(9.50 hodin)
(pokračuje Tejc)

Já bych tedy na základě těchto argumentů chtěl požádat zejména ministra spravedlnosti, aby se k této věci postavil čelem, aby nám tady řekl, jaké to může mít dopady, a chtěl bych, abychom to měli také na paměti při projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já už nemám další přihlášku do... Mám. Ještě prosím pana poslance Bendu. Pořád probíhá obecná rozprava. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, výjimečně vystoupím s lehce kritickým hlasem vůči vládě, a to v podstatě s tím, co řekli moji kolegové - předřečníci.

Ten problém tady opravdu vzniká. Vzniká v problematice vztahu platu soudců a státních zástupců, kde soudcům se ustupuje kvůli tomu, že se jich zastává Ústavní soud, a státním zástupcům se neustupuje a mají být biti stejně jako ústavní činitelé, které je třeba bít jenom proto, protože se to líbí novinářům. Já s tím nesouhlasím a odmítám s tím souhlasit do budoucna, ať se týká státních zástupců nebo se týká ústavních činitelů.

Co vidím za hlavní problém tohoto zákona, to není otázka dnešního snížení platu o 10 %. To je samozřejmě v pořádku. Jestliže říkáme, že v celém veřejném sektoru se snižuje o 10 %, musí se snížit i u těchto nejvyšších funkcionářů. Ten problém vidím v tom, že máme tendence zamrazovat na další tři roky. A teď je jedno, jestli v té výši soudci plus 5 % nebo státní zástupce a ústavní činitelé, na letošním roce.

Tím přece přiznáváme, reálně přiznáváme, že v té veřejné sféře platy nesnížíme, protože kdybychom je snížili opravdu, kdyby opravdu ten rozsah poklesl, tak se sníží pak i ty platy odvozené, které jsou z toho průměru. Jestliže dneska řekneme z 3násobku na 2,5násobek a opravdu bychom dokázali snížit průměrný plat ve veřejné sféře, tak by příští rok platy klesly. I ústavních činitelů i všech těchto. Bylo by to asi správné, jestli klesnou v celém státě. Ale my se bojíme, že tomu tak nebude, že si stejně ti úředníci zase vyhádají ty vyšší platy. Tak proto, pro jistotu, na další tři roky zamrazujeme.

Mně to připadá pochybené. Opravdu si myslím, že není správné, pokud dochází k tomu, že se odtrhává veřejná moc od těch, kteří jsou placeni na základě těchto zákonů, ať už jsou to ústavní činitelé nebo soudci a státní zástupci. A myslím, že by bylo potřeba to ještě zvážit. A teď nevím, jestli v tomto čtení, nebo v průběhu příštího roku - jestli pan ministr bude předkládat nový zákon o platech soudců a státních zástupců. Myslím ale, že by bylo třeba tam stanovit nějaké jednoznačné... A je mi úplně jedno, jestli ten koeficient je 3, 2,5, 2 nebo jestli někdo přijde s tím, že koeficient má být 0,5. Ale ten koeficient nějaký má být. A má být nějaký koeficient, který řekne: Veřejná sféra je placena takto a ústavní činitelé si od ní zaslouží takové a takové hodnocení. Ale ne to, že veřejná sféra stále stoupá a všichni ti, co jsou placeni na základě tohoto zákona, stále stagnují nebo reálně klesají, jak vidíme na tom, že poměr 3 je třeba snížit na 2,5, to znamená o 15 %. Jenom proto, že se vždycky bojíme říci veřejně, že za své platy se nestydíme.

Děkuji za pozornost. (Potlesk pravice i poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nehlásí se nikdo? Pokud ne, můžeme snad obecnou rozpravu ukončit. Pan ministr může vystoupit se závěrečným slovem.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi jenom velmi krátce reagovat, protože předpokládám, že podrobná diskuse se bude vést ve druhém čtení.

Co se týká úvodní myšlenky, která se tady střetla v jednotlivých vystoupeních - zda je to návrh populistický, nebo zda je to vyjádření principu solidarity - tak v tom dobré smyslu, samozřejmě, že je to návrh populistický, právě proto, že je to vyjádření principu solidarity. Pokud chceme, aby bylo jasné, že je potřeba provést úsporná opatření ve státní správě, je naprosto zřejmé, že ústavní činitelé musí jít příkladem.

O státních zástupcích už mluvit nebudu, protože jsem se snažil vyjádřit všechny ty okolnosti v reakci na vystoupení kolegy na začátku, takže tam už k tomu není co dodat. Jenom zopakuji, že se skutečně hlásím k tomu, že na začátku příštího roku na základě případného nálezu Ústavního soudu předložím novou dlouhodobou úpravu odměňování státních zástupců tak, aby tento sektor nebyl žádným způsobem znevýhodněn. To tady chci velmi silně zdůraznit.

K těm dalším otázkám. Vrátit se, nebo přistoupit k jednoznačnému vázání nebo odvození úrovně platů ústavních činitelů od jasných kritérií? Ano, to je úkol, který je na toto funkční období. Já se ho nezříkám. Ten návrh, který máte před sebou, řeší situaci do roku 2014. A je samozřejmé, že pouze vytváří prostor, abychom přijali potom dlouhodobou jasnou úpravu, která bude vést za hranici, za horizont toho nynějšího funkčního období.

Co se týká církví, to je skutečně kompetence ministra kultury, takže na tuto otázku v této souvislosti není mým úkolem odpovídat.

Tolik krátce k těm poznámkám. I na základě diskuse, která proběhla, i na základě toho, co já jsem uvedl na začátku při předkládání, bych vás chtěl požádat, kolegyně a kolegové, abyste tento návrh propustili do druhého čtení, tak abychom ve druhém čtení o něm mohli podrobně seriózně diskutovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Já se zeptám zpravodaje, jestli nechce také vystoupit se slovem na závěr.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Děkuji. Pane místopředsedo, vážení kolegové a kolegyně, pouze zrekapituluji: Do obecné rozpravy se přihlásilo 6 poslankyň a poslanců, padl jeden návrh, o kterém musí Sněmovna rozhodnout, návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 15 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Nezaznělo tedy nic o zamítnutí ani vrácení, takže nám zbývá jenom hlasovat o návrzích na přikázání výborům k projednání. Zagonguji.

Organizační výbor navrhl předložený návrh přikázat rozpočtovému výboru. Já se zeptám, jestli je další návrh. Vidím pana poslance Tejce.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Já bych si dovolil s ohledem na to, co jsem tady před chvilkou říkal, navrhnout, aby byl také přikázán ústavněprávnímu výboru Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ústavněprávní výbor. Dobře. O tom budeme také hlasovat. Ještě je nějaký návrh? Už není. Tyto dva výbory jsou navrženy. Budeme tedy hlasovat. Gonguji.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru rozpočtovému? Kdo je pro rozpočtový výbor? Kdo je proti?

Hlasování má číslo 11. Přihlášeno 168, pro hlasovalo 162, proti 2, takže jsme rozpočtový výbor schválili.

 

A pak tady byl návrh pana poslance Tejce - také to přikázat výboru ústavněprávnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, aby to projednal ústavněprávní výbor, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 12. Přihlášeno 167, pro hlasovalo 134, proti 9. I tento návrh na projednání ve výboru ústavněprávním byl přijat.

 

A pak tady byl návrh na zkrácení lhůty k projednávání ve výborech na 15 dní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednávání ve výborech na 15 dní, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 13. Přihlášeno je 168, pro hlasovalo 137, proti 12, takže zkrácení bylo provedeno.

 

Poděkuji panu ministrovi a zpravodaji, protože jsme ukončili projednávání prvního bodu našeho programu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP