(16.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

To, co vy chcete, jsou přesně ty poměry, které tady byly založeny v 90. letech, kdy se zhaslo, a pak nikoho nezajímal původ peněz, prostě proto, že politici z ODS se naučili, možná v CEVRO, že se nerozlišují čisté a špinavé peníze. Že vlastně mezi nimi není žádný rozdíl. A tahle vaše filozofie nerozlišování čistých a špinavých peněz vede k tomu, co tady dnes máme. K tomu morálnímu marasmu, kdy se občané dočítají o podivném zbohatnutí, aniž by existoval vůbec právní nástroj k tomu, aby se tyto věci prošetřily, aby se řeklo, jak ty věci skutečně jsou, kdo má pravdu. Není tady žádný arbitr a nikdo to nemůže udělat. Nemůže to udělat policie, nemůže to udělat státní zastupitelství a nemůže to udělat ani finanční úřad.

Čili přesně kvůli tomu, co tady říkal můj předřečník z Občanské demokratické strany, je potřeba, aby tady takovýto zákon existoval. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní mám k faktické poznámce přihlášeného pana poslance Tejce a do diskuse ještě pana poslance Laudáta. Nechala bych ještě tyto dva příspěvky, pakliže by se přihlásil někdo další, musela bych přerušit tento bod. Prosím, pane poslanče, hlásil jste se s faktickou.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedající, myslím, že těch přihlášených ještě bude více, tak jsem si říkal, že by bylo možná dobré, abych se vzdal svého práva vystoupit. Nicméně, velmi krátce: Nejsem takový pesimista jako mí kolegové, že snad tento návrh by tady neměl získat podporu, protože jsem velmi pozorně poslouchal pana ministra vnitra této vlády a pana ministra spravedlnosti. Poslouchal jsem také nového nejvyššího státního zástupce, poslouchal jsem nového policejního prezidenta. A jako jedna niť se táhne jejich vyjádřeními to, že tato vláda chce skoncovat s praním špinavých peněz a chce, aby ti, kteří se dopouštějí trestné činnosti, o tyto příjmy přicházeli.

Pan ministr vnitra John to řekl několikrát: Pokud těm, kteří kradou, těm, kteří se dopouštějí korupce, jejich zisky, které takto získali, vezmeme, pak tato činnost se jim nebude vyplácet. Tak my vám dáváme, protože vláda toho nebyla schopna, tady nástroj, který je velmi účinný. A já věřím, že tuto podanou ruku přijmete a tento náš návrh podpoříte. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Uděluji slovo ještě panu poslanci Laudátovi. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, už jsem tady ty předklady zažil. Jestli nějaká politická strana není schopna vyřešit si své špičkové funkcionáře - problém je, že vy to řešíte, ale vy to nevyřešíte. Tak pana Palase a jeho penziony neřešte, ale vyřešte to. To je jedna věc.

Druhá věc. V českých reáliích to skončí jenom tak, že přidáte další šikanózní nástroj na to, abyste ukazovali na lidi a ti byli šetřeni, kde kdo k čemu přišel. Domnívám se, že v naší legislativě je dostatek nástrojů na to, aby byli zloději pochytáni a zavřeni. A prosím, byl bych rád, aby už konečně všechna ministerstva, všechny instituce státu, které stojí daňové poplatníky neuvěřitelné miliardy, začaly fungovat tak, aby využily těch nástrojů, které má. Myslím, že první vysoký politik, který skončí za katrem, bude dostatečnou výstrahou a ti ostatní si to rozmyslí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Já jsem předpokládal, že schůze skončí v 16 hodin, ale zdá se, že ještě pokračuje, takže nepochybně jsem připraven hovořit dál v obecné rozpravě.

Myslím si, že pokud zde někteří kolegové kritizují návrh zákona - já bych skutečně doporučoval, abyste si ho přečetli. Ten zákon neumožňuje žádnou šikanu. Tam je jasně definováno, že výzvy k podání majetkového přiznání je možné podat pouze v případě, že zde existuje vážné podezření ze strany finančního úřadu, a je jasně definováno, v jakých případech lze takové majetkové přiznání požadovat. Je zde jasně definován rozdíl mezi legálními zdaněnými příjmy a hodnotou pořízeného majetku, protože jestliže tento rozdíl překročí zákonem stanovenou mez, tak teprve tehdy lze uložit předložení majetkového přiznání.

Tak jak je zákon definován, tak je záměrně definován velmi přesně, je definován velmi jednoduše, je definován na určité typy majetku právě proto, aby zde nevznikaly spory, které se tady řešily v minulosti: kdo bude oceňovat šperky a obrazy, jakým způsobem se tyto věci budou odehrávat. My prostě tady řešíme v tomto našem návrhu nemovitý majetek, řešíme podíly v obchodních společnostech, řešíme finanční instrumenty, akcie, cenné papíry a podobně, prostě tyto nástroje tak, aby bylo jasné a bylo jasně doložitelné, jakým způsobem si je daňový poplatník pořídil.

A jestliže zde někdo vyzývá k tomu, aby nějaká politická strana řešila problémy svých členů, já myslím, že tohle je problém, který se týká všech politických stran. Prostě se týká ODS, týká se TOP 09, týká se sociální demokracie, možná se dříve nebo později bude týkat Věcí veřejných. Prostě to jsou věci, které se týkají všech politických stran v každém případě, a je v zájmu celé politické scény, všech politických stran, které to myslí poctivě, aby tady existoval institut majetkového přiznání, který bude možné použít i na politiky, u kterých se ukáže, že nabyli majetek v rozporu s legálními příjmy, které během své politické dráhy měli ze státního rozpočtu. Čili myslím si, že je v zájmu všech politických stran, aby zde takovýto nástroj existoval, aby se prostě selektivně tady nevytahovaly jednotlivé kauzy, zrovna když se to hodí, ale aby takovéto věci standardně řešil finanční úřad.

Chtěl bych vás, kolegové a kolegyně, požádat, zdali byste se skutečně mohli podívat na text návrhu zákona. Přečíst si ho. Seznámit se s ním. Nedívat se na něj ideologickými brýlemi. A především bych chtěl požádat všechny, kdo do této Poslanecké sněmovny kandidovali se slibem, že budou bojovat proti korupci, aby ten návrh podpořili. Je vážná chyba, že součástí vládních opatření, která vláda už sedm měsíců plánuje na boj proti korupci, nejsou majetková přiznání. To je prostě vážná chyba, je to vážná mezera a jeden z důvodů, proč poslanci sociální demokracie tento návrh zákona předložili, je právě tento. My ve vládním plánu na boj proti korupci postrádáme klíčové opatření, a tím je předložení zákona o prokazování původu majetku. Stejně jako nám ve vládním plánu boje proti korupci chybí zrušení akcií, tedy společností s anonymními akciemi, tak stejně nám tam chybí druhý důležitý nástroj v boji proti korupci a to jsou právě majetková přiznání.

Působil jsem několik let jako ministr financí. Snažil jsem se o zlepšení činnosti daňové správy. Moje zkušenost z tohoto období je jednoznačná. Informace, které jsem dostával od pracovníků daňové správy, jsou jednoznačné. Mohu vás ujistit, že lidé, kteří se každý den starají o výběr daní v této zemi, pracují na finančních úřadech, pracují na finančních ředitelstvích, by jednoznačně uvítali schválení zákona o prokazování původu majetku, protože oni jsou bezmocní. Oni se v tuto chvíli mohou pouze bezmocně dívat na to, jak v jejich obvodu, v jejich působnosti se objevují daňoví poplatníci, kteří si zázračně pořizují nemovitosti, kteří si zázračně pořizují podíly v obchodních společnostech, aniž by vůbec podali kdykoliv během svého života daňové přiznání na finanční úřad. I takové případy jsou a není jich málo! Prostě obrovské majetky nabývají poplatníci, kteří v životě nepodali jediné daňové přiznání, a nabývají ty majetky poplatníci, kteří sice podávají daňové přiznání, ale už třeba 10, 15 let jsou permanentně ve ztrátě. To jim ale nebrání v tom, aby si pořizovali velké majetky, ale finanční úředník české daňové správy nemá nejmenší šanci, aby se dotázal na původ těchto finančních prostředků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP