když tady předčítal výhrady k návrhu, který v současné době existuje v zákoně. Nicméně musím konstatovat, že to jsou výhrady, které v této Sněmovně zaznívaly už dvakrát a pokaždé vedly většinu poslaneckého sboru k tomu, že umožnil existenci tohoto zákona a umožnil existenci elektronických vinět.
Domnívám se, že i to je důvod, abychom se o výhradách, které tady pan senátor znovu přednesl, pobavili ještě ve výborech, a proto budu v podrobné rozpravě navrhovat propuštění do druhého čtení a zkrácení doby pro projednání na dobu 15 dnů, tak abychom stihli celý legislativní proces, aby byla zřetelná právní jistota, co a jak platí od 1. ledna, kdy budou muset lidé začít kupovat dálniční známky, budou muset být pro ně připraveny a bude muset platit nějaký zákon, podle kterého se to bude celé realizovat.
Já osobně se domnívám, že není možné tady operovat s mýtem vybíraným pomocí satelitu, protože to ještě zdaleka není ani ve fázi přípravy, a zároveň se domnívám, že vzhledem k tomu, že budeme muset v nadcházejícím období hledat nějaké dodatečné zdroje pro výstavbu dálnic, tak bychom se neměli uzavírat všem možnostem, které nám dává současná technika, a i v tom vidím jaksi důvod k tomu, abychom se tímto zákonem velmi podrobně zabývali a velmi seriózně hledali nějaké řešení do budoucna. Protože přechod na výkonové mýto je samozřejmě spravedlivý, říkal to tady pan senátor, a je to jedna z cest, ke kterým bychom měli směřovat, takže i z toho důvodu budu navrhovat, abychom se tím zabývali ve výborech, a budu navrhovat projednání v hospodářském výboru.
Tolik mé úvodní slovo.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Neeviduji žádnou písemnou přihlášku, proto se nyní můžete přihlásit. Pokud tomu tak není a nikdo se nehlásí... Pardon, pardon, omlouvám se, pane poslanče Hojdo, prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Je zapotřebí se někdy také podívat doleva na kraj, protože jsem se hlásil poměrně dlouho. (Předsedající: Já se dívám většinou do středu.) Děkuji.
Dámy a pánové, já samozřejmě nemám výhrady proti tomu, aby se řešila tato otázka, a je nutné řešení, protože bohužel nebyl sjednán konsensus v otázce využívání vinět. Viněty samozřejmě v prvopočátku v každém případě by byly pouze na to časové zpoplatnění, v žádném případě na výkonové zpoplatnění. ***