(14.10 hodin)
(pokračuje Němcová)
Opatřila jsem si stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny, opatřila jsem si všechny stenozáznamy, které se vztahovaly právě k onomu vyhlášení legislativní nouze, a mohu vás upozornit, že jsme jednali ve dvou režimech. Nejprve jsme jednali v režimu, kdy byla svolávána mimořádná schůze ke stavu legislativní nouze, a druhý režim byl ten, kdy probíhala řádná schůze Poslanecké sněmovny, tak tyto zákony byly automaticky včleněny do probíhající schůze Poslanecké sněmovny. Takto jsme postupovali a takto budu postupovat i nyní. To je vše, co jsem k tomu chtěla dodat. Přehled, pokud by vás to zajímalo, o tom, kde jsme takto postupovali, mám k dispozici podle jednotlivých volebních období, a pokud budete chtít, samozřejmě vás s ním velmi ráda seznámím.
Čili nyní nás čeká posouzení - to, co jsem řekla - posouzení toho, zda trvá stav legislativní nouze, nebo nikoli, a já jsem k tomuto bodu otevřela rozpravu. Hlásí se prosím někdo do rozpravy k bodu, zda trvá, nebo netrvá stav legislativní nouze? Pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, já se domnívám, že váš výklad je mylný. Domnívám se, že v tuto chvíli se pohybujeme v režimu řádné schůze Poslanecké sněmovny, a jednací řád nezná a nemá žádné speciální ustanovení, které by se týkalo doplňování programu schůze Poslanecké sněmovny a ani příslušné ustanovení § 99, které definuje způsob, jakým se má projednávat a mají projednávat návrhy zákonů ve stavu legislativní nouze, tak neříká, že neplatí možnost 20 poslanců či dvou poslaneckých klubů zablokovat podání takovéhoto návrhu na rozšíření programu řádné schůze. My v tuto chvíli se pohybujeme v režimu řádné schůze, nové body není možné projednávat mimo program řádné schůze Poslanecké sněmovny, prostě to možné není. V tuto chvíli platí Poslaneckou sněmovnou schválený program schůze Poslanecké sněmovny a vy jako předsedkyně Sněmovny a řídící schůze máte povinnost dodržovat schválený program schůze Poslanecké sněmovny a není možné do tohoto programu svévolně zařazovat nové body, jejichž zařazení nebylo Poslaneckou sněmovnou schváleno, nota bene v situaci, kdy je podle zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny avizováno veto dvou poslaneckých klubů proti zařazení nového bodu.
Chtěl bych rovněž poukázat na ustanovení § 99 odst. 4, kde se jasně říká: "Ve stavu legislativní nouze posoudí Sněmovna před projednáním návrhu pořadu schůze, zda stav legislativní nouze trvá. Dojde-li k závěru, že podmínky pro jeho vyhlášení pominuly, stav legislativní nouze zruší."
Znovu opakuji - před projednáním návrhu pořadu schůze. O jaký návrh pořadu schůze se v ustanovení jednacího řádu jedná? Je přece evidentní, že musí jít buď o návrh pořadu schůze, která probíhá, nebo o návrh pořadu schůze, která by např. byla speciálně svolána za účelem projednání návrhů, které jsou ve stavu legislativní nouze.
Já bych rád vyzval vládní většinu, pokud už se rozhodla využít v tomto případě, či možná spíše zneužít v tomto případě stav legislativní nouze pro to, aby protlačila proti vůli opozice ve zrychleném projednávání své návrhy zákonů, aby nepokračovala v porušování zákonů, aby nepokračovala v porušování Ústavy a dodržovala jednací řád Poslanecké sněmovny, který jednoznačně říká, že posouzení stavu legislativní nouze předchází projednání návrhu pořadu schůze.
Jaký návrh pořadu schůze chcete, dámy a pánové, projednávat, jestliže tvrdíte, že se pohybujeme v režimu řádné schůze Poslanecké sněmovny? Pak samozřejmě musíte navrhnout změnu tohoto řádného programu schůze Poslanecké sněmovny, a pak se uplatní příslušné veto, které podaly dva poslanecké kluby. Pokud chcete postupovat v souladu s jednacím řádem, pak by bylo na místě, aby vládní většina svolala mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, k tomu vládní většina disponuje dostatkem hlasů, tato schůze, mimořádná schůze Poslanecké sněmovny může být svolána do deseti dnů rozhodnutím předsedkyně Poslanecké sněmovny. Předsedkyně Poslanecké sněmovny je součástí vládní většiny, takže může tuto schůzi v zásadě svolat neprodleně.
Já se velmi divím, dámy a pánové, že vládní většina takovýmto způsobem ohýbá, porušuje jednací řád Poslanecké sněmovny, a přitom má možnost postupovat zcela v jeho duchu a v souladu s tímto jednacím řádem svolat mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny a na této mimořádné schůzi navrhnout body, u kterých vláda požádala o to, aby byly projednány ve stavu legislativní nouze. Já se domnívám, že není možné beztrestně v právním státě postupovat tak, že se porušují zákony, zejména tak, že se porušuje jednací řád Poslanecké sněmovny.
A chtěl bych upozornit na to, že řada těchto návrhů, které chcete projednat, je kontroverzních. K některým těmto návrhům zákonů se připravuje sociální demokracie, že podá ústavní stížnost, a každá procedurální chyba, které se dopustíte, logicky ohrozí také to, zdali tyto zákony budou ponechány v platnosti, nebo budou zrušeny. A já se velmi divím vládní většině, že riskuje platnost těchto zákonů v nadcházejícím kalendářním roce takovýmto chybným procedurálním postupem a jednoznačným porušováním jednacího řádu Poslanecké sněmovny.
Jestliže zde paní předsedkyně zmiňuje případy z minulých let, je přece velký rozdíl, jestliže Sněmovna v minulých letech ve stavu legislativní nouze postupovala konsenzuálním způsobem, nebyly tady žádné námitky ze strany menšiny proti tomuto procedurálnímu postupu, a jestliže v tuto chvíli vláda využívá pouze své vládní většiny k tomu, aby prosadila pouze svoji interpretaci stavu legislativní nouze, aby prosadila svoji účelovou interpretaci jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Já se domnívám, že v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nenajdete jedinou větu, která by vám umožňovala ve stavu legislativní nouze doplnit do programu řádné schůze Poslanecké sněmovny body, které nebyly schváleny Poslaneckou sněmovnou, mimo možnost tyto body vetovat.
Já bych tedy chtěl vyzvat předsedu vlády, aby vládní koalice nevršila tyto legislativní chyby, aby neznásilňovala jednací řád Poslanecké sněmovny, aby si vládní koalice svolala mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny a projednala to v jejím rámci. To je legitimní a jediný správný postup. (Potlesk vlevo.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane předsedo, já vás chci upozornit ještě jednou, že není žádným mým úmyslem jakkoli znásilňovat zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V úvodním slově jsem řekla, že postupuji tak, jak bylo i za vlád ČSSD několikrát postupováno, naprosto shodným způsobem, ani v jednom z případů nebylo podáno žádné veto na takovýto postup, ani z vaší strany, ani ze strany žádného jiného poslaneckého klubu. To za prvé. Čili postupuji způsobem, jakým bylo postupováno v legislativní nouzi vždy. O žádném znásilňování nemůže být ani řeč.
Pokud jde o logiku těch kroků, je jednoznačné, že jestli vláda rozhodne o tom, že chce projednávat zákony ve stavu legislativní nouze, tak tím sděluje, že zde hrozí nějaký stav, k jehož odvrácení může a má sloužit ustanovení § 99, který upravuje zákonodárný proces ve stavu legislativní nouze. Ve stavu legislativní nouze. Abychom se dobrali k tomu, zda jsme, nebo nejsme ve stavu legislativní nouze, o tom může rozhodnout pouze suverén a tím je Poslanecká sněmovna. Já vás vybízím k tomu, abychom vedli rozpravu na téma, zda trvá, nebo netrvá stav legislativní nouze.
Prosím, abyste se k tomuto bodu vyjádřili. Hlásí se někdo? Pan kolega Filip, prosím.***