(14.40 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Takže prosím, budeme tedy hlasovat návrh přednesený v rozpravě podrobné, ve kterém navrhovatel požaduje zkrácení lhůty projednávání na 48 hodin v dalším čtení.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zkrátit lhůtu k projednávání na 48 hodin, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 147. Přihlášeno je 169, pro hlasovalo 105, proti 6. Zkrácení lhůty bylo prohlasováno.

 

To je všechno, o čem jsme mohli hlasovat. Myslím, že mohu ukončit projednávání bodu 140.

 

Máme bod

 

142.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb.,
o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 180/ - druhé čtení

To je zase pan ministr Kocourek určitě, takže poprosím pana ministra, aby rovnou tady ve druhém čtení uvedl i tento text. Prosím, pane ministře, máte znovu slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, jak již bylo řečeno v prvním čtení návrhu tohoto zákona, kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a následně i při jednání v hospodářském výboru, cílem této právní úpravy je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2009/48/ES ze dne 18. června 2009, o bezpečnosti hraček. Většina směrnice má být do českého právního řádu transponována prostřednictvím připraveného nařízení vlády.

Předkládaným vládním návrhem se podrobně zabýval na své 7. schůzi hospodářský výbor. Na této schůzi byly přijaty celkem dva pozměňovací návrhy, které odstraňují pouze legislativně technické vady zákona vzniklé v důsledku předchozího legislativního procesu. S usnesením hospodářského výboru č. 51 i s oběma pozměňovacími návrhy souhlasím, a proto si vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, dovoluji požádat o podporu předkládané novely a její postoupení do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Děkuji, pane ministře. Usnesení hospodářského výboru máme pod číslem 180/1. Požádal bych zpravodaje pana poslance Stanjuru, aby nám řekl něco k projednání v hospodářském výboru.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne. Milé kolegyně, milí kolegové, hospodářský výbor to projednal na své schůzi 9. prosince. Doporučil Sněmovně, aby sněmovní tisk 180 schválila ve znění pozměňujících návrhů. Ty byly rozdány jako tisk 180/1. V podrobné rozpravě potom načtu pozměňovací návrhy.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Aha. Dobře. Děkuji. Teď můžeme otevřít obecnou rozpravu. Hlásí se do ní někdo? Nehlásí se. Obecnou rozpravu končím. A otevírám rozpravu podrobnou. (Zpravodaj Stanjura od stolku zpravodajů: Já už nic.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Už nic nebude třeba. Takže dobře. Vy ano? Takže pan ministr se přihlásil do rozpravy. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Já bych stejně jako u předchozího bodu požádal Poslaneckou sněmovnu procedurálně o zkrácení lhůty mezi projednáváním druhého a třetího čtení na 48 hodin.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Dobrá. Další návrh zřejmě už v podrobné rozpravě nezazní. Můžeme tedy podrobnou rozpravu ukončit. Zbývá nám jediná věc k hlasování, a sice návrh navrhovatele zkrátit lhůtu pro třetí čtení na 48 hodin.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednání pro třetí čtení na 48 hodin, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 148. Přihlášeno je 168, pro hlasovalo 112, proti 3, takže druhé čtení můžeme ukončit. Lhůtu jsme zkrátili.

 

A můžeme dál. Bod

 

39.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 28/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Tady byl návrh projednat to podle § 90, ale já tady mám veto 50 poslanců zde k dispozici. Takže o projednávání podle § 90 možné nebude. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 28/1 a já poprosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl senátor Vítězslav Jonáš. Ano, vítám pana senátora a prosím ho rovnou, aby se ujal slova.

 

Senátor Vítězslav Jonáš: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, poslední novela zákona o odpadech transponovala do českého právního řádu požadavky směrnice 2008/98/ES, takzvanou rámcovou směrnici o odpadech, a reagovala též na několik řízení o porušení smlouvy o založení Evropských společenství, která jsou vedena proti České republice Evropskou komisí z důvodu nesprávné nebo neúplné transpozice směrnice o skládkách odpadů, směrnice o vozidlech s ukončenou životností a směrnice, kterou se mění směrnice o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech, pokud jde o uvádění baterií a akumulátorů na trh. Při tom však došlo k několika nepřesnostem ve znění § 37a, které sice nemají přímý vliv na transpozici příslušné směrnice, nicméně mohly by mít podstatný vliv na situaci dotčených subjektů. V tomto případě výrobců vozidel, výrobců součástí vozidel a dovozců automobilů. Navrhovaná novela tyto nedostatky odstraňuje a kromě toho řeší některé drobné otázky technické, resp. legislativně technické povahy.

Konkrétněji. Jde o formální úpravu souladu.

V § 1 odst. 1 jde o formální úpravu souladu s legislativními pravidly vlády. Po postupu Lisabonské smlouvy v platnost se v právních předpisech namísto pojmu Evropské společenství užívá pojem Evropská unie.

V § 3 odst. 8. Legislativní zkratka Ministerstvo pro Ministerstvo životního prostředí je zavedena až v § 5, proto v § 3 musí být ještě uveden celý název.

V § 21 odst. 1 jde o upřesnění textu. Zaměstnance nemá samotná skládka, nýbrž její provozovatel.

V § 4 - 37a - ustanovení článku 8 odst. 4. Směrnice výslovně uvádí, že požadavky v ní uvedenými není dotčeno obchodní tajemství a průmyslové vlastnictví, a z informací předávaných zpracovatelům autovraků jsou tedy podle směrnice vyloučeny takové informace, které jsou předmětem obchodního tajemství či práv průmyslového vlastnictví výrobců. Do zákona se proto tato zásada doplňuje, a to ve stejném smyslu, v jakém ji uvádí směrnice. Slovo přiměřené vychází - v souvislosti s informacemi poskytovanými výrobci součástí požadovaných ve vozidle - lépe z anglického originálu směrnice a i v kontextu s vazbou na obchodní tajemství a průmyslové vlastnictví pro jeho použití je vhodnější.

V § 37a směrnice neurčuje konkrétní hustotu sběrných míst ani v zákoně není nutno ji specifikovat. Obecné stanovení povinnosti zajistit přiměřeně dostupnou síť sběrných míst je dostatečné, neboť systém sběru vybraných autovraků České republiky z hlediska dostupnosti sběrných míst funguje. V současné době existuje na území republiky 534 sběrných a zpracovatelských zařízení, z toho cca 370 z nich vykazuje činnost. Požadavky směrnice jsou tím tedy splněny.

§ 37a - jde o formální úpravu. Povinnost výrobců a akreditovaných zástupců je již uložena ustanovením, na něž se odkazuje. Smyslem tohoto ustanovení je pouze uvést způsob, jakým má být povinnost splněna, což navrhovaný text splňuje.

S ohledem na potřebu urychleně napravit nedostatky vyvolané poslední novelou zákona o odpadech, konkrétně ve znění § 37a, se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP