(15.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Slovo má ministr Martin Kocourek. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych v první řadě ve věci fondu na likvidaci fotovoltaických elektráren se chtěl případně panu poslanci omluvit za to, že jsem opomněl jeho dotaz při diskusi v rámci asi druhého čtení, a zkusím to teď napravit.
Chtěl bych říci, že v této současné novele zákona č. 180/2005 Sb., kterou jsme projednali ve druhém čtení a budeme projednávat ve třetím čtení, právní úprava v oblasti, na kterou se pan poslanec Votava ptá, není. Nicméně je však již připravena, a to jako přímá novela zákona o odpadech, a je součástí zcela nového zákona o podporovaných zdrojích energie, který nahradí nynější zákon č. 180/2005 Sb. ve znění všech novel, které zde projednáváme. Tento nový zákon je po projednání v pracovních komisích Legislativní rady vlády, je před projednáním ve vládě a předpokládám jeho předložení do Poslanecké sněmovny na konci tohoto roku.
Nyní bych rád ještě uvedl základní principy zvolené legislativní koncepce v této oblasti a zdůvodnil, proč takovouto koncepci volíme.
Námi navržená varianta počítá s úpravou zákona o odpadech, který bude součástí již zmíněného nového zákona o podporovaných zdrojích energie. Podle tohoto zákona by byli provozovatelé slunečních elektráren povinni od zahájení provozu platit každý rok poplatek na podporu nakládání se solárními panely pro výrobu elektrické energie po skončení jejich životnosti, který bude příjmem Státního fondu životního prostředí. Sazba poplatku je námi navrhována ve výši 1,10 Kč za kilogram solárního panelu a kalendářní rok u zařízení s instalovaným výkonem nad 30 kW. Příjmy z poplatků by byly z 90 % příjmem Státního fondu životního prostředí a z 10 % příjmem obce s rozšířenou působností, která bude zároveň i správcem poplatku. Výnosy z poplatků budou účelově vázány na zvláštním účtu fondu a budou v rámci vyhlášeného národního programu fondu použity pouze na podporu likvidace solárních panelů.
Jako zdůvodnění této koncepce bych uvedl, že vychází z nutnosti zajistit dostatečný objem finančních zdrojů na podporu likvidace nebezpečného odpadu ze solárních panelů po skončení doby jejich životnosti nebo ukončení činnosti slunečních elektráren, neboť současným výrobcům již nelze zákonem uložit povinnost zpětného odběru v rámci kolektivního systému. Výrobci solárních panelů již svoji činnost většinou skončili z důvodu změny státní politiky k výrobě elektřiny z fotovoltaiky a navíc se jednalo převážně o výrobce z Asie. Založit tedy koncept nakládání s odpadními solárními panely na principu znečišťovatel neboli výrobce platí by pak bylo nesystémové a neúčinné, protože výrobci dosavadních solárních elektráren jsou v podstatě neidentifikovatelní.
Zkoumali jsme i uložení povinnosti zajistit likvidaci nebo recyklaci solárních panelů vlastníkům slunečních elektráren se jmenovitým výkonem nad 30 kW. To se rovněž nejeví systémově, neboť vlastníci slunečních elektráren nejsou nijak evidovaní. Většinou jsou u těchto větších slunečních elektráren zatím i utajeni. Neexistuje jejich vazba k pozemku ani k provozování sluneční elektrárny, neboť provozovat sluneční elektrárnu může jiná osoba. Povinnosti uložené vlastníkům jsou z tohoto důvodu - nebo by byly - velmi těžce vymahatelné. Jediní úplně identifikovatelní jsou provozovatelé sluneční elektrárny, kteří jsou registrovaní u Energetického regulačního úřadu a kteří provozem těchto zařízení se státem garantovanými výkupními cenami vytvářejí pro sebe zisk, a proto by od nich měly být tyto finanční prostředky získány formou poplatku. Dobytnost poplatku je v případu těchto subjektů zajištěna sankcí ztráty licence, kdy provozovateli sluneční elektrárny úřad odebere licenci, bude-li mít nedoplatky na daních a poplatcích. Tím se odpovědnost za zaplacení poplatku fiktivně přenáší i na vlastníka sluneční elektrárny, neboť odebrání licence by znamenalo zastavení provozu sluneční elektrárny.
Pokud by se systémově nezajistil dostatečný objem finančních zdrojů na podporu likvidace tohoto nebezpečného odpadu, zůstala by tu v budoucnu neřešená stará zátěž, kterou by musel řešit stát s výší nákladů v řádu miliard korun. To si plně uvědomujeme, a proto tento koncept navrhujeme.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. Jestli pan poslanec bude chtít dát nějakou doplňující otázku...
Poslanec Václav Votava: Pane ministře, omluva se přijímá. Samozřejmě. Chci poděkovat za vaši odpověď. Myslím si, že byla velice konkrétní a naplnila moji představu, jak asi by měla vypadat. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším interpelujícím je poslanec Antonín Seďa. Bude interpelovat pana ministra Alexandra Vondru. Ten je ovšem omluven. Takže prosím, předneste svoji interpelaci. Dále se může připravit pan poslanec Miroslav Opálka.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, podle sdělovacích prostředků byl obchod s letouny CASA C-295M poslán Evropskou komisí k Evropskému soudnímu dvoru. Tím se naše republika jako jedna z mála unijních členů bude soudit s unií kvůli zbrojní zakázce.
Když jsem opakovaně kritizoval nákup dopravních letounů bez výběrového řízení, Ministerstvo obrany nijak nereagovalo, a to dokonce i tehdy, když musí být leteckým odborníkům zřejmé, že pokud by bylo vypsáno transparentní výběrové řízení, letoun CASA by nikdy nevyhrál, protože nesplňoval specifikaci vzdušných sil Armády České republiky.
Vážený pane ministře, můžete tady a teď sdělit, na čem konkrétně je založen tento spor a jak bude vaše ministerstvo v tomto sporu pokračovat tak, aby naše země nejen neplatila pokutu, ale hlavně abychom si nestřihli pořádnou mezinárodní ostudu? A je pravdou, pane ministře, že právě tato kauza stála místo vašeho náměstka Jana Fulíka? Vážený pane ministře, je pravdou, že se Evropská komise začala zajímat i o nákup obrněných vozidel IVECO, které Ministerstvo obrany hodlalo nakoupit společně se slovenskou stranou? A pokud ano, neobáváte se, pane ministře, dalšího soudního sporu?
Děkuji za odpovědi.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr tady a teď neodpoví, ale odpoví písemně. A dalším interpelujícím je pan poslanec Miroslav Opálka. Bude interpelovat ministra vnitra Radka Johna, který je ovšem také omluven z této schůze.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane nepřítomný ministře, vstupoval jste do volební kampaně i do vlády s hesly boje proti korupci. Veřejnost zaznamenala v minulém volebním období přeběhnutí dvou poslanců z tábora ČSSD do nově vytvořené koalice. Nikdo nevěří, že šlo o náhlou změnu jejich hodnotové orientace. Nebudu fabulovat. Mám však dotaz na jeden nezpochybnitelný krok korupce ze státních peněz, resp. z kapitoly, kterou dnes spravujete vy, Ministerstva vnitra.
Panu exposlanci Miloši Melčákovi byla přidělena po dobu trvání druhé vlády Mirka Topolánka ochranka, auto s řidičem a další člen pro ochranu. Jmenovaný byl převážen po volebním kraji, do Prahy, po Praze, jakož i na dovolenou a jinde. Dokonce denně ráno svážel v případě jednání Poslanecké sněmovny a jejích orgánů pouhých 300 metrů jmenovaného z Nerudovy ulice na Malostranské náměstí a večer zpět. Vedle tohoto státního servisu zbyly jmenovanému nekrácené náhrady za cestovné.
Myslím, že veřejnost bude zajímat, kolik v tomto případě stálo státní rozpočet zběhnutí jednoho poslance. Jde tedy o náklady na amortizaci a provoz několika automobilů, platy a další náklady spojené s jejich činností. Myslím si, že máte příležitost ukázat, že to s bojem proti korupci myslíte vážně. Děkuji předem za písemnou odpověď.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní se může připravit k interpelaci pan poslanec Václav Klučka a další se připraví pan poslanec Adam Rykala. Prosím, pane poslanče. ***