(16.10 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Tento návrh, prosím, vzneste, až bude otevřena rozprava. Já zatím dám slovo zpravodaji, kterým je pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Opálka. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní předsedkyně. Vážení členové vlády, vážené poslankyně, poslanci, v podstatě jde o nový redukční balík v rozsahu 116 stran, který novelizuje 16, respektive 19 zákonů. Nevím, zda vstoupí ve známost jako Drábkův či Nečasův batoh, v tom už máme určitou tradici. Je předkládán v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 2011, a tudíž státní rozpočet byl sestavován s vědomím, že koalice tento zákon prosadí.

Stručně k obsahu návrhu zákona. Asi se budu opakovat s panem ministrem, ale nemám jinou možnost.

Zákon o nemocenském pojištění je uveden dvakrát a zejména omezuje přihlášení osob samostatně výdělečně činných k nemocenskému pojištění, a to nejdříve od data podání přihlášky, a omezuje možnost rozhodného období pro výpočet nemocenských dávek, a tím i stanovení vyloučené doby. Dále, pro rok 2011 až 2013 se prodlužuje v případě nemoci výplata náhrady mzdy zaměstnavatelem z 21 dnů, 3 karenční dny zůstávají. Takto se upravují i vyloučené doby. Podpůrčí doba začne 22. dnem. O 7 dnů se krátí výplata nemocenské starobním a invalidním důchodcům III. stupně. Trvale se snižuje výše nemocenských dávek na 60 % z vyměřovacího základu. Původně bylo podle doby trvání 60, pak 66, 72 a v některých případech i 100 %. Ale k tomu se vrátím v rozpravě.

Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti upravuje maximální výši vyměřovacího základu pro výpočet dávek a sazby pro odvody. Dále, ruší 50procentní refundaci Českou správou sociálního zabezpečení zaměstnavatelům z vyplácené náhrady mzdy, pokud budou v novém režimu.

Zákoník práce. Zejména se zavádí povinnost uzavírat dohody o provedení práce písemně, ale bez stanovení evidence pracovní doby. Upravuje konfliktně platové tarify, což je předmětem stálého vyjednávání vlády s odbory, a jestli mám správnou informaci, ani dnes nedošlo k dohodě. Přitom tento návrh je předkládán dle § 90.

Zákon o státní sociální podpoře. Ruší sociální příplatek, omezuje výplatu porodného z plošného na jen prvé živě narozené dítě či děti, a to v závislosti na výši příjmu. Snižuje rodičovský příspěvek už po devátém měsíci, což v minulosti nebo doposavad je po 21. měsíci. Ruší snížení rodičovského příspěvku v případě pobírání příspěvku na péči u zdravotně postižených dětí, což je jen malá kompenzace za zrušení sociálního příplatku.

Zákon o zaměstnanosti zejména zakotvuje součinnost Ministerstva práce a sociálních věcí s Ministerstvem vnitra při povoleních a sankcích u agentur práce a upravuje, lépe řečeno zpřísňuje některé nutné podmínky pro jejich činnost. Upravuje povinnosti uchazeče o zaměstnání k úřadu práce, omezuje výplatu podpory v nezaměstnanosti a zápočet podpůrčí doby, zejména při neplnění oznamovacích povinností a podobně. Odkládá plnění podpory v nezaměstnanosti až po vyčerpání odstupného, odbytného, odchodného. Snižuje procentní sazbu podpory v nezaměstnanosti po celou dobu na minimum, to je 45 % v určitých případech, když uchazeč bez vážného důvodu sám inicioval ukončení pracovního poměru nebo se dohodl. Stanoví podmínku pojištění pro agentury práce v případě úpadku svého či jejich uživatele k výplatě mezd, dále v jejich povinnostech vést odděleně evidenci zaměstnanců podle občanství. Dále zavádí pro osoby samostatně výdělečně činné, které přestanou být uchazečem o zaměstnání, nový nástroj politiky zaměstnanosti, a to jednorázovou dávku, tzv. překlenovací, neboli překlenovací příspěvek na provozní náklady.

Zákon o sociálních službách je uveden v zákoně třikrát. Snižuje příspěvek na péči pro osoby starší 18 let ze 2000 na 800 korun. Tím se ale ruší kombinace výplaty příspěvku v hotovosti a poukázkou či kartou, ale také kontrola tohoto režimu, jak byl příspěvek použit, i povinnost zprostředkovatele, a to nevím proč, zajišťovat kontakt klienta na poskytovatele.

Občanský soudní řád a zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení zohledňuje prodloužení výplaty náhrady mzdy v případě nemoci.

Zákon o důchodovém pojištění upřesňuje definici samostatné a hlavní výdělečné činnosti, zpřesňuje stanovení vyměřovacího základu, zpřísňuje podmínky pro výplatu invalidních důchodů v případě nemoci, a to i u osob samostatně výdělečně činných.

Zákon - ve zkratce - o platu a dalších náležitostech představitelů státní moci, soudců a tak dále, zákon o obcích, zákon o krajích, zákon o hlavním městě Praze. Zde zůstává pro dotčené zachována karenční lhůta v případě nemoci a prodlužuje se náhrada mzdy na 21 dnů jako u zaměstnanců, a to tak, že představitelé, jejichž výkon funkce se řídí i zákoníkem práce, obdrží 60 % průměrného výdělku, ostatní představitelé a poslanci Evropského parlamentu, uvolnění členové obecních a krajských zastupitelstev a zastupitelstva hlavního města Prahy obdrží 60 % denně z jedné třicetiny platu. Dále se upřesňuje situace, kdy se bere v úvahu pro výpočet jen 50 % platu.

Je s podivem, že prezidentu republiky bude dále náležet plat i po dobu, po kterou funkci dočasně nevykonává.

Služební zákon řeší rovněž náhrady mzdy ve výši 60 % platu mimo prvních tří dnů, ale v jiných termínech než ostatní zákony, neboť vstupuje, lépe řečeno má vstoupit, v platnost, 1. lednem 2012. Pravda, navržený text je trochu nepřehledný, ale legislativa prohlásila, že je v pořádku.

Zákon o životním minimu a existenčním minimu. Ten promítá do textu zrušení sociálního příplatku.

Zákon o pomoci v hmotné nouzi promítá do textu prodloužení náhrady mzdy v případě nemoci a zrušení sociálního příplatku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP