(15.40 hodin)
(pokračuje Klasnová)
V tuto chvíli zde padlo v obecné rozpravě několik návrhů - návrh na vrácení navrhovateli k dopracování od poslance Michala Babáka, pana poslance Polčáka a poslankyně Weberové. Nechám tedy hlasovat o tomto návrhu - o vrácení navrhovateli k přepracování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 66 z přihlášených 160 pro 95, proti 60. Tento návrh byl přijat. Končím projednávání tohoto bodu.
Budeme pokračovat bodem
24.
Návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona
o přiznání k registrovanému majetku a o změně zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 79/ - prvé čtení
Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, projednáváme návrh zákona o přiznání k registrovanému majetku. Je to další pokus o to, aby v naší republice byl do právního řádu zakotven institut, který existuje ve všech civilizovaných zemích západního světa. Jsem přesvědčen a sociální demokracie je přesvědčena, že by Česká republika měla patřit k civilizovaným zemím západního světa, kde není možné legalizovat příjmy z trestné činnosti. Jsme přesvědčeni o tom, že bychom měli patřit mezi země, kde není možné bez problémů legalizovat výsledky daňových úniků. Jsme přesvědčeni o tom, že jakýkoliv boj proti korupci je jenom fráze a podvod na občanech, pokud není doplněn zavedením institutu majetkového přiznání.
Finanční úřady dnes nemají možnost pátrat po původu nezdaněného majetku. Nemají možnost zasáhnout proti těm, kdo zázračným způsobem zbohatli, aniž by byli ochotni a schopni komukoliv doložit, z jakých příjmů si své majetky pořídili. V tuto chvíli je česká daňová správa bezzubá. Nehledě na to, že tato vláda dělá všechno pro to, aby ji dále rozložila svými opatřeními a svou platovou a mzdovou politikou.
Zákon o přiznání k registrovanému majetku navrhovala Česká strana sociálně demokratická v uplynulých letech opakovaně. Ani jednou tento návrh nebyl v Poslanecké sněmovně přijat. Dnes se proto můžeme pozastavovat nad různými případy podezřelého nabytí majetku, ale ve skutečnosti ani policie, ani státní správa nemají možnost, aby tyto kauzy, které čas od času plní stránky médií, řešily.
Náš návrh je jednoduchý. Počítá s tím, že v případě, že rozsah nabytého majetku překročí zákonem stanovenou hranici, bude mít finanční úřad oprávnění vyzvat dotyčného občana, daňového poplatníka, aby doložil, z jakých zdrojů tento majetek nabyl. V případě, že dotyčný daňový poplatník nebude schopen tyto zdroje doložit, samozřejmě tento proces bude podléhat standardnímu daňovému řádu a standardnímu přezkumu. V rámci správního soudnictví tak bude moci finanční úřad vyměřit sankci ve formě speciálního sankčního zdanění ve výši 76 % na ten majetek, jehož původ se nepodařilo daňovému poplatníkovi doložit. Je to konstrukce, která je zaměřena na pořízení nemovitého majetku, je zaměřena na pořízení různých účastí ve firmách, společnostech a také je zaměřena na pořízení majetku v podobě nejrůznějších finančních instrumentů, akcií apod.
Cílem předkladatelů je jednoznačně snaha posílit opatření v boji proti korupci, jednoznačně je to snaha zabránit legalizaci výnosů z trestné činnosti a jednoznačně je naším cílem snaha omezit možnosti, jak zapojit do reálné ekonomiky prostředky, které předtím neprošly řádným procesem zdanění.
Jsem přesvědčen o tom, že pokud kterýkoliv poslanec a poslankyně v této Poslanecké sněmovně myslí vážně boj s korupcí, měl by podpořit to, aby tento návrh zákona prošel do dalšího čtení, a měl by podpořit to, aby se tento zákon stal součástí našeho právního řádu. Sociální demokracie je připravena v rámci projednávání tohoto návrhu zákona v dalších čteních jednat o úpravě. Samozřejmě vůbec se nebráníme tomu, zpřísnit tuto úpravu, snížit limity majetků, kterých se tento návrh týká, pokud zde bude snaha ještě tedy více posílit pravomoci daňové správy a finančních úřadů při potírání legalizace trestné činnosti či daňových úniků.
Jsem přesvědčen o tom, že každý, kdo bude hlasovat proti tomuto návrhu zákona, ve skutečnosti hlasuje pro to, abychom se nezačlenili do klubu civilizovaných vyspělých západních zemí, ale abychom zůstali někde na Východě, někde na Balkáně, někde, kde se tuneluje, někde, kde není žádný problém, aby se pořizovaly milionové a stamilionové majetky bez toho, aniž by tyto příjmy prošly jakýmkoliv řádným zdaňovacím procesem.
Já osobně budu hlasovat pro tento návrh. Myslím si, že poslanec, který složil slib a který se snaží působit ve prospěch této země, nemůže hlasovat jiným způsobem.
Ještě, vážená paní místopředsedkyně, mi dovolte malou poznámku k návrhu, který byl zamítnut v předcházejícím bodu. Myslím si, že je velmi smutné pro tuto Poslaneckou sněmovnu, jestliže se takovýmto způsobem vypořádala s návrhem na regulaci lichvy, s návrhem na omezení podvodných rozhodčích doložek, ačkoliv v této Poslanecké sněmovně je minimálně jedna politická strana, která si na boji proti lichvě postavila svoji předvolební kampaň a oklamala tím velké množství voličů.
Chtěl bych konstatovat, že pro zamítnutí tohoto návrhu zákona hlasovala i strana Věci veřejné, která před volbami plnila tisk inzeráty, ve kterých slibovala, jak bude bojovat proti lichvě, jak bude bojovat proti zneužívání pozice na straně věřitelů, jak zatočí s rozhodčími doložkami. Sedm měsíců po volbách vláda nepředložila jediný návrh, kterým by tuto oblast regulovala, a pouze vládní koalice zamítla návrh, který předložila opoziční Česká strana sociálně demokratická. Chci konstatovat, že kromě sociálních demokratů v této zemi zřejmě lichva nikoho netrápí a kromě sociálních demokratů zřejmě nikomu nevadí, že jsou desítky, stovky a tisíce občanů podváděny ve formě rozhodčích doložek. Je mi to skutečně velmi líto, ale chtěl bych vyzvat poslance a poslankyně, aby neopakovali podobný postup u tohoto návrhu zákona. Myslím si, že zákon o přiznání k registrovanému majetku má širokou společenskou podporu. A myslím si, že poslanci by neměli jednat proti vůli a zájmům voličů. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Helena Langšádlová. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Helena Langšádlová: Hezké odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové.
Úvodem si dovolím poznamenat, že obdobné návrhy, jako je tento projednávaný návrh, byly opravdu projednávány Poslaneckou sněmovnou neúspěšně v předchozích obdobích.
Předmětem návrhu je právní úprava, která by fyzickým osobám zakládala povinnost podat oznámení k vyjmenovanému registrovanému majetku a finančním instrumentům nad navrhovanou výši, a to za účelem zjištění, zda nebyly tento majetek a finanční instrumenty povinnou osobou pořízeny z nezdaněných prostředků. Tento návrh se na první pohled může jevit jako přínosný, preventivní nástroj k omezení daňových úniků, jako nástroj, který by mohl přinést příjmy do státního rozpočtu. Domnívám se však, že tento návrh by nastiňovaných cílů nedosáhl.
Jak vyplývá i ze stanoviska vlády, předložený návrh nezohledňuje výchozí úroveň majetku, nezamezuje poměrně snadnému obcházení navrhovaného zákona a je nesystémový ve vztahu k soustavě daňových zákonů. Lze i vyjádřit podezření, že předložený návrh zákona je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, a to Listinou základních práv a svobod, která garantuje právní rovnost i ve vztahu k majetku a vylučuje členění občanů dle výše majetku a ukládání zvláštních povinností pouze části z nich. Nezanedbatelným faktem je i to, že by tento návrh přinesl neúměrně vysokou administrativní zátěž jak pro ty osoby, na které by se povinnosti z tohoto zákona vztahovaly, ale i pro stát, a to bez prokazatelného přínosu.
Z výše uvedených důvodů si v rozpravě dovolím navrhnout zamítnutí uvedeného zákona.
Děkuji za pozornost. ***