(13.30 hodin)
(pokračuje Bartoš)

Další část novely je pak změna zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, pan senátor Oberfalzer už to zdůvodnil, kde se podle navrhovatelů reaguje na praxi vyskytující se výlučně užívání rozhlasových nebo televizních přijímačů k jiným účelům, než je reprodukce rozhlasového nebo televizního vysílání.

Jako zpravodaj bych rád zmínil, že navrhovaná novela obsahuje po formální stránce všechno, co je stanoveno jednacím řádem, to znamená, že i zhodnocení souladu navrhované úpravy s ústavním pořádkem České republiky, samozřejmě navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, tak zhodnocení souladu navrhované úpravy s právem Evropské unie a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Návrh není v rozporu ani s mezinárodními smlouvami, ani s předpisy Evropské unie. (V sále je obrovský hluk.)

A konečně návrh zákona obsahuje v důvodové zprávě také předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované úpravy na veřejné rozpočty, podnikatelské prostředí, sociální dopady a dopady na životní prostředí. Rád bych sdělil této ctěné Sněmovně, že navrhovaná úprava nemá dopad do státního rozpočtu České republiky, samozřejmě ani do ostatních veřejných rozpočtů. Podle předkladatele novely návrh vytváří a podporuje zaměstnanost především pro velmi specifické umělecko-technické profese. Podporou kulturních akcí prostřednictvím Státního fondu kultury České republiky by se mohla vytvořit další velice pestrá řada pracovních příležitostí, oživit kulturní dění v regionech a podpořit tak jejich ekonomiku. Zde je také možnost spatřovat pozitivní dopady sociální, jak se píše v důvodové zprávě.

Já bych se rád ještě zastavil u stanoviska vlády České republiky, která na svém zasedání tento návrh zákona nezamítla, nikde v tomto stanovisku vlády se nevyskytuje nesouhlas, jenom vláda České republiky na schůzi 11. srpna 2010 projednala a posoudila tento návrh a má za to, že by bylo vhodné k tomuto návrhu zákona provést některé dílčí změny.

Za prvé je to dílčí změna v části první novely zákona o České televizi - rozšířit o změnu § 3 odst. 1, v němž je vymezeno naplňování veřejné služby Českou televizí.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Pane zpravodaji, já se vám omlouvám. Poprosím všechny kolegy a kolegyně opravdu ze všech částí sálu, aby byli tak laskaví a trošku více ohleduplnosti poskytli zpravodaji pro jeho vystoupení. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Walter Bartoš: Já vám děkuji, paní předsedající. Zkusím zopakovat. V části první novely o České televizi rozšířit tuto změnu § 3 odst. 1, v němž je vymezováno naplňování veřejné služby Českou televizí, tak, že se na konec písmena g) doplní slova "a rozvoj kultury". Tato změna by přispěla podle vlády k většímu souladu zákona s právem Evropské unie, zejména se sdělením Evropské komise 2009/C257/1 o použití pravidel státní podpory na veřejné vysílání.

V části b), to je druhá připomínka, by vláda chtěla tuto novelu nějakým způsobem pozměnit, a to v části třetí text navrženého usnesení v odst. 2 odst. 4 písmeno c) zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, které se týká věcí, jež poplatníkům nepodléhají, upravit tak, že se slovo "užívány" nahradí slovy "upraveny k trvalému užívání". Touto změnou by se pak podle vlády zamezilo možnosti ve větším rozsahu zákon obcházet. Tedy jak jsem řekl, vláda nevyslovila s tímto zákonem nesouhlas, takže bych potom v obecné rozpravě navrhl, abychom tento zákon pustili do dalšího čtení.

Paní předsedající, tolik moje zpravodajská zpráva. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu a mám do ní v tuto chvíli jednu písemnou přihlášku, a to paní poslankyně Marty Semelové a dávám jí slovo.

 

Poslankyně Marta Semelová: Dobrý den, paní předsedající, dobrý den, vážení kolegové, vážené kolegyně. Já bych navázala na svého předřečníka v tom smyslu, že nám zde bylo sděleno, že návrh, který je předložen, nemá dopad do státního rozpočtu. Nicméně chtěla bych při té souvislosti říci, že v médiích se objevila zpráva, že Česká televize vypsala obří zakázku, kdy za výběr poplatků zaplatí soukromé firmě 1 mld. korun. Na mě se obracejí od tohoto zveřejnění voliči a občané, kteří jsou tímto velice znepokojeni, protože sice to není dopad do státního rozpočtu, nicméně tímto krokem, kdy přestanou platit prostřednictvím pošty, prostřednictvím složenek SIPO, to bude mít dopad na občany. To je jedna věc. Dosud to tedy bylo placeno tímto způsobem. Teď se budou muset přehlašovat, budou muset lítat od jednoho k druhému a určitě jim to komplikace způsobí.

Druhá věc, která s tím souvisí. Myslím si, že našimi médii protéká velké množství peněz, a my bychom asi neměli mávnout rukou nad tím, že vedení České televize svěřuje výběr koncesionářských poplatků soukromé firmě. Za šest a půl roku správy vybírání a kontroly zaplatí 1,06 mld. korun. To si myslím, že jsou dost velké peníze. Chtěla bych říci, že na to upozorňují nakonec i odbory, například asi člověk, který o tom dost ví, Adam Komers, je tam dost dlouho v této firmě, tak upozorňuje i na to, že se může jednat o velký tunel ve veřejnoprávním médiu, a ptají se, proč se televize zbavuje kontroly nad základním zdrojem příjmů.

Já si myslím, že bychom se měli tímto zabývat také my a že bychom do budoucna měli vůbec uvažovat o tom, jakým způsobem změnit vybírání poplatků ve veřejnoprávním médiu, to znamená prostřednictvím státního rozpočtu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Pan zpravodaj se hlásí do obecné rozpravy.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já bych jenom chtěl reagovat na svou předřečnici. Ustanovení v jednacím řádu, kde se stanoví nárok na nově předkládaný zákon, nebo popřípadě novelu dopadů do veřejných rozpočtů, je napsáno z toho důvodu, jestli se nezvýší celkový objem. Ten se samozřejmě nezvýší, takže paní kolegyně říkala, že to nemá dopad, respektive, že to má dopad do veřejných rozpočtů. Ono to samozřejmě nemá žádný takový dopad, protože on se nezvyšuje objem veřejných rozpočtů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Pan předseda poslaneckého klubu KSČM Kováčik. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Paní předsedající, paní a pánové, aby bylo úplně jasno, pan zpravodaj asi dobře nepochopil sdělení. Jenom velmi krátce. Je tady někdo v Poslanecké sněmovně navzdory tomu, že už je pátek odpoledne a že naše pozornost nebo pozornost mnohých může být snížena, je tady někdo, kdo pochybuje o tom, že koncesionářské peníze, veřejné koncesionářské poplatky, jsou veřejné peníze, peníze, které si veřejnost platí na základě zákona, a platí velmi tvrdě? Zákon neumožňuje příliš mnoho úniků. Člověk, občan, koncesionář, divák si platí v tomto případě u České televize a u Českého rozhlasu, čili u veřejnoprávních médií, to, co mají tato média poskytovat ze zákona.

Ponechme stranou kvalitu poskytování ze zákona, jestli je to doopravdy vždycky podle zákona. Dost často máme pocit, že není. Ale jestliže koncesionářské poplatky jsou veřejné peníze, tak podle našeho soudu je skutečně velmi absurdní, když se jejich vybírání a zacházení s těmito veřejnými penězi má svěřovat soukromé firmě. To je, jako by se zprivatizovaly finanční úřady.

Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Ještě se hlásí pan poslanec Mencl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Mencl: Dámy a pánové, dovolte mi, abych za předsednictvo volebního výboru, který tento tisk dostane, jak předpokládám, vaší laskavostí, požádal o prodloužení pro jednání na výborech o 20 dní, protože materie sice vypadá jednoduše, ale ve všech vztazích, ve kterých se pohybuje, je poměrně komplikovaná a rádi bychom vám z výboru předložili nějaký konzistentní návrh. Děkuji vám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP